• Anonym (Suck)

6+5 inget hjärtslag, 1.5mm

Just hemkommen från ett vul jag hoppades skulle stilla min oro efter stark molvärk, men istället är jag ännu mer oroad.

Skall enligt sista mens vara i v6+5, men embryot mätte endast 1.5 mm och inga hjärtslag syntes. Läraren påstår allt är normalt och att det kan gå åt vilket håll som helst. Men, 1.5mm foster och inga hjärtslag är väl inte normalt och tyder på MA!?

• Svar på tråden 6+5 inget hjärtslag, 1.5mm
  • Aliona

Sista mensen är väl inte så exakt mått att gå efter, så du kanske är tidigare i graviditeten än du tror? Det är ju inte ovanligt att man blir tillbakaflyttad några dagar eller någon vecka. Sen även om du skulle vara 6+5 så är det ganska tidigt för att se hjärtslag. Man kan se det då men jag vet att många gynekologer inte gör tidigt vul förrän vecka 7+ just för att det är risk att man inte ser hjärtat tidigare och att det då skapar onödig oro och stress.

• Anonym (Suck)

Jag förstår att de kan skifta lite och att hjärtslag kan vara på gränsen, men kombinerat med ett pyttembryo på 1.5mm känns inte lovande. Så skulle det skilja i stort  sett en vecka, inte bara några dagar, mellan sista mens och ÄL?Vad som förbryllar mig är dock att läkaren sa att allt ser normalt ut för gången tid (6+5) men det verkar heltokigt?

• Aliona
    Anonym (Suck) skrev 2025-10-20 20:56:04 följande:

Jag förstår att de kan skifta lite och att hjärtslag kan vara på gränsen, men kombinerat med ett pyttembryo på 1.5mm känns inte lovande. Så skulle det skilja i stort  sett en vecka, inte bara några dagar, mellan sista mens och ÄL?Vad som förbryllar mig är dock att läkaren sa att allt ser normalt ut för gången tid (6+5) men det verkar heltokigt?

Fast det där hänger ju ihop. Om embryot är stort nog så finns hjärtslag, om det är litet har hjärtat inte börjat slå. Jag skulle se det som positivt att embryot är litet om det inte finns hjärtslag. Om embryot är så stort att det borde finnas hjärtslag och det inte finns så är det mer troligt att något är fel. 

Det kan ju båda vara att äl hände senare än vad du tror och att befruktningen hände senare och att ägget fastnade senare. Jag försår att du är orolig, men om läkaren säger att det är normalt, så är det nog det. Jag skulle ändå råda dig att kontakta läkaren igen med dina frågor och oro så han eller hon kan förklara bättre för dig vad de sett. 

• Anonym (Suck)

Jag förstår det, men ett knappt embryo på 1.5mm i slutet på vecka 7?  Jag vet min sista mens och för att få det att gå ihop bodde min ÄL varit minst en vecka sen, vilket verkar extremt?

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Suck) skrev 2025-10-21 22:16:28 följande:

Jag förstår det, men ett knappt embryo på 1.5mm i slutet på vecka 7?  Jag vet min sista mens och för att få det att gå ihop bodde min ÄL varit minst en vecka sen, vilket verkar extremt?

Senare äl, ägget fäste sent, felaktig mätning... förklaringarna kan vara många till varför ditt embryo är litet och inga hjärtslag syntes. 

Nu är det många år sedan jag var gravid men då vägrade min gynekolog att boka in ett vul innan v8 (7+). Jag var enligt sista mens i 7+5, vul flyttade mig till 7+2. 

Fundera inte över missfall förrän du börjat blöda eller varit på uppföljningsvul och även det är utan hjärtslag. Mycket kan hända på en vecka eller två. 
  • Anonym (Iu)

Jag tror som ovan att det inte behöver vara någon fara 🥰 och att det är positivt att det fortfarande mäter litet och normalt arr inte se hjärtslag ännu då. 

En veckas senare äl är inget konstigt, om du dessutom brukar ha äl senare än dag 14 en vanlig cykel (vilket är vad sista mens räknar på) så kanske den bara varit några dagar senare mot vad som är normalt för dig. Dessutom är det svårt för dem att mäta tidig graviditet. Jag visste både sista mens och ägglossningsdag +-1 dag med vårt barn och ändå blev vi framflyttade 6 hela dagar, 3 dagar vid ultraljud 8+2 och ytterligare 3 dagar v13. 

Har du ett nytt ultraljud inbokat som kan ge dig mer svar? 

skulle absolut inte ge upp hoppet utifrån det du beskriver 🤗

Anonym (Suck) skrev 2025-10-21 22:16:28 följande:

Svar på tråden 6+5 inget hjärtslag, 1.5mm