Hantera ny kollega som inte kan känna in rummet
För några månader sedan så började det en ny kollega på jobbet. Hen är supertrevlig och genomsnäll men människan driver mig fullständigt till vansinne med att inte bara visa framfötterna utan forcera in fötterna precis överallt!
Det är trevligt med engagerade människor och jag är själv mån om att bidra. Samtidigt känner jag till mina begränsningar och i vilka forum mina kompetenser hör hemma. Den här människan gör inte det. Hen ska lägga sig i precis allt, oavsett om personen faktiskt har koll på läget eller inte. Det spelar ingen roll om det är möten mellan jurister, ekonomer, produktion osv. Människan ska vara med överallt. I områden som varken ingår i personens roll eller kompetenser.
Tar över varenda möte och ställer irrelevanta frågor "bara för att synas" (inte för att lära sig verksamheten). Bara den senaste månaden har personen tagit över tio+ möten som hen egentligen inte har att göra med. Utöver det så är människan oerhört påträngande och bombarderar med mailfrågor och skickar påminnelser om man inte har hunnit svara innan arbetsdagen är över.
Hur kan man lyfta sådana här saker utan att människan i fråga ska tappa sin glöd? Vill ge personen en ärlig chans innan jag tar upp det med chefen men samtidigt så börjar det bli ohållbart. Har full förståelse för att man har ny glöd när man är ny på jobbet men samtidigt behöver man även känna in rummet lite. Vill inte att personen ska bli av med sin provanställning bara för att hen är engagerad.