• Anonym (Han där)

Betala för partners barn?

Hur gör ni som har styvbarn betalr ni för dem eller låter ni barnets mamma/pappa göra det? 

• Svar på tråden Betala för partners barn?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hur jag gjorde)
    ResanTillMelonia skrev 2025-12-20 22:14:43 följande:
    Nej. Det är något man får sköta själv. pinsamt dessutom att tvinga in barnen i sin egna relation
    Ja, för barn i "kärnfamiljer" väljer sina egna föräldrar och blir inte intvingade i relationer. Inträffade valet innan de föddes? I så fall ångrar jag starkt mitt val av mamma. Finns det ångerrätt?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M.)
    Anonym (Hur jag gjorde) skrev 2026-01-10 01:18:28 följande:
    Ja, för barn i "kärnfamiljer" väljer sina egna föräldrar och blir inte intvingade i relationer. Inträffade valet innan de föddes? I så fall ångrar jag starkt mitt val av mamma. Finns det ångerrätt?
    Det är trots allt större risk för katastrof i en styvfamilj än i en kärnfamilj. Nästan alla fall av eskalerande barnmisshandel som slutar med att barnet dör, sker i familjer med en styvpappa (eller mammans "pojkvän" etc.) och en biologisk mamma. Mamman vågar inte ingripa, eller är så kär att hon väljer att ha kvar mannen även om han skadar hennes barn. Och i familjer med en biopappa och en styvmamma är det vanligt att styvmamman misshandlar barnen psykiskt, och att pappan inte ingriper.

Men som sagt, undantag finns. Här tänker jag på "Lilla Hjärtat" t.ex., även om det verkar som att ingen av föräldrarna egentligen såg på henne som sitt riktiga barn, fast hon var det - bådas. De fick ju hem henne först när hon var 3,5 år, hon lämnades redan på BB. 
  • onelifetolive

Nu har jag bara egna barn, men om jag ska se på saken från hur jag skulle vilja att min fiktiva nya tjej skulle vara, så hade det varit väldigt tråkigt om hon skulle ha inställningen att jag själv skulle betala för mina barn om vi alla bodde ihop. 

Med det sagt så skulle jag ändå betala själv för mina barn. Hon skulle _inte_ behöva göra det. 
    Allt handlar om inställning. 

Hade jag istället bott ihop med en tjej med egna barn, så hade jag sett dom som mina egna och givetvis betalat för dom. 

• Anonym (M.)
    onelifetolive skrev 2026-01-18 00:20:23 följande:

Nu har jag bara egna barn, men om jag ska se på saken från hur jag skulle vilja att min fiktiva nya tjej skulle vara, så hade det varit väldigt tråkigt om hon skulle ha inställningen att jag själv skulle betala för mina barn om vi alla bodde ihop. 

Med det sagt så skulle jag ändå betala själv för mina barn. Hon skulle _inte_ behöva göra det. 
    Allt handlar om inställning. 

Hade jag istället bott ihop med en tjej med egna barn, så hade jag sett dom som mina egna och givetvis betalat för dom. 

Man ska dock tänka på att de flesta bonusfamiljer spricker efter några år. Och då står man där och får gräma sig över vad man kunde ha gjort med alla pengarna, som man la på styvbarnen. Och på all tid och arbete som man lagt på dem. Med stor sannolikhet får man aldrig något tillbaka. De kommer i första hand att ta hand som sina riktiga föräldrar på ålderdomen. 

Jag vill inte hamna där, i alla fall. 
  • EpicF
    Anonym (M.) skrev 2026-01-18 05:01:14 följande:
    Man ska dock tänka på att de flesta bonusfamiljer spricker efter några år. Och då står man där och får gräma sig över vad man kunde ha gjort med alla pengarna, som man la på styvbarnen. Och på all tid och arbete som man lagt på dem. Med stor sannolikhet får man aldrig något tillbaka. De kommer i första hand att ta hand som sina riktiga föräldrar på ålderdomen. 

Gör man det så är det helt på frivillig basis. Ingen tvingar en att betala för barn som inte är ens egna. 
  • Anonym (M.)
    EpicF skrev 2026-01-18 12:37:55 följande:
    Gör man det så är det helt på frivillig basis. Ingen tvingar en att betala för barn som inte är ens egna. 
    Nu missuppfattade du igen. Grep tag i fel ände av käppen. Vi diskuterade aldrig om det var frivilligt eller inte. Det var inte det mitt inlägg handlade om. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-18 05:01:14 följande:

Eller också ser man inte det man lägger på bonusbarn som en investering där man ska få ut något senare. 

Jag la mycket tid och kraft på min lille bonuskille och en hel del pengar. Men det gjorde jag för att jag tyckte om min lille fine kompis.  Förhållandet sprack och jag har aldrig ångrat ett öre jag la ut på bonusen, han var värd det. 

• EpicF
    Anonym (M.) skrev 2026-01-18 15:59:47 följande:
    Nu missuppfattade du igen. Grep tag i fel ände av käppen. Vi diskuterade aldrig om det var frivilligt eller inte. Det var inte det mitt inlägg handlade om. 
    Det vet jag inte handlade om. Och nej, jag missuppfattade ingen. Första inlägget som kanske ser. 

Min kommentar grundar sig på att den investering man gör även om förhållande kan spricka. Den investeringen är frivillig.

Här var det du som missuppfattade. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Julia) skrev 2026-01-18 16:11:32 följande:

Eller också ser man inte det man lägger på bonusbarn som en investering där man ska få ut något senare. 

Jag la mycket tid och kraft på min lille bonuskille och en hel del pengar. Men det gjorde jag för att jag tyckte om min lille fine kompis.  Förhållandet sprack och jag har aldrig ångrat ett öre jag la ut på bonusen, han var värd det. 

Det är fint att du kan tänka så! Sedan beror det väl på hur barnet är också, och hur väl dess personlighet går ihop med ens egen personlighet. Det är som med vuxna, att vissa individer tycker man om och andra tycker man mindre om. 
Svar på tråden Betala för partners barn?