-
Hur får jag min kille att förstå att jag vil att det ska kännas som VÅRAT hem?Jag har flyttat in hos min kille, han bor kvar i huset som han växte upp i eftersom han ärvde det. Det är precis så som hans föräldrar lämnade det ? varenda tavla, prydnad, allt innehåll i lådor, skåp osv. Han har haft det så i x antal år sedan de gick bort.Och jag känner mig som en hemsk person men jag trivs inte alls med det. Jag har ändrat lite småsaker, satt in lite av mina möbler och tavlor men är fortfarande till 90% hans föräldrars gamla saker. Och i alla lådor och skåp är det deras porslin, deras köksredskap och allt sånt. Det känns inte alls som mitt hem utan som att jag sover hemma hos hans föräldrar. Av någon anledning stör det mig väldigt mycket att jag inte hittar i lådorna, att jag måste rota runt bland DERAS saker för att hitta en visp och allt ligger i mitt huvud helt ologiskt i lådorna och jag får panik av känslan att jag vill skapa VÅRAT hem, inte deras familjehem som jag bor i. Det är inte det viktiga egentligen men tycker dessutom det är fult, det är slitna trasmattor från 90-talet och deras bebis-bilder och bröllopsbilder på hela väggarna i såna guldiga gammaldagsa ramar huller om buller i olika storlekar. Jag förstår till en miljon procent att han vill ha bilder framme på sin familj, men kan vi ha det på ett lite mer snyggt och genomtänkt vis.Framförallt är det som ger mig den här känslan att det verkligen är som att gå in i ett hem från 2005, precis så som hans föräldrar haft det under hans uppväxt. Inget är förnyat, inget är ändrat eller rört och jag känner mig som en total främling och gäst. Jag har ett stort inredningsintresse och skulle vilja inreda så det kändes mer som mitt hem också, saknar att ha det fint runt mig och känna mig hemma.Men vågar inte säga något för hans föräldrar har som sagt gått bort så vill inte komma och vara okänslig. När jag flyttade in trodde jag nog att vi skulle skapa ett hem och inte att det skulle bli så här.. han pratade om att jag skulle få sköta inredningen eftersom jag gillar sånt. Men nu av att jag typ bara bytt säng eftersom hans var så sliten och köksbord har han redan hintat om att jag ändrar för mycket. Och då är alltså ALLT annat hans föräldrar gamla saker. Jag låter hemsk men jag vill inte bo i ett hem som är inrett 2005, inte alls min stil och inte alls mina saker eller känns som jag eller ens att jag hittar var grejer finns för jag bor hemma hos någon annan.. så svårt för vill verkligen inte vara okänslig när hans föräldrar gått bort.Hur hade ni gjort? -
Svar på tråden Bor i hans föräldrahem - får inte ändra nåt?
-
Jag tycker att du kan ta upp med honom om det är någon specifik sak du skulle vilja ändra på och börja där. Kolla hur han reagerar. Du kanske inte tycker att det är någon stor sak att rensa ut hans föräldrars saker, medan de för honom känns som en trygghet och så som det "alltid har varit". Jag har själv flyttat in med min familj i mitt barndomshem och mycket av mina föräldrars saker är kvar. Jag kan själv känna mig lite kvävd av alla saker, men vet heller inte hur jag ska göra för att få någon ändring eftersom jag inte vill rensa ut deras saker. Ibland är jag jätteirriterad på alla prylar som dräller här och som jag inte egentligen gillar, men för mig finns inget bra sätt att åtgärda det på. Vi har alltså hemmet fyllt både med mina föräldrars och min mans föräldrars saker. En del eget har vi också förstås men andras avlagda saker brukar dyka upp hos oss. Tyvärr har jag inget bra svar att ge dig, annat än att du är inte ensam.
-
Skulle säga du har det typiska manliga problemet på halsen. Det handlar inte i sig om hans föräldrar - det går enkelt att ordna med fotovägg eller liknande för att bevara deras minnen, utan det handlar om hans inlärda FUNKTIONALITET. Sannolikt har han exakt noll intresse av vare sig mode, färg, form eller utseende, utan det handlar om hur "allt är som vanligt". Och enda sättet att komma runt det, är att förklara hur mycket BÄTTRE det skulle bli när du gör si eller så med rummet. Ex " Du som är så trött på alla tidningar som ligger här i vardagsrummet, nu har jag hittat en mycket större bokhylla här, där vi kan lägga in alla tidningarna i ett skåp så att dom inte ligger framme. Också tänkte jag att rummet skulle få bli lite ljusare, så jag sätter upp lite andra gardiner - också behöver vi förstås också en ny, bekväm soffa som är högre - så det blir enklare för oss när vi ska dammsuga" eller liknande. Då lyfter du fram det som blir bättre - och då kommer han ha lättare att acceptera förändringen. I början kommer han att muttra - det ingår i "leken", men så snart det nya är på plats och han i verkligheten ser att det blir bättre - då kommer du ha vunnit... Och precis som någon sa, du får jobba rum för rum, och ge honom lite tid att anpassa sig - kommer det gå jättebra. Så finns ingen anledning att vara rädd - bara att du måste ta honom på rätt sätt.
