• Anonym (Tydligen)

Portad från Coop för att jag glömde EN vara – vad fan hände med sunt förnuft?

jag kokar fortfarande. Var inne på Coop igår med barnvagnen, stressad som vanligt. Ungen skriker, jag försöker jonglera kvitto, mobil och varor samtidigt. Ni som vet ? ni vet.

Jag scannar mina grejer, betalar, och drar hem. När jag kommer hem ser jag att det låg en liten förpackning babymajskakor kvar i varukorgen under vagnen. Hade helt enkelt missat att scanna den. Inget snack, mitt misstag. Tänker att jag går dit direkt nästa dag och gör rätt för mig.

Så jag går dit idag, går till kundtjänsten och säger: ?Hej, jag råkade glömma betala för den här igår, men jag vill göra rätt för mig.?
    Tror ni de säger tack? Nej, istället tittar hon i kassan på mig som om jag just erkänt ett mord. Kallar in någon jävla ?säkerhetsansvarig? som börjar prata om att ?det här är inte första gången vi ser sånt här beteende? (eh, va?).

Slutar med att de PORTAR mig från butiken! För att jag var ärlig och kom dit för att betala för något jag råkade glömma.
    Jag försökte förklara, men de bara mumlade något om ?nolltolerans mot snatteri?. Alltså, jag erkände ju direkt, kom tillbaka frivilligt och försökte betala ? vad mer vill de att man ska göra?

Så nu får jag tydligen inte handla där mer, för att jag hade för mycket simultankapacitet i minusläge och glömde en jävla majskaka för 12 spänn.

Hade jag bara inte sagt något alls hade de aldrig märkt det. Men är man ärlig i dagens Sverige, då får man straffet direkt.

Ska man skratta eller gråta?

• Svar på tråden Portad från Coop för att jag glömde EN vara – vad fan hände med sunt förnuft?
  • olof 45

Gå tillbaka, be att få prata med butikschefen. Eller emaila och be om ett möte. 

Säg att den "säkerhetsansvarige" inte förstått situationen och du vill överklaga beslutet att porta dig från butiken. Börja emailet/ditt tal med att säga : jag är BEVISLIGEN ingen snattare. Snattare tar saker utan att betala. Nu hade mitt barn RÅKAT få med sig en kaka, som jag betalade för SÅ FORT JAG MÄRKTE DETTA. Det är itne snatteri i lagens mening. Omöjligt.

Säg att om du publikt ska bli portad och bära någon form av skampåle, ja då får de anmäla dig!! Och så får ni se om polisen anser att det är snatteri att komma TILLBAKA till en affär för att betala för något som ramlat ner i korgen!

Nolltolerans mor snatteri är en sak - men detta var inte snatteri och "nolltolerans" betyder inte att de kan bete sig hursomhelst. Man är osyldig till motsatsen BEVISATS.

• Anonym (Tydligen)
    Anonym (jobbigt) skrev 2025-10-21 15:54:53 följande:

Är inte helt säker men tror fortfarande du får handla där? Eftersom det är en butik som allmänheten har tillträde till. Verkar i alla fall så juridiskt lawline.se/answers/kan-en-butik-porta-en-konsument-som-har-snattat 

Men surt oavsett hela situationen  

Tack för tipset! Det känns ju faktiskt lite lugnande att det kanske inte är helt juridiskt korrekt att de portat mig, även om det är surt ändå. Hade varit skönt om personalen kunde hantera det lite mer förnuftigt istället för att kasta ut en för ett misstag som jag faktiskt ville rätta till?
  • Anonym (Tydligen)
    olof 45 skrev 2025-10-21 16:05:43 följande:

Gå tillbaka, be att få prata med butikschefen. Eller emaila och be om ett möte. 

Säg att den "säkerhetsansvarige" inte förstått situationen och du vill överklaga beslutet att porta dig från butiken. Börja emailet/ditt tal med att säga : jag är BEVISLIGEN ingen snattare. Snattare tar saker utan att betala. Nu hade mitt barn RÅKAT få med sig en kaka, som jag betalade för SÅ FORT JAG MÄRKTE DETTA. Det är itne snatteri i lagens mening. Omöjligt.

