• Anonym (OL)

Hantera ny kollega som inte kan känna in rummet

För några månader sedan så började det en ny kollega på jobbet. Hen är supertrevlig och genomsnäll men människan driver mig fullständigt till vansinne med att inte bara visa framfötterna utan forcera in fötterna precis överallt! 

Det är trevligt med engagerade människor och jag är själv mån om att bidra. Samtidigt känner jag till mina begränsningar och i vilka forum mina kompetenser hör hemma. Den här människan gör inte det. Hen ska lägga sig i precis allt, oavsett om personen faktiskt har koll på läget eller inte. Det spelar ingen roll om det är möten mellan jurister, ekonomer, produktion osv. Människan ska vara med överallt. I områden som varken ingår i personens roll eller kompetenser.

Tar över varenda möte och ställer irrelevanta frågor "bara för att synas" (inte för att lära sig verksamheten). Bara den senaste månaden har personen tagit över tio+ möten som hen egentligen inte har att göra med. Utöver det så är människan oerhört påträngande och bombarderar med mailfrågor och skickar påminnelser om man inte har hunnit svara innan arbetsdagen är över. 

Hur kan man lyfta sådana här saker utan att människan i fråga ska tappa sin glöd? Vill ge personen en ärlig chans innan jag tar upp det med chefen men samtidigt så börjar det bli ohållbart. Har full förståelse för att man har ny glöd när man är ny på jobbet men samtidigt behöver man även känna in rummet lite. Vill inte att personen ska bli av med sin provanställning bara för att hen är engagerad.   

• Svar på tråden Hantera ny kollega som inte kan känna in rummet
  • Anonym (C)

Har personen någon handledare eller mentor. Det är ofta en bra början.

Har chefen märkt?

Vill du inte ta det direkt gå till chefen. 

• Anonym (Ok)

Se över er mötesstruktur. Alla ska inte gå på alla möten. 

Men blir hen inbjuden på möten så får man ju förutsätta att hen är involverad av det som tas upp där. 

• Dexter dot com

Är chefen inte med på mötena eller om chefen inte styr upp mötena så får man ju anta att chefen inte tycker det är ett problem.

• Jemp

Har ni någon mailpolicy eller rutinbeskrivning att hänvisa till  hur snabbt man kan förvänta sig svar?

Har ni ingen tydlig fördelning av arbetsuppgifter? Kanske är det här ett bra tillfälle att se över den?

På en bra arbetsplats är ju bristande introduktion knappast något som avslutar en provanställning. Sen kan en ny person i ett team absolut vara påfrestande om hen inte känner av sin roll, men samtidigt vara värdefullt för att 1) se till att kompetensen kommer till nytta och 2) identifiera rutiner som kanske bör ses över. 

• Anonym (1)

Håll dig till dina arbetsuppgifter 

• Anonym (Luke)
    Anonym (OL) skrev 2025-10-24 08:30:15 följande:
    Hantera ny kollega som inte kan känna in rummet

För några månader sedan så började det en ny kollega på jobbet. Hen är supertrevlig och genomsnäll men människan driver mig fullständigt till vansinne med att inte bara visa framfötterna utan forcera in fötterna precis överallt! 

Det är trevligt med engagerade människor och jag är själv mån om att bidra. Samtidigt känner jag till mina begränsningar och i vilka forum mina kompetenser hör hemma. Den här människan gör inte det. Hen ska lägga sig i precis allt, oavsett om personen faktiskt har koll på läget eller inte. Det spelar ingen roll om det är möten mellan jurister, ekonomer, produktion osv. Människan ska vara med överallt. I områden som varken ingår i personens roll eller kompetenser.

Tar över varenda möte och ställer irrelevanta frågor "bara för att synas" (inte för att lära sig verksamheten). Bara den senaste månaden har personen tagit över tio+ möten som hen egentligen inte har att göra med. Utöver det så är människan oerhört påträngande och bombarderar med mailfrågor och skickar påminnelser om man inte har hunnit svara innan arbetsdagen är över. 

