• Anonym (JURIDIK)

Kan man bli dömd för våldtäkt för en hand under trosan?

Han och hon träffas, blir grovhångel och efter ett tag för han snabbt ner en hand under hennes trosa. Hon reagerar snabbt och söger "Nej!" varefter han tar upp handen.

Vi utgår från två olika händelseförlopp.

1) Han vidrör endast hennes kön

2) Han vidrör och pullar även.

Kan han in princip bli dömd för våldtäkt i båda fall då han inte frågat henne före?

• Svar på tråden Kan man bli dömd för våldtäkt för en hand under trosan?
  • molly50
    Anonym (R) skrev 2025-10-28 13:28:20 följande:
    Det är ju en enorm skillnad på att ha en hand innanför trosorna och att köra upp ett finger i någons könsorgan utan att kolla läget först. Särskilt när det går så hastigt som du beskriver. Hade en vän som var med om exakt det; hon satt och hånglade med en kille på krogen och vips hade hon ett finger i underlivet. Så jäkla vidrigt gjort.
    Jag håller med om att det är fullständigt vidrigt gjort.
    en jag tycker inte heller att det är ok att stoppa handen innanför trosan utan att ha fått ett medgivande.
    Det kan dessutom räknas som sexuellt ofredande.
  • Anonym (JURIDIK)
    molly50 skrev 2026-01-08 23:37:19 följande:
    Jag håller med om att det är fullständigt vidrigt gjort.
    en jag tycker inte heller att det är ok att stoppa handen innanför trosan utan att ha fått ett medgivande.
    Det kan dessutom räknas som sexuellt ofredande.
    Kan bli våldtäkt och jag är intresserad av det juridiska. Allt fler blir dömda utan teknisk bevisning.
  • molly50
    Anonym (JURIDIK) skrev 2026-01-08 23:53:37 följande:
    Kan bli våldtäkt och jag är intresserad av det juridiska. Allt fler blir dömda utan teknisk bevisning.
    Jag är faktiskt lite osäker på det. Jag vet inte om det kan bli våldtäkt i juridisk mening om det inte varit penetrerande. Som att stoppa in ett finger t ex.
    Men däremot sexuellt ofredande om det sker utan ett medgivande. Och det tycker jag är illa nog.
  • Anonym (J)
    Anonym (JURIDIK) skrev 2026-01-08 23:53:37 följande:
    Nu när du hunit läsa lagen, förarbeten och domar, vad är din slutsats? 
  • Anonym (Bara så ni vet)

Om man ens behöver ställa sig den frågan är man redan ett creep och borde troligen spärras in.

Normala män fattar när det är läge eller ej.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Bara så ni vet) skrev 2026-01-09 07:53:15 följande:

Om man ens behöver ställa sig den frågan är man redan ett creep och borde troligen spärras in.

Också min tanke.
  • Just Precis

Apropå att fatta om det är läge. Kanske är det egentligen mest det här med att föra in en hand _fort_ som hade gjort det knepigt även innan samtyckeslagen, går det lite långsamt och trevande hinner ju trevaren känna av huruvida initiativet uppmuntras eller ej. 
  • Anonym (JURIDIK)

Jag frågar utifrån ett rättsfall.
  • Anonym (J)
    Anonym (JURIDIK) skrev 2026-01-09 22:35:27 följande:
    Jag frågar utifrån ett rättsfall.
    Vad har du själv hittat? Det har gått två månader sen du  ställde frågan. Gått om tid att läsa rättsfall .
  • Anonym (LL)
    molly50 skrev 2026-01-09 00:07:00 följande:
    Jag är faktiskt lite osäker på det. Jag vet inte om det kan bli våldtäkt i juridisk mening om det inte varit penetrerande. Som att stoppa in ett finger t ex.
    Men däremot sexuellt ofredande om det sker utan ett medgivande. Och det tycker jag är illa nog.
    Illa nog för vad ? Halshuggning? Antar att du skriver Detta med en flicka  kvinna i åtanke som utsatt. Men Alla de unga grabbar som blir utsatta då? Och kom flör fan inte o säg att det endast är kvinnligt kön som blir utsatta! Tror heller inte på dig att du bryr dig ett skit om manligt kän som blir utsatt då du inte skrev det någonstans och du svarade i tråden an" innanför trosan"! 
    molly50 skrev 2026-01-09 00:07:00 följande:
  • Anonym (LL)

Allergi mot vissa typer av alkohol kan ha spelat in för min förövare? Verkar som det slog extra hårt för han.
  • KimLinnefeldt

Grovhångel? Då kanske han känner att det har uppstått läge för att gå vidare. Jag tror inte att en domstol skulle döma för våldtäkt.

En gammal landskapslag från Gotland säger att den man som tar en kvinna på knäet får böta en viss summa. Tar han på låret böter han dubbelt så mycket. Tar han högre upp böter han inte, för då har troligen kvinnan velat tåla.

Svar på tråden Kan man bli dömd för våldtäkt för en hand under trosan?