Säg att om du publikt ska bli portad och bära någon form av skampåle, ja då får de anmäla dig!! Och så får ni se om polisen anser att det är snatteri att komma TILLBAKA till en affär för att betala för något som ramlat ner i korgen!

Nolltolerans mor snatteri är en sak - men detta var inte snatteri och "nolltolerans" betyder inte att de kan bete sig hursomhelst. Man är osyldig till motsatsen BEVISATS.

Tack för tipset, det var riktigt bra! Jag hade inte tänkt på att man kan ta det vidare med butikschefen eller via mejl på det sättet. Det känns ju vettigt att förklara situationen ordentligt och påpeka att det här verkligen inte är snatteri, utan ett ärligt misstag som jag ville rätta till direkt.

Jag gillar hur du formulerade det med ?bevisligen ingen snattare? och att nolltolerans inte betyder att de kan behandla folk hur som helst ? det är precis så jag tänker också. Ska definitivt försöka kontakta dem och se om vi kan reda ut det. Tack igen för rådet! 

• Anonym (Vägrar!)

Det är förjävligt av butiken TS då du så uppenbart gjorde ett misstag och ville rätta till det för ynka 12 kronor dessutom. 

Det här är orsaken att jag TVÄRVÄGRAR att scanna själv. Jag är inte anställd på butikerna, är inte utbildad kassörska och tänker inte ta ansvar för om något blir fel och dessutom anklagad för att stjäla då.

Vägra självscanning och tvinga butikerna att gå tillbaka till att anställa personal. Hade du sluppit jonglera allt själv så hade du säkerligen sett varan och lagt upp den på bandet och betalat. 

• Anonym (fast)
    Anonym (Vägrar!) skrev 2025-10-21 17:30:47 följande:

Det är förjävligt av butiken TS då du så uppenbart gjorde ett misstag och ville rätta till det för ynka 12 kronor dessutom. 

Det här är orsaken att jag TVÄRVÄGRAR att scanna själv. Jag är inte anställd på butikerna, är inte utbildad kassörska och tänker inte ta ansvar för om något blir fel och dessutom anklagad för att stjäla då.

Vägra självscanning och tvinga butikerna att gå tillbaka till att anställa personal. Hade du sluppit jonglera allt själv så hade du säkerligen sett varan och lagt upp den på bandet och betalat. 

Fast om stressade föräldrar glömmer saker i korgen under vagnen så hjälper det ju inte att man gått till en bemannad kassa. Det händer hela tiden att stressade föräldrar glömmer saker i korgen under vagnen, så min butik uppmanar till att inte lägga saker där de inte syns. Självskanning har ju absolut noll inverkan här.

Men min butik fattar också att alla är människor och att de som faktiskt snattar eller stjäl inte kommer tillbaka och vill betala.
  • Anonym (Vägrar!)
    Anonym (fast) skrev 2025-10-21 17:39:28 följande:
    Fast om stressade föräldrar glömmer saker i korgen under vagnen så hjälper det ju inte att man gått till en bemannad kassa. Det händer hela tiden att stressade föräldrar glömmer saker i korgen under vagnen, så min butik uppmanar till att inte lägga saker där de inte syns. Självskanning har ju absolut noll inverkan här.

Men min butik fattar också att alla är människor och att de som faktiskt snattar eller stjäl inte kommer tillbaka och vill betala.
    Det hjälper ju visst det. Om man inte ska packa upp på bandet, scanna, betala, packa ner i kassar själv så hinner man ju titta i vagnen i det här fallet att man har lagt upp allt på bandet. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Vägrar!) skrev 2025-10-21 17:44:19 följande:
    Det hjälper ju visst det. Om man inte ska packa upp på bandet, scanna, betala, packa ner i kassar själv så hinner man ju titta i vagnen i det här fallet att man har lagt upp allt på bandet. 
    Alla är olika. Själv blir jag stressad av social interaktion och har lättare att hålla koll på mina grejer när jag scannar själv.

