• Anonym (autism?)

Kan man ser autism vid 9 månader?

Jag har en dotter som är 9 1/2 månad ungefär. Jag börjar fundera på om hon uppvisar tidiga tecken på autism. Hennes äldre syskon har autism och ADHD och jag har förmodligen också autism. Inte utredd dock men känner igen mig jättemycket i äldre syskonet! 

Dottern är superglad. Skrattar mycket när man busar med henne men har inte så värst mycket ögonkontakt. Lyssnar inte på tilltal, man kan få ropa flera flera gånger innan hon ens lyfter upp huvudet. Hon sköter sig själv om man nu säger så. Hon leker själv och håller sig sysselsatt länge. Vaknar fortfarande vissa nätter och vill ha mat. Detta är dock säkert inget tecken men ingen av mina andra barn har gjort det vid denna åldern. Rätt sen motorisk, lärde sig precis sitta till exempel. Ställer sig inte upp mot möbler ännu. Flaxar mycket med armarna och benen. Överlag väldigt nöjd och glad! 

När upptäckte ni era barns autism?

• Svar på tråden Kan man ser autism vid 9 månader?
  • Anonym (O)

Sonen fick anmärkningar på språkutvecklingen vid bvc-besök från typ 6 månader och gjorde audionomutredning när han var runt 2, men autismdiagnosen kom först vid 4,5 år.

• Anonym (autism?)
    Anonym (O) skrev 2025-10-19 10:58:27 följande:

Sonen fick anmärkningar på språkutvecklingen vid bvc-besök från typ 6 månader och gjorde audionomutredning när han var runt 2, men autismdiagnosen kom först vid 4,5 år.

Ska dom jollra vid den tiden eller varför gav man anmärkning på det? Jag ska träffa BVC igen vid 10 månader och framföra min oro. Främst pga den bristande ögonkontakten men också att hon inte lyssnar på tilltal. 
  • Anonym (Tre)

mitt tips är ändå att avvakta för det kan bli fel diagnos om utredningen börjas så tidigt

• Anonym (autism?)
    Anonym (Tre) skrev 2025-10-19 14:05:33 följande:

mitt tips är ändå att avvakta för det kan bli fel diagnos om utredningen börjas så tidigt

Jag förstår! Det äldre syskonet diagnosticerades vid 7 år. 
  • Jimmy75
    Anonym (Tre) skrev 2025-10-19 14:05:33 följande:

Man ställer normalt sett inte diagnos så tidigt om det inte är väldigt tydligt. Det finns liksom ingen anledning att ha så bråttom med att diagnosticera. Det normala är att man avvaktar och följer utvecklingen om man inte är säker på bedömningen. Bättre att som förälder lyfta sin oro tidigt. 
  • Anonym (qwerty)

Svårt att se så tidigt, men be BVC om en utredning 

• Anonym (autism?)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 19:55:09 följande:

Svårt att se så tidigt, men be BVC om en utredning 

Alltså, en utredning såhär tidigt gör väl varken till eller från men jag tänker att det ändå är bra att BVC också har koll. Så att dom kan lotsa oss vidare när det behövs om det behövs! 
  • Jimmy75
    Anonym (autism?) skrev 2025-10-19 20:26:49 följande:
    Alltså, en utredning såhär tidigt gör väl varken till eller från men jag tänker att det ändå är bra att BVC också har koll. Så att dom kan lotsa oss vidare när det behövs om det behövs! 
    Ja, BVC gör inga utredningar. Vid misstanke om utvecklingsrelaterade avvikelser remitterar de vidare till barnhälsovårdspsykolog som kan göra en utredning om det anses motiverat. Poängen som kan finnas med utredning av autism tidigt är att den ger rätt till stöd ifrån habiliteringen och en del utbildningar så att man så tidigt som möjligt kan göra bra anpassningar vilket gynnar barnets utveckling...men som sagt, det är ju om behov av det anses finnas. Det ni kan göra själva är att kolla in tips och material själva och anpassa om ni nu tycker det finns misstankar om det. Det är inga av anpassningarna som är till skada eller nackdel även om ert barn nu inte skulle ha någon neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
  • Anonym (Fd)
    Anonym (autism?) skrev 2025-10-18 19:24:44 följande:
    Kan man ser autism vid 9 månader?

