• Anonym (Mamma)

Hur mycket film/tv i förskoleklass?

Jag har ett barn som började förskoleklass i höstas. Vi har, via barnet, fått veta att de tittar på film/tv varje dag. Oftast sker det flera gånger om dagen, ibland tre gånger. De tittar alltid under skoltid och alltid en stund på fritids. Det bekräftades sen av ett par föräldrar som råkat hämta och lämna under dagen och kommit mitt i filmvisning (flera gånger på samma dag alltså).

Hur ser det ut i andra förskoleklasser? Är det rimligt att barnen glor på tv dagligen under lektionstid? Vi är på inget sätt motståndare till skärm, men det känns som att det måste kunna finnas vettigare saker att göra i skolan än att titta på tv flera gånger om dagen. 

• Svar på tråden Hur mycket film/tv i förskoleklass?
  • Anonym (Rivk)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-19 18:30:42 följande:
    Hur mycket film/tv i förskoleklass?

Jag har ett barn som började förskoleklass i höstas. Vi har, via barnet, fått veta att de tittar på film/tv varje dag. Oftast sker det flera gånger om dagen, ibland tre gånger. De tittar alltid under skoltid och alltid en stund på fritids. Det bekräftades sen av ett par föräldrar som råkat hämta och lämna under dagen och kommit mitt i filmvisning (flera gånger på samma dag alltså).

Hur ser det ut i andra förskoleklasser? Är det rimligt att barnen glor på tv dagligen under lektionstid? Vi är på inget sätt motståndare till skärm, men det känns som att det måste kunna finnas vettigare saker att göra i skolan än att titta på tv flera gånger om dagen. 

Inget konstigt allt.
  • Anonym (Nästan inget)

Låter jättemycket. I våra barns förskoleklasser på tre olika skolor har det varit max två gånger i veckan, En av skolorna hade filmfredag i klassen, en har filmfredag på fritids, och en har i klassen på onsdagar och på fritids på fredagar, för alla går i skolan på onsdagar men inte alla går på fritids på fredagar.

Flera gånger om dagen har det verkligen aldrig varit tal om.

• Anonym (Mamma)

Helt olika svar ser jag. Jag tycker själv att tre gånger om dagen är alldeles för mycket. Jag har inga problem med filmfredag, film vid busväder eller nåt avsnitt några gånger i veckan. Men tre gånger per dag känns mycket. Så minns vi inte undervisningen med det äldre barnet. 

• EpicF

Har ett (bonus)barn i förskoleklass nu och de ser inte på film alls. Fritids kan ha fredagafilm ibland. 

Har också haft barn i förskoleklass (helt andra skolor) och inget filmtittande där heller. 

• Anonya

Vad innebär film/tv? Tittar de varje dag och flera gånger för underhållning är det alldeles för mycket. Om de däremot tittar på korta undervisningsgrejer är det annorlunda. Program som Mattelandet och Bokstavslandet är bra, pedagogiska program som är mycket vanligt att man tittar på. Pratar man om rymden kan man kolla några minuter hur Fuglesang leker med tyngdlöshet och i slutet av passet på ett likadant klipp till. På så sätt kan man ha "sett på tv/film" tre gånger per dag men det i praktiken är 20-25 min totalt och allt med ett syfte. 

Du kanske vet att det är annat de tittar på, men fråga annars gärna ditt barn vad de sett på. 

Det händer att även lite äldre elever säger om någon lektion "att vi lekte bara", men det inte alls var bara det utan t.ex. övningar i muntlig kommunikation, samarbete, våga visa sin åsikt osv. 

• Anonym (Mamma)
    Anonya skrev 2025-10-19 21:15:45 följande:

Vad innebär film/tv? Tittar de varje dag och flera gånger för underhållning är det alldeles för mycket. Om de däremot tittar på korta undervisningsgrejer är det annorlunda. Program som Mattelandet och Bokstavslandet är bra, pedagogiska program som är mycket vanligt att man tittar på. Pratar man om rymden kan man kolla några minuter hur Fuglesang leker med tyngdlöshet och i slutet av passet på ett likadant klipp till. På så sätt kan man ha "sett på tv/film" tre gånger per dag men det i praktiken är 20-25 min totalt och allt med ett syfte. 

Du kanske vet att det är annat de tittar på, men fråga annars gärna ditt barn vad de sett på. 

Det händer att även lite äldre elever säger om någon lektion "att vi lekte bara", men det inte alls var bara det utan t.ex. övningar i muntlig kommunikation, samarbete, våga visa sin åsikt osv. 

Förra veckan kollade de på Doktor Samuel, Djuren på Djuris, Bokstavslandet, nåt om Evas känslor, och "vanliga barnprogram" som går på Svt Barn. Jag har inte problem med att tv är ett komplement, men tre gånger om dagen varje vecka, känns lite väl. 
  • EpicF
    Anonym (Rivk) skrev 2025-10-19 18:38:16 följande:
    Inget konstigt allt.
    Du tycker inte det är konstigt att 6-åringar ser på film flera gånger under en skoldag, istället för att lära sig olika saker?
  • Anonym (Mette)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-19 21:27:05 följande:
    Förra veckan kollade de på Doktor Samuel, Djuren på Djuris, Bokstavslandet, nåt om Evas känslor, och "vanliga barnprogram" som går på Svt Barn. Jag har inte problem med att tv är ett komplement, men tre gånger om dagen varje vecka, känns lite väl. 