Jag tycker att det är toppen när man kan välja mellan bemannad kassa och självscanning. Då funkar det bra för både dig och mig.
  • Anonym (Pia)

Till TS: de där butiksanställda verkar inte vara de skarpaste knivarna i lådan. Jag hoppas verkligen att butikschefen har bättre koll och ger dig upprättelse.

Vore jag butikschef hade jag skämts något vansinnigt över så klantiga underställda.

• Dr Nail
    Anonym (jobbigt) skrev 2025-10-21 15:54:53 följande:

Är inte helt säker men tror fortfarande du får handla där? Eftersom det är en butik som allmänheten har tillträde till. Verkar i alla fall så juridiskt lawline.se/answers/kan-en-butik-porta-en-konsument-som-har-snattat 

Men surt oavsett hela situationen  

Nog kan butiker porta kunder 100% juridiskt 2025.

Med det sagt så låter det som att ts råkade ut för ett missförstånd och behöver ta det med chefen. Vilken snattare kommer tillbaka med varan?
  • olof 45
    Dr Nail skrev 2025-10-21 21:23:02 följande:
    Nog kan butiker porta kunder 100% juridiskt 2025.

Med det sagt så låter det som att ts råkade ut för ett missförstånd och behöver ta det med chefen. Vilken snattare kommer tillbaka med varan?
    Exakt den poäng som TS bör framföra... Hade hon snattat så hade hon ju redan kommit undan med brottet liksom... Snattare går inte tillbaka!

När jag var yngre snattade min då 3-åriga lillebror ett paket russin. han älskar russin. När min pappa upptäckte det gick de tillbaka till butiken. Mannen i butiken tackade då för ärligheten! Vilket väl är en mer normal reaktion...

Förstår att TS blev chockad! 
  • chrico

Du ska ringa deras kundtjänst DIREKT  o tala med högre chef; du är ju beroende av butiken !!!
    Ge dig inte förrän de kontaktat butiken o sagt till dem.Annars ringer du Expressen o ger en intervju! Så här får det verkligen inte  gå till!!

• cosinus
    Anonym (fast) skrev 2025-10-21 17:39:28 följande:

Ibland hjälper det inte ens att saker syns. Jag hade en gång fullt i korgen jag bar och ställde ett paket keso på vagnen. På suffletten, fullt synlig för både mig och kvinnan i kassan. Ingen av oss tänkte på det och jag insåg det inte ens förrän jag gått halva vägen hem.

Men visst, oddsen ökar ju men ibland är man mer förvirrad än vad som är rimligt. 
  • Anonym (M.)

Jag tycker också att du ska prata med butikschefen. Han eller hon kommer nog att bli upprörd på den anställda, som behandlade dig så där. Det finns sådana där människor som är övernitiska och tror att de gör något bra när de hugger på småsaker, fast de förstör för alla. Inte minst för sin arbetsgivare, som nu kommer att förlora vinsten på allt som du annars skulle ha handlat framöver. Ja om inte ditt portförbud upphävs, såklart. 

Jag råkade ut för en sådan butikspersonal för ca tio år sedan. Det var så att jag hade köpt en liten chokladkartong jag skulle ge bort i present sist jag handlade där, men jag märkte sedan att jag inte hade något presentpapper eller -snöre hemma. Så nästa gång jag handlade tog jag hastigt lite papper och snöre från bordet efter kassorna där man kan slå in sina presenter, och stoppade i kassen. Sammanlagt kanske detta kostade butiken två kronor, knappast mer, det var sådant där tunt billigt papper på en stor, bred rulle.

Då kom en kassörska och ville veta vilken av varorna jag precis hade köpt som jag skulle slå in, och det var ju ingen av dem, så jag sa som det var att jag hade handlat en liten chokladkartong där dagen innan. Då sa hon att jag ljög och att jag hade STULIT papperet och snöret, hon sa detta med hög röst och det var speciellt pinsamt som jag fick syn på min meganyfikna grannfru, hon stod där och riktigt spetsade öronen så att hon skulle höra!

