• Anonym (Anonym)

Stygn på barn - vabba?

Skulle ni lämna er 3 åring på förskolan som behövt sy i ansiktet? Eller hålla barnet hemma 1 vecka tills stygnen ska tas bort.

• Svar på tråden Stygn på barn - vabba?
  • Ruter

Jag hade skickat mitt barn till förskolan. Hade skickat med några extra förband så personalen kan sätta på ett nytt om det som sitter på blir blött eller smutsigt.
    Allt ovan gäller förutsatt att sjukvården inte sagt några andra restriktioner och förutsätter att barnet mår som vanligt och inte besväras nämnvärt av skadan.

• Anonym (Mary)

Jag hade nog gått på vad vården sagt om det hela, nog pratade ni om det innan ni åkte hem från vårdcentralen/sjukhuset?

• Anonym (J)

Jag skulle ha frågat på Vårdcentralen.
    Beror på skadan och personalen på förskolan också.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-19 00:10:53 följande:
    Stygn på barn - vabba?

Skulle ni lämna er 3 åring på förskolan som behövt sy i ansiktet? Eller hålla barnet hemma 1 vecka tills stygnen ska tas bort.

Det handlar om 2 stygn under läppen. Barnet är helt opåerkat. Min fråga var väl mer ang vad man kan kräva utav förskolepersonal. Det behöver inte tvättas osv men hålla koll ifall det varar, blöder, blir väldigt smutsigt utav tex sand eller mat så behöver de ju tvättas lite noggrannare än vanligt eller i värsta fall spricker upp så behöver de ju ringa oss. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-19 13:56:49 följande:
    Det handlar om 2 stygn under läppen. Barnet är helt opåerkat. Min fråga var väl mer ang vad man kan kräva utav förskolepersonal. Det behöver inte tvättas osv men hålla koll ifall det varar, blöder, blir väldigt smutsigt utav tex sand eller mat så behöver de ju tvättas lite noggrannare än vanligt eller i värsta fall spricker upp så behöver de ju ringa oss. 
    Prata med dom. Kommunikation är alltid det bästa. 
  • Anonym (Doktorn)

Behöver (bör) verkligen inte vabba en vecka pga 2 stygn på läppen. Be personalen ha koll o badda rent vid behov efter matintag. Kanske undvika lek i slask o lera. Det läker fort. 

Mvh läkare  

• Grässtrå77

När mitt barn fick sy i huvudet så fick han vara hemma de två första dagarna och sen var det helg. Sen tänkte jag att såret hade läkt ihop tillräckligt bra så då fick han gå till förskolan. Det gick inte att sätta på plåster för håret var i vägen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Doktorn) skrev 2025-10-19 18:22:11 följande:

Behöver (bör) verkligen inte vabba en vecka pga 2 stygn på läppen. Be personalen ha koll o badda rent vid behov efter matintag. Kanske undvika lek i slask o lera. Det läker fort. 

Mvh läkare  

Tack för ditt svar! Vi skulle ha på stripes över stygnen enligt läkaren, problemet är att hon tar bort det hela tiden o vägrar. Vi plåstrade på igår när hon sov men hon tog av direkt imorse, haha.. är det ändå ok att vara på förskolan utan stripes? Tänker på infektionsrisk 
  • Anonym (Doktorn)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-19 21:37:24 följande:
    Tack för ditt svar! Vi skulle ha på stripes över stygnen enligt läkaren, problemet är att hon tar bort det hela tiden o vägrar. Vi plåstrade på igår när hon sov men hon tog av direkt imorse, haha.. är det ändå ok att vara på förskolan utan stripes? Tänker på infektionsrisk 
    Ja det är mest för att avlasta såret från att glipa pga rörelser, men ju mindre hon pillar där desto bättre. Så bra handhygien är nog det viktigaste att påminna personalen om, tvätta hennes händer flera gånger per dag osv. Jättebra om ni kan tejpa på natten i alla fall, blir finare läkning då. (Gärna i några veckor efteråt också med kirurgtejp). 

Börjar det vätska massa eller rodna så sök direkt. Oftast är det dock rätt liten infektionsrisk i ansiktet pga det är så bra genomblödning :) 

Lycka till! 
  • Anonym (Jo)

Vet inte om "doktorn" har några barn på förskola men jag skulle nog säga att det hela beror på hur det är på förskolan. Jag hade inte lämnat min treåring med stygn i ansiktet på vår förskola då det absolut inte går att räkna med att personal hinner, orkar, vill hålla koll på det. Tvätta händer xflera se till att inte pilla på, inte få sand eller annat i sår, "undvika lek i slask och lera"(?) osv. Där är andra barn liksom.Så ta dig en funderare ts på vad du kan räkna med händer på förskolan. 

Svar på tråden Stygn på barn - vabba?