Om det är bra eller inte tycker jag beror på om filmen är en del i undervisningen - tex att man jobbat med bokstaven T och i samband med det det tittar på Bokstavslandet om T. Eller pratat om något med gruppdynamik utifrån Evas program eller Djuren på djuris. Men att bara titta på de filmerna helt frikopplat från undervisningen låter mer som en trött lärare. Programmen du nämner är ju bra program, men ska barnen verkligen lära sig något av dem tror jag att de ska ses i ett sammanhang med både förberedelse och uppföljning. 

• Anonym (Elin79)

Inte alls på regelbunden basis. Jag tror att de fick det som belöning ett par gånger under terminen då eleverna samlat ihop x antal stjärnor.
    Då fick de rösta om film och sen såg de på "bio".

Sen vet jag att de tittat på Djuren på djuris eller något sådant från UR. Och ett program om att vara en bra kompis. Men det har ju varit i utbildningssyfte så att säga, inte att någon sätter på en film för att man inte vet hur man ska strukturera upp dagen.  

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-10-20 08:05:04 följande:

Inte alls på regelbunden basis. Jag tror att de fick det som belöning ett par gånger under terminen då eleverna samlat ihop x antal stjärnor.
    Då fick de rösta om film och sen såg de på "bio".

Sen vet jag att de tittat på Djuren på djuris eller något sådant från UR. Och ett program om att vara en bra kompis. Men det har ju varit i utbildningssyfte så att säga, inte att någon sätter på en film för att man inte vet hur man ska strukturera upp dagen.  

Här väljer man pedagogiska program, men låter barnen se flera avsnitt på varandra. Det är inga korta stunder de sitter.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-20 08:37:43 följande:
    Här väljer man pedagogiska program, men låter barnen se flera avsnitt på varandra. Det är inga korta stunder de sitter.
    Okej, nej det hade jag inte tyckt varit rimligt att de blir sittande så.
    Då kan jag tänka mig väldigt mycket annat man hade kunnat göra med den tiden som var mer av lärande. Och för sexåringar som kommer från förskolan, även mycket lek, pyssel och utevistelse. 
  • Anonym (Mette)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-20 08:37:43 följande:
    Det låter slött från pedagogernas sida. På min 11-årings fritids får de ha datorer, men bara 20 min/barn/dag. De tittar på film på fredagar. 
  • Anonym (Os)

Låter som det är outbildad personal eller en lösning för att det saknas personal.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-10-20 08:55:19 följande:
    Okej, nej det hade jag inte tyckt varit rimligt att de blir sittande så.
    Då kan jag tänka mig väldigt mycket annat man hade kunnat göra med den tiden som var mer av lärande. Och för sexåringar som kommer från förskolan, även mycket lek, pyssel och utevistelse. 
    Fritids är till exempel ute en eftermiddag i veckan. Jag hade hellre sett mer utevistelse och mindre tv-tittande. De läser inte heller något under skoltid. En stunds högläsning varje dag hade känts mer relevant än två avsnitt Doktor Samuel. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-20 11:55:53 följande:
    Fritids är till exempel ute en eftermiddag i veckan. Jag hade hellre sett mer utevistelse och mindre tv-tittande. De läser inte heller något under skoltid. En stunds högläsning varje dag hade känts mer relevant än två avsnitt Doktor Samuel. 
    Verkligen!

Mitt yngsta barn är lite äldre men går i lågstadiet fortfarande. Där är en eftermiddag helt och hållet vikt för utevistelse där man går iväg från skolan till en närbelägen skog. Men alla andra dagar så finns "leka utomhus" alltid med bland de aktiviteter som barnen kan välja bland. Och mitt barn är nog ute alla dagar om det inte regnar eftersom han gillar fotboll, klättra, gunga, leka kull mm. 

Så de har aktiviteter som alltid finns;  pyssel, pärlor, lego, rita, spela pingis, gå ut och leka, läsning i tysta rummet och sen har de också vissa teman vissa veckodagar utöver det.
  • Anonym (Mette)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-20 11:55:53 följande:
    Min 11-årings fritids är ute varje dag till halv fyra. De åker rullskridskor, kickbike mm. 
  • enola

Frågade min sexåring. De tittar på Lässugen varje dag, nåt program med nån som läser sagor. Nån gång då och då på Mattelandet och Bokstavslandet. Djuren på Djuris tittade de på i början när de pratade om hur man ska vara mot varann. Han går bara på fritids en dag i veckan, när det inte är nån skola (de har bara skola mån-tors) och då får de lyssna på lugn musik medan de leker. Men jag har för mig att jag hört från sonens kompisar att det är film på fritids ibland.

Sen vet man ju inte riktigt vad "nån gång ibland" innebär, en sexårings tidsuppfattning är ju inte alltid jättebra, och när jag frågar vad de gjort i skolan är svaret ofta "kommer inte ihåg". Men jag tror inte det är ofta, för Lässugen är det enda han nämner regelbundet.

• Anonym (Mette)

Får ni info från fritids vad de gör? Vårt fritids följer ett årshjul och har teman för aktiviteter.Vi får varje vecka info om vad som är på gång. 

En sak kom jag på: alla barn gör inte samma saker. Jag frågade mitt barn om utevistelse igår mtp den här tråden och hon sa då att vissa barn ibland är inne när de andra är ute. Det kan vara barn som lätt hamnar i bråk eller barn med större behov av lugn och vila. De delar upp barngruppen efter behov. 

Svar på tråden Hur mycket film/tv i förskoleklass?