-
Som redan nämnts, så är det nästan alltid en väldigt dålig idé att flytta in i någons redan färdiga hem.
Ska man bli sambo, så ska man skapa ett nytt hem tillsammans.
Om han absolut inte vill sälja, så borde ni ändå ha tömt huset och börjat från början med era respektive möbler i kombination.
Lesson learned? -
Jag är en person som ofta får höra att jag är för snäll, men i en sån situation som du beskriver hade min gräns sedan länge varit passerad. Du ska inte behöva bo i hans föräldrahem, det måste han förstå.
-
Finns det någon av hans släktingar du skulle kunna få hjälp av, kanske någon av hans föräldrars syskon? Din sambo behöver bli upplyst om att ingen vill bo bland sina svärföräldrars saker. Gissar att det underlättar om han får höra det av någon som kände hans föräldrar, att de inte skulle vilja att han agerar så här (om det nu inte är så att de var märkliga)
Annars får du prata med honom på egen hand. Klart du ska ge honom tid, mem även vara tydlig med att det är viktigt för dig att få göra om större delen av huset. -
Nej, aldrig flytta in i någon annans hem. Hur kunde TS tro att det skulle funka? Inte vill man leva i någon avliden förälders gamla fula inredning? TS hade väl egna möbler innan hon flyttade ihop, vad hände med dem? Att inte få uttrycka och utveckla sin egen inredningsstil innebär att man låter någon annan bestämma över en viktig pusselbit i tillvaron. Jag skulle aldrig gå med på det. Jag förundras över TS undfallenhet, varför inte säga möblerna är slitna och behöver bytas ut? Är det kanske så att sambon har dåligt med pengar och därför inte vill köpa nytt? Det låter lite konstigt att han ser föräldrahemmet som nån sorts helgedom!"Jag tror inte på det faktiskt, jag tror att han har ont om pengar eller också är han snål. En annan förklaring är att han inte ser samboförhållandet som seriöst, han testar ett slag och om något år blir TS utbytt. Han väntar med möbelinköp tills han känner att han vill satsa fullt ut. Sorry TS, jag är nog lite för krass för att riktigt tro på den här snubben.Anonym (Lärpengar) skrev 2025-10-27 07:33:20 följande:Tyvärr, du gick på den lätte.
Han vill klart inte ändra nåt för han hittar allt i alla lådor och bryr sig inte om inredning= det blir för dina pengar eller inte alls då om nåt ska bytas.
Aldrig aldrig aldrig flytta in i någon annans färdigmöblerade hem.
Man tar en ny bostad och ser till att båda får komma till tals om inredning samt rensar ut en del av det gamla. -
Ja, det kan nog vara svårt det där. Vi flyttade in i min frus föräldrahem när vi flyttade till Sverige, men det var då undanröjt, städat, och fått en uppfräschning av hennes underbara extended found family, så när vi kom fanns det bara sängar i sovrummen till oss och barnen, som familjen hjälpt oss att köpa och fixa. Den enda möbeln som stod kvar pianot, resten hade de antingen slängt, skänt bort eller ställt på vinden, per fruns önskemål. Resten möblerade vi själva med (väldigt få) kvarvarande möbler, eller så köpte vi nytt.
Jag tror att om man ska flytta in i någons hem så måste man nästan "flyttstäda", dvs riva ut allt det gamla, ställa det på sin spets, och sedan börja om nära noll. -
Jesper f skrev 2025-10-27 13:34:45 följande:Skulle säga du har det typiska manliga problemet på halsen. Det handlar inte i sig om hans föräldrar - det går enkelt att ordna med fotovägg eller liknande för att bevara deras minnen, utan det handlar om hans inlärda FUNKTIONALITET. Sannolikt har han exakt noll intresse av vare sig mode, färg, form eller utseende, utan det handlar om hur "allt är som vanligt". Och enda sättet att komma runt det, är att förklara hur mycket BÄTTRE det skulle bli när du gör si eller så med rummet. Ex " Du som är så trött på alla tidningar som ligger här i vardagsrummet, nu har jag hittat en mycket större bokhylla här, där vi kan lägga in alla tidningarna i ett skåp så att dom inte ligger framme. Också tänkte jag att rummet skulle få bli lite ljusare, så jag sätter upp lite andra gardiner - också behöver vi förstås också en ny, bekväm soffa som är högre - så det blir enklare för oss när vi ska dammsuga" eller liknande. Då lyfter du fram det som blir bättre - och då kommer han ha lättare att acceptera förändringen. I början kommer han att muttra - det ingår i "leken", men så snart det nya är på plats och han i verkligheten ser att det blir bättre - då kommer du ha vunnit... Och precis som någon sa, du får jobba rum för rum, och ge honom lite tid att anpassa sig - kommer det gå jättebra. Så finns ingen anledning att vara rädd - bara att du måste ta honom på rätt sätt.
