• Anonym (?)

Hypoteser om regimens fall i Iran? Iran rikt land igen som innan 1979?

Regimen i Iran faller snart.

Prognoser säger.
    Förhoppningsvis blir Iran en konstitutionell monarki som innan 1979.

Frihet.

Kam det bli så att Iran blir mycket rikt igen där lokala Iranier ?tar över världen??

Investeringar.

Mãnga exil Iranier återvänder då och köper hus i sitt hemland? 
    Hypoteser?

• Svar på tråden Hypoteser om regimens fall i Iran? Iran rikt land igen som innan 1979?
  • Anonym (HPV)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-25 17:27:34 följande:
    De får helt enkelt sluta kritisera landet så slipper de bli gripna. Om de inte tycker om Iran så finns det massa andra länder de kan dra till så slipper de gnälla på sociala medier. 

Och hur är det med dig? Är du en kvinna eller man? Är du Iranier?
    TS är, som hon brukar återkomma till, en blond svenska.
  • Anonym (?)

Knappast att exil Iranier och iranier i i Iran vill fortsätta ha en regim som avrättar/dödar minst 1 person var tredje timme. Kvinnor måste bära hijab. 

Iranier tror att regimen har fallit om bara 10 månader och att exil iranier tryggt kan återvända och investera i sitt hemland och blir förmögna. 

• Anonym (HPV)
    Anonym (?) skrev 2025-10-25 19:21:03 följande:

Knappast att exil Iranier och iranier i i Iran vill fortsätta ha en regim som avrättar/dödar minst 1 person var tredje timme. Kvinnor måste bära hijab. 

Iranier tror att regimen har fallit om bara 10 månader och att exil iranier tryggt kan återvända och investera i sitt hemland och blir förmögna. 

Varför tror du på allt han säger?
  • Anonym (?)
    Anonym (HPV) skrev 2025-10-25 19:26:44 följande:
    Varför tror du på allt han säger?
    Miljontals Iranier säger så samt Donald Trump. 
  • Anonym (HPV)
    Anonym (?) skrev 2025-10-25 19:35:02 följande:
    Miljontals Iranier säger så samt Donald Trump. 
    Donald Trump och din iranier är ungefär lika trovärdiga.
    Hur vet du vad miljontals iranier säger?
  • Anonym (HPV)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-25 21:58:35 följande:
    Jag misstänker det att det är en brud, för hon har skapat en del trådar om mig. Om hon är blond låter jag vara osagd. 

Hon skapade denna tråd förut som ska tydligen handla om mig.

www.familjeliv.se/forum/thread/83408967-skulle-ni-gifta-er-med-en-man-som-fatt-avslag-pa-asylansokan/8

Tja!

Så det är du som är iraniern alltså. Tråkigt att du måste bo i en sunkig sommarstuga, är tjock och äter antidepp. Låter inte så kul.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (HPV) skrev 2025-10-25 22:21:56 följande:

Tja!

Så det är du som är iraniern alltså. Tråkigt att du måste bo i en sunkig sommarstuga, är tjock och äter antidepp. Låter inte så kul.

Hon är ironisk på sitt sätt att skriva på. Angående stugan har hon rätt, men det har jag inte sagt till någon om, så vet inte hur hon visste om det om hon inte spionerat på mig. Men annars väger jag 55 kg.

Jag kan inte sätta fingret på vem hon är. Kanske har man stött på henne ute någon gång. 
  • Anonym (HPV)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-25 22:38:28 följande:
    Hon är ironisk på sitt sätt att skriva på. Angående stugan har hon rätt, men det har jag inte sagt till någon om, så vet inte hur hon visste om det om hon inte spionerat på mig. Men annars väger jag 55 kg.

Jag kan inte sätta fingret på vem hon är. Kanske har man stött på henne ute någon gång. 
    Hon har väl sett dig i stugan eftersom hon också bor där.
  • Anonym (Oppositionen är ännu alldeles för svag)
    Anonym (?) skrev 2025-10-25 16:58:21 följande:
    Hypoteser om regimens fall i Iran? Iran rikt land igen som innan 1979?