Hur kan man lyfta sådana här saker utan att människan i fråga ska tappa sin glöd? Vill ge personen en ärlig chans innan jag tar upp det med chefen men samtidigt så börjar det bli ohållbart. Har full förståelse för att man har ny glöd när man är ny på jobbet men samtidigt behöver man även känna in rummet lite. Vill inte att personen ska bli av med sin provanställning bara för att hen är engagerad.   

Som användaren 1 skriver.

Fokusera på ditt eget jobb och sköt det. En del i att vara en bra kollega är att ta det lugnt även när det blåser i omgivningen. Låt din chef ta hand om honom om han anser att det behövs.
  • Anonym (F)

Men ni har väl en person som leder varje möte? Om kollegan stör och tar över ska hen stoppas. Alla ska inte få komma till tals hela tiden, speciellt inte om de inte tillför något. Låter som ni har dålig mötesdisciplin. 
    Den som bedömer provanställning ser förhoppningsvis hur personen är.

• Anonym (Struktur)

Den som ansvarar för mötet ansvarar också för att styra upp det. En agenda, mötesanteckningar med vad som blev bestämt, action list med vem ska göra vad till nästa möte till exempel. Samt att moderera mötet och styra upp vem som kommer till tals. 

Om ni saknar mötesdisciplin kan du ju ta upp det med chefen, struktur och tydlighet är en ledarskapsfråga.

• Anonym (F)
    Anonym (Struktur) skrev 2025-10-25 07:56:04 följande:

Den som ansvarar för mötet ansvarar också för att styra upp det. En agenda, mötesanteckningar med vad som blev bestämt, action list med vem ska göra vad till nästa möte till exempel. Samt att moderera mötet och styra upp vem som kommer till tals. 

Om ni saknar mötesdisciplin kan du ju ta upp det med chefen, struktur och tydlighet är en ledarskapsfråga.

Eller hur?
  • Core

Det låter som att du lägger dig i delar du inte har att göra med?

Markera mot de eventuella övertramp personen gör mot dig, släpp resten. För övrigt är det där en form av personlighet många chefer uppskattar, för det är egenskaper många chefer själv besitter.

Inte nödvändigtvis hög ämneskompetens men en jävla förmåga att bryta ingrodda strukturer och injektera energi i arbetsgrupper som fastnat i en tyst överenskommelse om en stilla lunk.

Jag säger inte att den du beskriver är chefsmaterial, det vet jag för lite för att uttala mig om, men däremot kan det vara så. Nästan alla som slutar som chef har folk i omgivningen stört sig på, på vägen dit

• Anonym (Mia)

Jag har en roll där jag ska vara just så som du beskriver. Jag ska in i sammanhang som naturligt inte rör mig och dessutom ifrågasätta gamla strukturer och styra upp alla "så här har vi alltid gjort" och implementera nya rutiner. För att kunna göra det, måste jag förstå vad man gör och varför man gör som man gör. Många är de, som reagerat som du. Som undrat vad jag har där att göra och som undrat varför jag lägger mig i deras arbete. 

På min arbetsplats har det också funnits en oförmåga att prioritera. Viktiga mail kan man låta ligga, medan oviktiga (och roligare) saker ska lösas direkt. För så har man minsann alltid gjort. Också det ingår i min roll att kartlägga och styra upp. Då ingår det att påminna om obesvarade frågor. 

Om jag fått en krona för varje "så gjorde inte din företrädare", hade jag varit ganska rik nu. Sanningen är att min företrädare fick gå, även om det hette annat utåt för att skydda hen. 

Jag säger inte att din kollega har det så som jag beskriver, men stundtals har det varit oerhört frustrerande med ifrågasättande av min roll, istället för leverans. Men det ingår ju också i arbetet. 

Svar på tråden Hantera ny kollega som inte kan känna in rummet