• Anonym (ML)

Kvinnor föds med diagnoser??

Alltså jag dömer inte men jag vill ändå ifrågasätta detta av olika anledningar. Jag lever i en destruktiv relation och har gjort det i snart 15 år. Varför? För att vi har en son ihop och jag vet att många säger att man ska inte leva ihop för barnens skull vilket jag förstår men det beror nog på situationen. Helt ärligt jag sambon kommer från varsin sida av polerna på vår planet (enligt vår par terapeft). Vi har musiken gemensamt och det är det enda och inget annat fungerar bokstavligt talat. Jag lever med en människa som är fortfarande lika osäker på allt, otrygg där dessutom sonen tar avstånd och tycker hon är lika jobbig som jag. Går något snett skyller hon på andra. Pratar inte lugnt och vuxet med mig utan har ett hemskt humör konstant, tål inte stress och går bara omkring allmänt förvirrad över sig själv och sin omgivning. Misstolkar vad människor menar och är konstant negativ till allt. Efter ha pratat med vänner, bekanta, om tips och hur deras relationen är är det ofta det låter liknande idag. Vissa är singlar och har inget avsikt att träffa någon ny heller. En menar på att antingen lever du med detta eller så lämnar du för att det är individuellt för oss män vad vi väljer. Men eftersom allt fler män berättar hur dom har det hemma börjar jag undra; föds kvinnor med diagnoser? När både jag och sonen lever med detta och ser hur hon mår varför lämbar hon inte? Hon låter ju sitt negativ beteende gå ut över oss och för henne gör hon väl inget fel eller beter sig konstigt? Jag vill bara få en tydligare bild över saker innan jag bestämmer för att ge upp och flytta till något eget.

• Svar på tråden Kvinnor föds med diagnoser??
  • EpicF
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 19:09:51 följande:
    Autism är inte borderline. Vid borderline misstolkar man allt för att man övermentaliserar
    Även vid autism kan lan misstolka andra människor, vara otrygg och ha svårt med det sociala. 

Btw, så har jag aldrig påstått att  autism skulle vara borderline.... 
  • EpicF
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 19:09:07 följande:
    Osäker och otrygg låter absolut inte som autism
    Det kan definitivt vara inom autismspektrat. 
  • Anonym (F)
    Anonym (ML) skrev 2025-10-20 12:10:30 följande:
    Det vet jag och vart vill du komma? Hade jag spolat tillbaka tiden 12 år hade jag inte fortsatt men jag är tacksam för att vi fick världens finaste son. Så det ångrar jag inte!
    Vi gör alla misstag, så är det. Men med din son har du en viktig och fin relation, det är bra att du kan uppskatta det.

Alla nya riktningar i livet börjar med små steg. Vilket är ditt nästa steg?
  • EpicF
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 21:42:50 följande:
    Låter absolut inte som det
    Märker att du har lite erfarenhet med autismspektrat. Och det är helt ok. 
  • Anonym (Hej)

Osäker och otrygg är väl vanligt bland folk inom autismspektrumet.

• ResanTillMelonia
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-20 22:07:29 följande:

Osäker och otrygg är väl vanligt bland folk inom autismspektrumet.

Inte särskilt vanligt. Man kan nog tro det, men det är de starkaste personerna som har autism
  • Anonym (Ormbiten i Orania)

Visst föds vi med diagnoser. Jag föddes med MVH, ABC, HIV och EU. Men en del av det gick över. En gång kände jag mig osäker och fick diagnosen tillfällig autism. Ja, ismer finns det ju gott om. Anarkism är en annan diagnos om man inte vill ha autism. De flesta diagnoser kan man ställa genom att läsa hur folk skriver.

• Jimmy75
    Anonym (Em) skrev 2025-10-20 12:28:43 följande:
    Är ju bara semantik. Man har ju diagnosen hela tiden även om man inte fått den på papper än så att säga. 
    Nej! Man har fungerandet...det betyder inte att det blir en diagnos. För en diagnos kräver att det finns en påtaglig funktionsnedsättning i mer än ett sammanhang och två personer kan ha samma förmågor och färdigheter utan att båda två måste få en diagnos.
  • EpicF
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 22:14:00 följande:
    Inte särskilt vanligt. Man kan nog tro det, men det är de starkaste personerna som har autism
    Att man är stark som person innebär inte att man kan vara osäker och otrygg. Däremot kan man ha lättare att dölja det om man utåt är en stark personen. 

Och nej, långt ifrån alla autister är starka personer. 
  • Anonym (Hej)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 22:14:00 följande:
    Jag har Asperger som diagnosen hette då. Jag kan nog säga att jag känner mig otrygg och osäker om jag utsätts av för många förändringar. Jag känner några till med Asperger som känner samma.

Man ser nog inte dom som är osäkra och rädda då dom håller sig i skymundan, medan dom som är starka syns utåt.
  • Anonym (Jfjnvf)
    Anonym (ML) skrev 2025-10-20 08:50:39 följande:
    Fyller snart 12 år därav uthålligheten av att slippa ha hand om det juridiska. Vid 12 års åldern kan han själv välja var han vill bo. Dock är det svåra att hitta boende. Står i bostadskö sedan 2015 men alternativ är också köpa lägenhet i närområdet om bara handpenning finns. Det kan ta tid och bo på gatan bara för att komma härifrån är inget alternativ.
    Det finns ingen magisk gräns vid 12. 

Barn ska alltid bli lyssnade på och mognaden avgör vad som bestäms i slutänden om det går så långt som till tingsrätten. 
    Risken du tar är att även du blir av med vårdnaden iom att du har låtit sonen bo i ett dysfunktionellt hem även om dina intentioner var goda. 

Har din sambo någon diagnos? Börja där, har hon en så lär dig vad den innebär, har hon ingen så föreslå en utredning. 

Hur ser ert hemliv ut, hur är sysslorna fördelade? 

Har din son kontakt med en kurator via skolan eller vården? 

Har du en hållbar plan för framtiden? 
  • Anonym (blandade nötter)
    Anonym (ML) skrev 2025-10-20 13:04:37 följande:
    ok en vän till mig fick detta besked när det var vårdnadstvist om en 12 åring och att när man fyllt 12 år får man själv vem man vill bo hos. Hon valde pappan och nu säger ni att det inte går? Jag fattar inte hur det går till? Min vän har varit med 2 olika rättegångar och ni vill att jag ska tvivla på hans erfarenhet?
    Min ena kusin valde att bo hos den förälder som gav hen glass till middag och inte hade några krav på läxläsning så man vet inte riktigt hur det där blir alltid.

Även en kollega har just nu en 15-åring som valde att bo hos mamma fast där är totalt kaos, eftersom pappan försöker rädda barnets skolgång och det är ju jobbigt...
Svar på tråden Kvinnor föds med diagnoser??