Regimen i Iran faller snart.

Prognoser säger.
    Förhoppningsvis blir Iran en konstitutionell monarki som innan 1979.

Frihet.

Kam det bli så att Iran blir mycket rikt igen där lokala Iranier ?tar över världen??

Investeringar.

Mãnga exil Iranier återvänder då och köper hus i sitt hemland? 
    Hypoteser?

Jag skulle verkligen önska en konstitutionell persisk monarki, och har hopp om det på sikt, men regimen kommer att sitta kvar relativt länge än.

Jag skall förklara varför.

Oppositionen är alldeles för svag och regimen är mycket starkare än media ofta hävdar. Det är nämligen alltid samma mönster i Iran, som upprepas i cykler. Dessa cykler jag lagt märke till är enligt följande 6 punkter.

1) Demonstrationer som får media i väst att tro att regimen snart skall falla

2) Polistillslag mot demonstranterna

3) Rättegångar

4) Mellan 10 och 200 hängningar - beroende bla på hur stora demonstrationerna varit

5) Tystnad igen i några år. Oppositionen är inte tillräckligt stark, samlad och målmedveten för att störta regimen. Avrättningarna håller nationen i ett järngrepp. Ayathollorna lyckas behålla makten med hjälp utav galgen.

6) Cykeln börjar om.

Redan för 35 år sen sade en iransk vän till mig att regimen snart skulle falla, men min gode vän Dariush fick fel i det - tyvärr. Jag önskar så att hans prognos hade varit rätt, för den iranska regimen är en av världens brutalaste/ blodtörstigaste/ och värsta förtryckarregimer.

Jag önskar också bort Irans ayathollors allierade i Moskva - Putin - och konstitutionell monarki och demokrati i Ryssland.Jag stöder den som ryska monarkister ser som rättmätig tsaritsa, Maria Vladimirovna Romanov
    (För Frankrike stöder jag Louis de Bourbon, Duc de Anjou - Louis XX i franska monarkisters ögon).

I Spanien bidrog faktiskt kung Juan Carlos verkligen till d3mokratins återupprättande efter Francos regering.
  • Anonym (?)
    Anonym (Oppositionen är ännu alldeles för svag) skrev 2025-10-25 23:06:34 följande:
    Jag skulle verkligen önska en konstitutionell persisk monarki, och har hopp om det på sikt, men regimen kommer att sitta kvar relativt länge än.

Jag skall förklara varför.

Oppositionen är alldeles för svag och regimen är mycket starkare än media ofta hävdar. Det är nämligen alltid samma mönster i Iran, som upprepas i cykler. Dessa cykler jag lagt märke till är enligt följande 6 punkter.

1) Demonstrationer som får media i väst att tro att regimen snart skall falla

2) Polistillslag mot demonstranterna

3) Rättegångar

4) Mellan 10 och 200 hängningar - beroende bla på hur stora demonstrationerna varit

5) Tystnad igen i några år. Oppositionen är inte tillräckligt stark, samlad och målmedveten för att störta regimen. Avrättningarna håller nationen i ett järngrepp. Ayathollorna lyckas behålla makten med hjälp utav galgen.

6) Cykeln börjar om.

Redan för 35 år sen sade en iransk vän till mig att regimen snart skulle falla, men min gode vän Dariush fick fel i det - tyvärr. Jag önskar så att hans prognos hade varit rätt, för den iranska regimen är en av världens brutalaste/ blodtörstigaste/ och värsta förtryckarregimer.

Jag önskar också bort Irans ayathollors allierade i Moskva - Putin - och konstitutionell monarki och demokrati i Ryssland.Jag stöder den som ryska monarkister ser som rättmätig tsaritsa, Maria Vladimirovna Romanov
    (För Frankrike stöder jag Louis de Bourbon, Duc de Anjou - Louis XX i franska monarkisters ögon).

I Spanien bidrog faktiskt kung Juan Carlos verkligen till d3mokratins återupprättande efter Francos regering.

Mycket bra resonemang. När ungefärligen tror du att regimen kan falla?

Om ett år? Fem år?