Jag säger tvärnej till sånt beteende. En relation är inget spel eller lek. Kan man inte prata med varandra utan fjuttar omkring enligt påhittade spelregler där man försöker manipulera den andra att göra som man vill - då har relationen börjat haverera. Det som bygger en trygg relation är kommunikation - inte manipulation.
Det skulle aldrig falla mig in att idiotförklara min partner genom att försöka lura honom till det ena eller andra för att slippa prata om hur jag känner. Vi bryr oss om varandras känslor och åsikter. Gör man det behövs inga sluga mentala bakhåll mot varandra. Om TS sambo inte bryr sig om TS känslor, så att hon måste manipulera fram sin vilja, då har hon betydligt större problem i sin relation än inredning.
-
Anonym (Vantrivs) skrev 2025-10-26 20:15:04 följande:Bor i hans föräldrahem - får inte ändra nåt?Hur får jag min kille att förstå att jag vil att det ska kännas som VÅRAT hem?Jag har flyttat in hos min kille, han bor kvar i huset som han växte upp i eftersom han ärvde det. Det är precis så som hans föräldrar lämnade det ? varenda tavla, prydnad, allt innehåll i lådor, skåp osv. Han har haft det så i x antal år sedan de gick bort.Och jag känner mig som en hemsk person men jag trivs inte alls med det. Jag har ändrat lite småsaker, satt in lite av mina möbler och tavlor men är fortfarande till 90% hans föräldrars gamla saker. Och i alla lådor och skåp är det deras porslin, deras köksredskap och allt sånt. Det känns inte alls som mitt hem utan som att jag sover hemma hos hans föräldrar. Av någon anledning stör det mig väldigt mycket att jag inte hittar i lådorna, att jag måste rota runt bland DERAS saker för att hitta en visp och allt ligger i mitt huvud helt ologiskt i lådorna och jag får panik av känslan att jag vill skapa VÅRAT hem, inte deras familjehem som jag bor i. Det är inte det viktiga egentligen men tycker dessutom det är fult, det är slitna trasmattor från 90-talet och deras bebis-bilder och bröllopsbilder på hela väggarna i såna guldiga gammaldagsa ramar huller om buller i olika storlekar. Jag förstår till en miljon procent att han vill ha bilder framme på sin familj, men kan vi ha det på ett lite mer snyggt och genomtänkt vis.Framförallt är det som ger mig den här känslan att det verkligen är som att gå in i ett hem från 2005, precis så som hans föräldrar haft det under hans uppväxt. Inget är förnyat, inget är ändrat eller rört och jag känner mig som en total främling och gäst. Jag har ett stort inredningsintresse och skulle vilja inreda så det kändes mer som mitt hem också, saknar att ha det fint runt mig och känna mig hemma.Men vågar inte säga något för hans föräldrar har som sagt gått bort så vill inte komma och vara okänslig. När jag flyttade in trodde jag nog att vi skulle skapa ett hem och inte att det skulle bli så här.. han pratade om att jag skulle få sköta inredningen eftersom jag gillar sånt. Men nu av att jag typ bara bytt säng eftersom hans var så sliten och köksbord har han redan hintat om att jag ändrar för mycket. Och då är alltså ALLT annat hans föräldrar gamla saker. Jag låter hemsk men jag vill inte bo i ett hem som är inrett 2005, inte alls min stil och inte alls mina saker eller känns som jag eller ens att jag hittar var grejer finns för jag bor hemma hos någon annan.. så svårt för vill verkligen inte vara okänslig när hans föräldrar gått bort.Hur hade ni gjort?Huga! Det är klart att ni måste forma ert hem tillsammans. Du kommer aldrig att känna dig hemma där annars.
Han har ju hela huset med tomt och grannskap för att minnas sina föräldrar. Ni ska ju inte bo i ett museum till minne av dem.
-
De gånger jag har haft nån som flyttat in i min bostad, har jag rensat allt. Jag menar ALLT. Behållit köksbord o två stolar o en madrass, som bytts så snart som nya var bestämda tillsammans.
Bara att ligga i samma säng som ev. tidigare har legat i?
Går fet bort så länge man har råd att köpa nytt.
Rensa, ställ undan o skapa ett gemensamt hem. -
Berätta för honom hur du känner, precis det du skriver i trådstarten.
Berätta att du skulle trivas bättre i ett hem som ni tillsammans har planerat.
Antingen ta ut allt gammalt, måla om, flytta några väggar, kakla om badrummet etc. Så att huset får er identitet.
Eller att ni säljer och köper ett gemensamt hem. Det du beskriver skulle jag också vantrivas i.
-
Det är inte erat hem, det är hans hem du flyttat in till.
Ett föräldrahem som han dessutom delat med en tidigare "sambo".
Att få röja runt och ta bort alla minnen kan du glömma. Och 2005 förresten? Vad är den stora skillnaden från 2005?
Det du beskriver låter mer som 70-talet.
Mvh
Sextiotalist