• Anonym (Fundersam)

Jag verkar få små barn? Någon mer?

Har 2 fullgångna graviditeter bakom mig där bebisarna i slutet av graviditeten snabbt sjunkit i tillväxt. Vid födelse har det sett ut så här:

V 40+4, 2790 g

V 41+3, 3100 g

Det man sett båda gångerna är att den förväntade vikten verkar stanna av några veckor innan bf. Men senaste sattes jag igång pga det plus svårigheter att mäta flödet. 

Pratat med bm om detta men inte fått någon förklaring till varför det blir så här. Är orolig för en ny graviditet ifall det är något som innebär en risk för bebisen och mvc har inte lyssnat på min oro.

Så undrar om någon mer varit med om detta och om ni fått någon förklaring?

• Svar på tråden Jag verkar få små barn? Någon mer?
  • Anonym (hur)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-10-27 08:16:33 följande:
    Jag verkar få små barn? Någon mer?

Har 2 fullgångna graviditeter bakom mig där bebisarna i slutet av graviditeten snabbt sjunkit i tillväxt. Vid födelse har det sett ut så här:

V 40+4, 2790 g

V 41+3, 3100 g

Det man sett båda gångerna är att den förväntade vikten verkar stanna av några veckor innan bf. Men senaste sattes jag igång pga det plus svårigheter att mäta flödet. 

Pratat med bm om detta men inte fått någon förklaring till varför det blir så här. Är orolig för en ny graviditet ifall det är något som innebär en risk för bebisen och mvc har inte lyssnat på min oro.

Så undrar om någon mer varit med om detta och om ni fått någon förklaring?

Hur mår barnen nu, har de några men på grund av att de var så små vid födseln? 
  • Anonym (Ester)

Det är nog bara så för vissa. I vår familj har det blivit tvärtom. 
    Vi är tre systrar som fött barn och den "lättaste" vägde drygt 4,2kg. 
    Största strax över 5kg.
    Ingen av oss har haft graviditetsdiabetes, inte gått upp överdrivet mkt i vikt eller haft onormalt volym på fostervattnet.

Om dina barn inte blir mindre så kanske du inte behöver vara orolig, och de verkar ha koll.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (hur) skrev 2025-10-27 08:24:22 följande:
    Hur mår barnen nu, har de några men på grund av att de var så små vid födseln? 
    Den ena behövde andningshjälp i början. Men mår bra idag. 

Sen såg jag att jag missade skriva att det varit svårt att mäta flödet de sista veckorna med, och är väl det i kombination med den lägre vikten som skrämmer mig.
  • cosinus

1an 3100 g och 50 cm (tjej)
    2an 2715 g och 49 cm (kille)
    3an 2550 g och 45 cm (kille)
    4an 3700 g och 48 cm (tjej)

Alla födda fullgångna -2 till +8

Efter tredje barnet bestämde de sig för att övervaka mig noggrannare med 4e men då kom ju hon ut som en liten sumo i jämförelse med de andra. Hon var beräknad till 3300 vid full tid och det hade nog stämt om hon inte gosat till sig 8 dagar över tiden.

Egentligen var det de två killarna i mitten som var mest anmärkningsvärda. 2an avstannade ganska rejält på slutet och såg också väldigt väldigt mager ut när han föddes. 3an var liten hela tiden så han kollades sista två månaderna 1-2 ggr i veckan men fick gå tiden ut. 

Vet inte varför de varit så små i magen.

• Anonym (sköldmö)

Hur långa var barnen vid födseln? Påverkades även längden?

Jag tycker inte att drygt 3 kg låter så litet, även om du gick något över tiden, men under 3 kg låter i underkant för ett barn runt vecka 40. Men det låter ändå inte som dina barn var extremt små. Svårigheter att mäta flödet, samt att den ena behövde andningshjälp i början, låter som ett större problem än storleken i ditt fall.

Jag vägde 3,1 kg som din största när jag föddes, var 50 cm lång. Föddes fem dagar före bf. Var fullt frisk och behövde ingen andningshjälp eller annat. Men nyfödda var mindre på 70-talet. (Nej, min mamma rökte inte). Min syster föddes nio dagar efter bf, vägde 3,8 kg och var 51 cm lång. Hon ansågs vara ett ganska stort barn då. Idag är det inte lika stort. Nyfödda har blivit allt större, vilket inte heller är bra om det beror på övervikt.

Själv fick jag tvillingar i v 37+2. Dottern vägde 2,7 kg och var 48 cm lång, sonen vägde 2,5 kg och var 47 cm lång. Fullt friska, sonen hade lite gulsot bara, men inget som behövde behandlas.