Ali Ayatollah Khemanei är 85 år och har väll bara några år kvar som högste ledare?

Kan ej stor revolution då genomföras av folket med hjälp av USA i hopp om ett fritt styre? 

• Mentat

Varje diktatur är stabil och upprätthåller sitt förtryck tills den plötsligt inte längre gör det. När detta sker är nästan omöjligt att förutse. Se t.ex. hur det gick för Assad som mer eller mindre över en natt försvann från scenen.

För det iranska folkets skull vill man förstås se att regimen faller men det kan bara iranierna själva åstadkomma. 

Anonym (?) skrev 2025-10-26 07:41:48 följande:

Mycket bra resonemang. När ungefärligen tror du att regimen kan falla?

Om ett år? Fem år?

Ali Ayatollah Khemanei är 85 år och har väll bara några år kvar som högste ledare?

Kan ej stor revolution då genomföras av folket med hjälp av USA i hopp om ett fritt styre? 

Snarare minst 10 upp till 25 år om den faller. Men i värsta fall kan ayathollorna stärkas.

Bla för att med nuvarande demografisk utveckling har islam prognosticerats vara världens största religion om 45 år, dvs 2070, och då har ev USA annat att tänka på

Islam ökar också i Sverige, inte främst pga framgångsrik mission, utan pga högre födelsetal och att muslimer inte  blandas upp med de etniska svenskarna som vissa trott Skulle ske.

En muslimsk föreläsare sade att Malmö inom inte så många generationer kan få muslimsk majoritet eftersom de etniska svenskarna helt enkelt inte reproducerar sig.

Sverige har ett födelsetal på 1,43 och bland etniska svenskar tror jag det är lägre än så, fö4 i 1,43 räknas väl då in även muslimska grupper o andra grupper.

Sedan är förstås inte alla invandrare eller deras barn muslimer.
    Mentat skrev 2025-10-26 08:06:41 följande:

Varje diktatur är stabil och upprätthåller sitt förtryck tills den plötsligt inte längre gör det. När detta sker är nästan omöjligt att förutse. Se t.ex. hur det gick för Assad som mer eller mindre över en natt försvann från scenen.

För det iranska folkets skull vill man förstås se att regimen faller men det kan bara iranierna själva åstadkomma. 

Jag tvivlar på att den nya regimen i Syrien är bättre än Assad.

Vad gäller Iran bedömer jag regimen som starkare och mer långvarig än media brukar tro när det kommer en våg av demonstrationer.

Det räcker att regimen avrättar några av demonstranterna så är det tyst igen några år - alltid samma cykel som upprepas igen och igen. Oppositionen är alldeles för svag för att på kort sikt utgöra ett verkligt hot mot regimen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Oppositionen är ännu alldeles för svag) skrev 2025-10-26 14:18:04 följande:

Vad gäller Iran bedömer jag regimen som starkare och mer långvarig än media brukar tro när det kommer en våg av demonstrationer.

Det räcker att regimen avrättar några av demonstranterna så är det tyst igen några år - alltid samma cykel som upprepas igen och igen. Oppositionen är alldeles för svag för att på kort sikt utgöra ett verkligt hot mot regimen.
    Ledaren Ali Ayatollah Khemanei är mycket gammal. När han dör. Vem kommer ta över makten? 
  • Mentat
    Anonym (Oppositionen är ännu alldeles för svag) skrev 2025-10-26 14:18:04 följande:

Ja, det tvivlar jag också på. Det vara bara ett exempel på att en diktatur kan falla plötsligt och oväntat. Sedan är det inte självklart att den ersätts med demokrati, det kan lika väl bli en ny diktatur.

I Syrien ser det inte lovande ut.
    Anonym (?) skrev 2025-10-26 14:19:58 följande:
    Ledaren Ali Ayatollah Khemanei är mycket gammal. När han dör. Vem kommer ta över makten? 
    Jag vet inget namn, men möjliga efterträdare finns med säkerhetnatt välja bland.
Svar på tråden Hypoteser om regimens fall i Iran? Iran rikt land igen som innan 1979?