Anonym (?) skrev 2025-10-25 16:58:21 följande:
Hypoteser om regimens fall i Iran? Iran rikt land igen som innan 1979?
Regimen i Iran faller snart.
Prognoser säger.
Förhoppningsvis blir Iran en konstitutionell monarki som innan 1979.
Frihet.
Kam det bli så att Iran blir mycket rikt igen där lokala Iranier ?tar över världen??
Investeringar.
Mãnga exil Iranier återvänder då och köper hus i sitt hemland?
Hypoteser?
Jag skulle verkligen önska en konstitutionell persisk monarki, och har hopp om det på sikt, men regimen kommer att sitta kvar relativt länge än.
Jag skall förklara varför.
Oppositionen är alldeles för svag och regimen är mycket starkare än media ofta hävdar. Det är nämligen alltid samma mönster i Iran, som upprepas i cykler. Dessa cykler jag lagt märke till är enligt följande 6 punkter.
1) Demonstrationer som får media i väst att tro att regimen snart skall falla
2) Polistillslag mot demonstranterna
3) Rättegångar
4) Mellan 10 och 200 hängningar - beroende bla på hur stora demonstrationerna varit
5) Tystnad igen i några år. Oppositionen är inte tillräckligt stark, samlad och målmedveten för att störta regimen. Avrättningarna håller nationen i ett järngrepp. Ayathollorna lyckas behålla makten med hjälp utav galgen.
6) Cykeln börjar om.
Redan för 35 år sen sade en iransk vän till mig att regimen snart skulle falla, men min gode vän Dariush fick fel i det - tyvärr. Jag önskar så att hans prognos hade varit rätt, för den iranska regimen är en av världens brutalaste/ blodtörstigaste/ och värsta förtryckarregimer.
Jag önskar också bort Irans ayathollors allierade i Moskva - Putin - och konstitutionell monarki och demokrati i Ryssland.Jag stöder den som ryska monarkister ser som rättmätig tsaritsa, Maria Vladimirovna Romanov
(För Frankrike stöder jag Louis de Bourbon, Duc de Anjou - Louis XX i franska monarkisters ögon).
I Spanien bidrog faktiskt kung Juan Carlos verkligen till d3mokratins återupprättande efter Francos regering.