• Anonym (Filuren)

Ljung som andranamn

Hej. Vi funderar på namnet Ljung som mellan/andranamn till vår son Alexander. 

Alexander Ljung Andersson (Andersson är påhittat). 

Detta då Ljung är V Götalands landskapsblomma. 

Vad tycker ni? Är det för konstigt eller för likt ett efternamn? 

• Svar på tråden Ljung som andranamn
  • Anonym (.)

Jag tycker det är fint, men jag hade nog tolkat det som ett efternamn om jag sett namnet.

• Anonym (Qz)

Man får inte ha ett efternamn, eller namn som uppfattas som efternamn, som förnamn i Sverige. ?Andranamn? räknas som förnamn. Ljung är ett efternamn. 

• Anonym (Filuren)

Så är det ja, men det finns namn som är både och. Tex Lilja, det finns som både efternamn och förnamn. Även Adrian och Elias finns som både förnamn och efternamn. Tänker att Ljung (som är en blomma) kanske också hamnar under den kategorin? har inte kollat upp om någon i Sverige heter Ljung i förnamn.

• Anonym (Filuren)

Lilja och Björk är väl de som är samma typ av namn som Ljung. Lilja och Björk används som både och. tycker det är svårt vart gränsen dras.

• Tukt

Jag tolkar det främst som ett efternamn. Men det finns ju sig inget problematiskt i det som mellannamn heller. Kanske viktigare med sådana namn att de matchar hela namnföljden bra. Om man exempelvis heter Ström i efternamn så kommer det för evigt bli fel och alla tolkar det som "Ljungström".

• trollhona

Jag skulle tolka det som om det var ett efternamn när man ser det i skrift, men själva namnet är väldigt fint.
    Enligt skatteverket så har 6 personer namnet Ljung som förnamn, så det innebär att det inte finns någon rättslig grund för dem att neka.

Kör på det!

• Thelma82

Tycker att det låter som ett efternamn. Risk att det blir missförstånd när alla namnen skrivs ut i en följd. 

• Anonym (Filuren)

Kul att det finns 6 st med det som förnamn. Borde ju gå då! :)
    man kan ju lägga till ett till namn för att ta bort missförstånd. typ Alexander Ljung Lucas.

• trollhona
    Anonym (Filuren) skrev 2025-10-22 13:40:52 följande:

Kul att det finns 6 st med det som förnamn. Borde ju gå då! :)
    man kan ju lägga till ett till namn för att ta bort missförstånd. typ Alexander Ljung Lucas.

Självklart kan du göra det. Eftersom det ändå är tänkt som ett mellannamn så är det endast i skrift som man kan blanda ihop. Han kommer ju heta Alexander.
  • Anonym (E.)

Andranamn och mellannamn är olika saker. Ett andranamn är ett förnamn, ett mellannamn är ett efternamn (dessutom kan man inte längre ta mellannamn, men de som redan har dem kan behålla dem). 

Ljung skulle jag ha tolkat som ett efternamn, det används redan som det. Jag tror faktiskt inte ens att ni skulle få igenom det hos Skatteverket, av den anledningen. Dessutom brukar blomnamn vara flicknamn, så även av den anledningen blir det tokigt.  

Svar på tråden Ljung som andranamn