• Anonym (2 eller 3)

Gravid 12 veckor efter förlossning

Har idag en 3-åring och en 3-månaders bebis. Trodde verkligen inte det var möjligt med en ny graviditet så tidigt då de andra krävt många försök och jag ammar. Har sagt att vi vill ha 3 barn, men jag tror inte jag orkar 2 inom loppet av 1 år. Är helt slut som det är nu. Men samtidigt tar en abort emot väldigt mycket. Har ändå känslan av att jag inte vill just nu.... Vet att man aldrig ångrar ett barn men 2 så tätt... Är det värt det? Hur klarar man det? 

• Svar på tråden Gravid 12 veckor efter förlossning
  • Anonym (…)

Man klarar det på något sätt. Jag har exakt 12 månader mellan två av mina. Det är tufft men också roligt med så nära i ålder. Mitt tips, om ni behåller, är att spara föräldradagar så att ni båda kan vara föräldralediga samtidigt med varsitt barn under de första månaderna.

• Anonym (Fg)

Varför tar man alltid upp att man ammar i sådana här trådar? Finns liksom ingen anledning.
    Alla borde väl vid detta lag veta att amning inte är ett skydd mot graviditet. Vill man inte riskera att bli gravid tidigt igen efter en graviditet så skyddar man sig direkt med preventiv medel eller avstår sex. 

Jag hade själv annars i detta läge faktiskt gjort abort när man redan har 2 små att ta hand om. Så man verkligen har ork och tid för de som redan finns. 

• Anonym (2 eller 3)
    Anonym (Fg) skrev 2025-10-21 06:47:13 följande:

Varför tar man alltid upp att man ammar i sådana här trådar? Finns liksom ingen anledning.
    Alla borde väl vid detta lag veta att amning inte är ett skydd mot graviditet. Vill man inte riskera att bli gravid tidigt igen efter en graviditet så skyddar man sig direkt med preventiv medel eller avstår sex. 

Jag hade själv annars i detta läge faktiskt gjort abort när man redan har 2 små att ta hand om. Så man verkligen har ork och tid för de som redan finns. 

Till mig sa bm på efterkontrollen att amning är ett av de bästa skydden och att jag inte behövde bestämma preventivmedel förrän 6 månader efter 
  • Anonym (Helene)
    Anonym (2 eller 3) skrev 2025-10-21 08:35:33 följande:
    Till mig sa bm på efterkontrollen att amning är ett av de bästa skydden och att jag inte behövde bestämma preventivmedel förrän 6 månader efter 
    Då bör du genast hitta en ny bm. Fattar inte att de ens sa så till dig. Amning är inte ett preventivmedel. Klart du kan bli gravid om du har oskyddat sex.
  • Anonym (Samma här)

Jag fick också höra att när man helammar är risken för att man blir gravid väldigt liten, "helamning skyddar till ca 60%, så i kombination med till exempel avbrutet samlag är du väl skyddad" hette det. Sen hade vi ändå inte sex eftersom vår bebis var ett litet monster som krävde närhet dygnet runt, men ändå! 

Även om du inte känner att du orkar just nu, så är det stor skillnad på en 3-månaders och en ettåring. Hur ser omständigheterna ut i övrigt, med plats, ekonomi och hjälp från släktingar till exempel? 

• Anonym (Lil)

Jag förstår att du tvekar, har en som snart är ett och blir mer krävande hela tiden, tålamodet prövas dagligen 😅 
    hade varit tufft med en bebis till nu ❤️

• Anonym (Mamma C)

Jag hade inte gjort det. Alla pratar om att det är så kort tid och jadda jadda osv men den tiden kan lika gärna vara i 2 år framåt och krascha ett förhållande pga att man _faktiskt_ inte orkar..   

Du vet inte vilket barn du får och du vet inte hur din kropp kommer att må och din nuvarande bebis kan få jobbiga perioder av utveckling... 

Jag har sett på nära håll i släkten hur tätt mellan barnen får föräldrar stt gå under och kraschat sina relationer och barnen har fått det oerhört jobbigt .  Två par separerade och hade 3 barn under 5 år och ett par höll ihop men där kvinnan fick en ärrad kropp för livet och där jag vet att sexlivet havererat totalt. 

Skaffa gärna flera barn men inte nu ,  gambla inte med den familj du redan har och med så små barn. Vänta tills du har en annan grund att stå på .

• EpicF
    Den BM borde ta till sig ny kunskap. Amning är inte säkert att använda som prevention. 

Jag hade gjort abort i din situation. 
  • Anonym (Fg)

När jag fick barn för 18 år sedan så visste bm redan då att amning inte var tillräckligt skydd.

Däremot så skulle man vänta med vissa preventivmedel om man ammade. Bästa är ju då med avhållsamhet eller kondom tills man visste säkert mens kom tillbaka. 
    Båda mina gånger så kom det tillbaka efter 3 månader. Som det nu verkade göra för dig denna gång men du hann aldrig få någon. 

Svar på tråden Gravid 12 veckor efter förlossning