• Anonym (M.)

Det där är ju normal vikt på ett nyfött barn. I det nedre spannet ja, men fortfarande normalt. Du behöver inte oroa dig, och särskilt inte om de barn du har, inte har visat upp några störningar sedan de föddes. 

• Anonym (M.)

Glömde: om du röker, och DET är orsaken, ska du naturligtvis sluta med det inför nästa graviditetet. För rökning skadar barnen i magen på riktigt. 

• Anonym (Jh)

Om du nu skulle ha fler så be om extra tillväxtultraljud / kontroller mot slutet pga din oro. 
    De har inte varit extremt små men om du är orolig så kan bm skriva remisser om extra tul och kontroll av flödet. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 07:24:04 följande:

Det där är ju normal vikt på ett nyfött barn. I det nedre spannet ja, men fortfarande normalt. Du behöver inte oroa dig, och särskilt inte om de barn du har, inte har visat upp några störningar sedan de föddes. 

De har båda varit sga och under lägsta viktkurvan vilket BB varit väldigt tydliga med att tala om. Men precis "för små". Och nej jag röker inte eller något annat 🙂
  • Anonym (Emelie)

Mina barn vägde nästan exakt som dina. De var fullt friska och ingen i vården kommenterade det alls. Men det beror ju på hur långa dina barn var också om det är smalt. Mina var 47 och 50 cm långa. Föddes på eller väldigt nära beräknat födelsedatum. 

• Anonym (Tvillingar)

Mina tvillingpojkar vägde 3,1 och 3,2 och låg perfekt på mittkurvan vid födseln, 40+2. Men de mådde tipptopp när de kom ut och det märktes inte alls på dem att vi hållit på i ca 40 timmar med att få ut dem. 

Jag skulle inte vara så orolig för vikten på dina barn utan mer fokusera på just problemet med flödet. 

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-10-28 08:17:02 följande:

Mina tvillingpojkar vägde 3,1 och 3,2 och låg perfekt på mittkurvan vid födseln, 40+2. Men de mådde tipptopp när de kom ut och det märktes inte alls på dem att vi hållit på i ca 40 timmar med att få ut dem. 

Jag skulle inte vara så orolig för vikten på dina barn utan mer fokusera på just problemet med flödet. 

Förlåt men jag måste bara kommentera. Du fick två samtidigt som båda var större än det största barnet jag burit. Holy macaroni! :) Men du är kanske längre än jag? (160 cm). Oavsett är jag väldigt imponerad! 

• Anonym (Tvillingar)
    Anonym (Emelie) skrev 2025-10-28 08:48:22 följande:

Förlåt men jag måste bara kommentera. Du fick två samtidigt som båda var större än det största barnet jag burit. Holy macaroni! :) Men du är kanske längre än jag? (160 cm). Oavsett är jag väldigt imponerad! 

Skrattande Ja, jag är 172 lång. Ja, längden på modern spelar ju också roll i hur stora bebisarna blir. Pojkarna var 51 och 52 långa.
  • Anonym (Större för varje barn)

Mina har blivit större och större. Första vägde 2,9 (född i vecka 38+5), andra vägde 3,1 (född i vecka 39+5), tredje 3,3 (född i vecka 38+4) och fjärde 3,8 (född i vecka 37+4). Så min äldsta var alltså ganska liten och yngsta var så stor så hon räknades som LGA (Large for Gestational Age). 

Jag har inte diabetes så det beror inte på det. Jag är 166 cm lång så ganska medellång. Barnen var mellan 47-51 cm långa , tredje som är pojke var längst (51 cm). Har hört att det kan vara så att barnen blir större och större för varje barn. Ditt andra barn var ju större också. Och de var ju inte onormalt små så jag tror inte du behöver oroa dig. Om du skaffar ett till barn får du säkert göra tillväxtultraljud och kolla flöde och allt sånt? 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Emelie) skrev 2025-10-28 08:03:23 följande:

Mina barn vägde nästan exakt som dina. De var fullt friska och ingen i vården kommenterade det alls. Men det beror ju på hur långa dina barn var också om det är smalt. Mina var 47 och 50 cm långa. Föddes på eller väldigt nära beräknat födelsedatum. 

Båda var 51 cm
    Procentuellt så fick vi veta att de var för små och vi blev inte utskrivna från bb förrän de kommit upp i önskad vikt och det har satt sig som ett orosmoln inför en trea och om det är något som händer i slutet. 

Skönt ändå att höra att flera fått barn i ungefär samma storlek och att allt varit normalt 🙂
Svar på tråden Jag verkar få små barn? Någon mer?