Jag har en dotter som är 9 1/2 månad ungefär. Jag börjar fundera på om hon uppvisar tidiga tecken på autism. Hennes äldre syskon har autism och ADHD och jag har förmodligen också autism. Inte utredd dock men känner igen mig jättemycket i äldre syskonet! 

Dottern är superglad. Skrattar mycket när man busar med henne men har inte så värst mycket ögonkontakt. Lyssnar inte på tilltal, man kan få ropa flera flera gånger innan hon ens lyfter upp huvudet. Hon sköter sig själv om man nu säger så. Hon leker själv och håller sig sysselsatt länge. Vaknar fortfarande vissa nätter och vill ha mat. Detta är dock säkert inget tecken men ingen av mina andra barn har gjort det vid denna åldern. Rätt sen motorisk, lärde sig precis sitta till exempel. Ställer sig inte upp mot möbler ännu. Flaxar mycket med armarna och benen. Överlag väldigt nöjd och glad! 

När upptäckte ni era barns autism?

Kan finnas en fördel med tidig diagnos, ifall det är autism.

Det finns t.ex. tidiga, intensiva insatser för att främja samspel med andra, som familjen-barnet kan få på autismcentrum i Stockholm/Gotlands region. Antar att det finns fler regioner med autismcenter.

Där tror jag att de tar emot mycket tidigt (2 år?) och man behöver en diagnos för att få tillgång till deras stöd. 

Det här som du beskriver om ögonkontakt kan vara ett tecken. Men det kan också bero synsvårigheter t.ex. Kan också vara problem med hörseln, men det kollar de på BVC. Så en utredning är bättre naturligtvis. 
  • Anonym (autism?)
    Anonym (Fd) skrev 2025-10-19 21:24:19 följande:
    Kan finnas en fördel med tidig diagnos, ifall det är autism.

Det finns t.ex. tidiga, intensiva insatser för att främja samspel med andra, som familjen-barnet kan få på autismcentrum i Stockholm/Gotlands region. Antar att det finns fler regioner med autismcenter.

Där tror jag att de tar emot mycket tidigt (2 år?) och man behöver en diagnos för att få tillgång till deras stöd. 

Det här som du beskriver om ögonkontakt kan vara ett tecken. Men det kan också bero synsvårigheter t.ex. Kan också vara problem med hörseln, men det kollar de på BVC. Så en utredning är bättre naturligtvis. 
    Ja, det finns sånt här också. Jag ska ta upp detta med BVC på 10 månaderskontrollen så får vi se vad dom tycker! Dom kommer ju också göra sina kontroller. 
  • Anonym (O)
    Anonym (autism?) skrev 2025-10-19 12:43:48 följande:
    Ska dom jollra vid den tiden eller varför gav man anmärkning på det? Jag ska träffa BVC igen vid 10 månader och framföra min oro. Främst pga den bristande ögonkontakten men också att hon inte lyssnar på tilltal. 
    De sa inget rakt ut, men kom med antydningar, flera besök i rad. Jag antar att det var jollret och antalet olika ljud de reagerade på. (Själv reagerade jag på att han var mer intresserad av sbartvit gardin med fåglar jämte skötbordet än av den som skötte honom)
  • Anonym (autism?)

Nu kommer jag tillbaka till min tråd i hopp om lite råd. 

Jag tycker fortfarande att dottern uppvisar tecken på autism vid 11 månaders ålder. Däremot så lyssnar hon på sitt namn, räcker upp armarna när man ska lyfta upp och ger fin ögonkontakt. Hon går även längs med möbler nu och rör sig mycket. Men hon kan fortfarande leka själv och skiter i vart jag är eller vad jag gör. Blir inte ledsen när jag går till ett annat rum. Äter fortfarande på natten. Överlag väldigt nöjd och glad fortfarande! 

MEN det finns en sak som är väldigt märklig. Hon skriker som att hon har brutit något för minsta lilla beröring ibland. Häromdagen till exempel så satt hon på sniskan i matstolen så jag skulle bara vrida på henne lite och då skriker hon som att hon blir knivhuggen typ. Helt hysteriskt! Det är verkligen anmärkningsvärt men då tänkte jag direkt på just autism och att hon är hyperkänslig för beröring. Men inte alltid! Men just denna gången så såg hon inte att jag skulle röra henne och att hon då tyckte det var obehagligt. Är det någon annan som upplevt detta hos er små? 

Svar på tråden Kan man ser autism vid 9 månader?