• Xylocain

I väntan på moderkaksprovsvar

Hej,
    Härom dagen gjorde jag moderkaksprov då vi fått väldigt dåliga siffror på KUB (1:10 risk för trisomi 21). 

Ultraljussköterskan blev väldigt förvånad över det dåliga resultatet, då ultraljudet såg helt normalt ut. Nackspalt 1 mm och synligt näsben. Ingenting annat  avvikande, hon tittade bl.a. översiktligt på händer, fötter, ryggrad, hjärta och magsäck. 

Det som drog upp risken var tydligen ena blodprovet, HCG. Jag är 33 år så det drar ju upp risken något men inte extremt.  

Nu går vi i väntan på provsvar från moderkaksprovet. Jag är så otroligt nervös. Jag försöker intala mig att ultraljudet såg bra ut, och att det ändå är 90% chans att barnet inte har Downs syndrom enligt KUB-resultatet. 

Någon som varit/är i samma sits? 

• Svar på tråden I väntan på moderkaksprovsvar
  • Anonym (qwerty)

Varför gör du inte NIPT? Mindre invasivt än MP

• Anonym (Y)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-23 14:38:25 följande:

Men moderkaksprov är säkrar. provet är redan taget, så varför ifrågasätta läkarnas val?
  • Xylocain
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-23 14:38:25 följande:

Jag ställde samma fråga, men fick svaret att man enligt rutin går direkt vidare med moderkaksprov/fostervattensprov (beroende på vecka - jag är i v 13) istället för NIPT vid så hög risk då det är säkrare svar och går snabbare, besked från snabbtestet ska komma inom 3-5 arbetsdagar.
  • LLW

Jag fick 1:36 på trisomi 21 när jag väntade mitt andra barn. Tiden från moderkaksprovet till resultatet var totalt vidrig.. men tillslut fick vi svaret att allt såg normalt ut. Men den tiden? hemsk. hoppas verkligen allt går bra för dig! 

• Xylocain
    Praliner17 skrev 2025-11-02 22:04:49 följande:

Väntar också på svar, 1:25 T21. Har du fått svar? Hur lång tid tog det?

7 arbetsdagar, lång och jobbig väntan :( 
  • Praliner17
    Xylocain skrev 2025-11-03 12:58:48 följande:
    7 arbetsdagar, lång och jobbig väntan :( 
    Fick du bra besked?
Svar på tråden I väntan på moderkaksprovsvar