• Anonym (Funderar)

Sega efterdyningar av magsjuka

Ena barnet insjuknade i magsjuka i onsdags. Der var en ?underlig? start, barnet hade gått runt och mått illa hela dagen i skolan, men mått bättre varje gång hon fick i sig mat. Först 12 timmar efter att hon börjat må illa, kräktes hon. 

Sen följde flera kräkningar under natten, samt rejäla magsmärtor. På morgonen klingade det av och hon började äta så smått. Ingen aptit att tala om, men en halv rostmacka och några chipsbitar gick ner. 

Och det är ungefär där vi fortsatt är, Hon får inte i sig en rostmacka till frukost, det tar stopp och hon får ont i magen. Hon får i sig ungefär hälften av vad hon vanligen får i sig. Hon dricker bra, men ligger uppenbart fortfarande kort i vätska då hon kissar mindre än vanligt (även om hon kissar). I övrigt mår hon bra, promenerar, leker och orkar bråka med oss föräldrar. 

Vi känner inte igen den här segheten i återhämtning. Vanligen kräks barnen, äter några timmar senare och är sen friska. 

När bör man börja fundera och är det här normalt efter en magsjuka?

• Svar på tråden Sega efterdyningar av magsjuka
  • Ascendere

Låter som ett helt normalt förlopp, brukar ta ett par dagar för kroppen att reparera det som viruset förstört.

• Anonym (biologen)

Det finns flera olika magsjukevirus, både snabba och långsamma.

Det alla snackar om är calicivirus/kräksjuka, som har ett snabb och plågsamt förlopp.

Men barn får flera andra magsjukor också under sina förskoleår, och en långsam typ är rotavirus. Barn blir mer häftigt sjuka, kan kräkas och få diarré. En normalfrisk vuxen som redan har haft detta virus som barn känner sig kanske bara smått illamående i 4-5 dagar och har dålig aptit.

Jag brukar kalla rotavirus "den perfekta dieten"- man vill bara inte äta men mår knappt dåligt förutom det. Inkubationstiden för rotavirus är 1-3 dagar.

"Det finns vaccin godkända för barn, och sedan den 1 september 2019 ingår vaccinationen i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn."

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/rotavirusinfektion/

• Anonym (Funderar)
    Anonym (biologen) skrev 2025-10-19 09:46:58 följande:

Det finns flera olika magsjukevirus, både snabba och långsamma.

Det alla snackar om är calicivirus/kräksjuka, som har ett snabb och plågsamt förlopp.

Men barn får flera andra magsjukor också under sina förskoleår, och en långsam typ är rotavirus. Barn blir mer häftigt sjuka, kan kräkas och få diarré. En normalfrisk vuxen som redan har haft detta virus som barn känner sig kanske bara smått illamående i 4-5 dagar och har dålig aptit.

Jag brukar kalla rotavirus "den perfekta dieten"- man vill bara inte äta men mår knappt dåligt förutom det. Inkubationstiden för rotavirus är 1-3 dagar.

"Det finns vaccin godkända för barn, och sedan den 1 september 2019 ingår vaccinationen i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn."

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/rotavirusinfektion/

Just det här barnet är vaccinerat mot rota, medan det yngre syskonet som inte smittats, inte vaccinerats. Just rota tror jag inte på i det här fallet. Och visst finns det fler virus än enbart calici, men vi har ändå gått igenom ett antal magsjukor under barnets 10 år och aldrig stött på ett liknande förlopp som detta. Därav min fundering
  • Anonym (Funderar)
    Ascendere skrev 2025-10-19 08:56:27 följande:

Låter som ett helt normalt förlopp, brukar ta ett par dagar för kroppen att reparera det som viruset förstört.

Jo, det kanske är det. Hon är ju inte sjuk längre, det är tydligt. Men får ont i magen när hon äter och får i inte sig som vanligt. 
  • Anonym (biologen)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-10-19 09:56:05 följande:
    Just det här barnet är vaccinerat mot rota, medan det yngre syskonet som inte smittats, inte vaccinerats. Just rota tror jag inte på i det här fallet. Och visst finns det fler virus än enbart calici, men vi har ändå gått igenom ett antal magsjukor under barnets 10 år och aldrig stött på ett liknande förlopp som detta. Därav min fundering
    Det var ett exempel bara.

Ska man spekulera utanför magsjukevärlden så brukar barnläkarna komma med förstoppning som förstaval, och som uppväxt med rostmackor i klump själv vet jag att det inte var bra för min mage, och jag hade önskat att min förälder insåg det och antingen lärde mig uppskatta andra typer av bröd eller begränsade mitt intag av bröd.

Att dricka mycket och få i sig fiber är viktigt då. Med små barn kan man blanda lite smakneutral matolja i glass/milkshake med kraftig smak och se om det smörjer och hjälper. Eller ge potatismos med extra smör om det slinker ner.

Undvik också syra/läsk/starka kryddor, om det är så att barnet har irriterad magslemhinna efter sjukan bara.

Jag hade gett det två dagar till (om det inte förvärras för då söker ni direkt) och sen sökt vård.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (biologen) skrev 2025-10-19 10:35:01 följande:
    Det var ett exempel bara.

Ska man spekulera utanför magsjukevärlden så brukar barnläkarna komma med förstoppning som förstaval, och som uppväxt med rostmackor i klump själv vet jag att det inte var bra för min mage, och jag hade önskat att min förälder insåg det och antingen lärde mig uppskatta andra typer av bröd eller begränsade mitt intag av bröd.

Att dricka mycket och få i sig fiber är viktigt då. Med små barn kan man blanda lite smakneutral matolja i glass/milkshake med kraftig smak och se om det smörjer och hjälper. Eller ge potatismos med extra smör om det slinker ner.

Undvik också syra/läsk/starka kryddor, om det är så att barnet har irriterad magslemhinna efter sjukan bara.

Jag hade gett det två dagar till (om det inte förvärras för då söker ni direkt) och sen sökt vård.

Nu var hon förvisso magsjuk i slutet av förra veckan med kräkningar och feber, så jag misstänner magsjuka och inte förstoppning. Det sista har hon haft mycket av, och rostbröd äts bara vid magsjuka eller födelsedag. Annars är det grovt bröd och yoghurt med tillsatt fibrer som gäller. Det håller magen i schack. Det går ju dock emot alla rekommendationer vid magsjuka. Nu lutar jah dock åt att hon blivit lite förstoppad också. Det har hänt förr efter magsjuka, när hon legat kraftigt back i vätska och rörelse.

Jag ger det några dagar till, som du säger, så får vi se!

• Anonym (S)

För ett antal år sedan hade jag en kräksjuka som det tog veckor för magen att återhämta sig från. Rostmackor var det verkligen inte tal om då utan jag fick leva på yoghurt, ris, kokt fisk och annan snäll mat.

Svar på tråden Sega efterdyningar av magsjuka