Jag blev inte portförbjuden, men valde själv att inte handla där på två år - trots att det betydde besvär för mig att handla på ett annat ställe - inte förrän den kassörskan hade slutat handlade jag där igen.

• Dr Nail
    Anonym (M.) skrev 2025-10-23 16:15:04 följande:

Jag tycker också att du ska prata med butikschefen. Han eller hon kommer nog att bli upprörd på den anställda, som behandlade dig så där. Det finns sådana där människor som är övernitiska och tror att de gör något bra när de hugger på småsaker, fast de förstör för alla. Inte minst för sin arbetsgivare, som nu kommer att förlora vinsten på allt som du annars skulle ha handlat framöver. Ja om inte ditt portförbud upphävs, såklart. 

Jag råkade ut för en sådan butikspersonal för ca tio år sedan. Det var så att jag hade köpt en liten chokladkartong jag skulle ge bort i present sist jag handlade där, men jag märkte sedan att jag inte hade något presentpapper eller -snöre hemma. Så nästa gång jag handlade tog jag hastigt lite papper och snöre från bordet efter kassorna där man kan slå in sina presenter, och stoppade i kassen. Sammanlagt kanske detta kostade butiken två kronor, knappast mer, det var sådant där tunt billigt papper på en stor, bred rulle.

Då kom en kassörska och ville veta vilken av varorna jag precis hade köpt som jag skulle slå in, och det var ju ingen av dem, så jag sa som det var att jag hade handlat en liten chokladkartong där dagen innan. Då sa hon att jag ljög och att jag hade STULIT papperet och snöret, hon sa detta med hög röst och det var speciellt pinsamt som jag fick syn på min meganyfikna grannfru, hon stod där och riktigt spetsade öronen så att hon skulle höra!

Jag blev inte portförbjuden, men valde själv att inte handla där på två år - trots att det betydde besvär för mig att handla på ett annat ställe - inte förrän den kassörskan hade slutat handlade jag där igen.

Ot men sättet du skriver behöver f fan k märkas
  • Jesper f

Vilket ytterst FÅNIGT bemötande, förstår inte hur du kunde hålla dig och inte be om butikschefen bums i butiken. Visst, du hade formellt gjort "fel", men det är ett fel närmast ingen av oss alla som handlat i en butik kan frikänna oss från - och det är precis som du beskriver, stressen. Man har andra tankar i huvudet, saker händer, man tittade inte ordentligt eller såg inte av någon orsak. Och att då ärligt komma tillbaka och bli bemött som "syndaren som ska upp på korset". Kom igen....

Givetvis är du ingen snattare när du kommer tillbaka SJÄLVMANT till butiken och vill göra rätt för dig. Butiken borde snarare införa nollförbud mot uppenbart korkad personal - om du frågar mig, och borde snarare ha TACKAT dig för att det fortfarande finns ärliga människor kvar.

Helt uppenbart kan ingen ha lyssnat på vad du sa, och jag skulle faktiskt helt ärligt slå iväg ett mail till butikschefen och förklara situationen. Är hen lika fyrkantig som resten av sin personal, då ska de inte få dina pengar oavsett - bättre handla någon annanstans. Deras förlust. Konsumentmakt FINNS faktiskt, och så här ska man inte behöva bli behandlad när man gör RÄTT efter att det oavsiktligt blivit fel. I juridiken pratar man alltid om Syfte - för att man ska kunna anse att ett brott har begåtts, och här har det sannerligen inte vart något syfte i överhuvudtaget. Då hade du inte kommit tillbaka. Så nä, fåniga säkerhetschefer och mini hitlers till kassörskor, sånt kan man betacka sig för.

• Anonym (Pia)

Hur har det gått TS? Har du fått tag på butikschefen?

Svar på tråden Portad från Coop för att jag glömde EN vara – vad fan hände med sunt förnuft?