• Anonym (Anställning)

Blev inte anställd och fick inget svar på varför.

För några veckor sedan hade jag ett möte med chefen vad jag tycker om jobbet, hur jag trivs osv och så frågade jag även vad jag kan göra bättre. Fick till svar att inget behöver förbättras och att jag ska jobba på som jag har gjort innan.

Och den här veckan fick jag reda på att jag inte kommer få någon anställning men att jag får förlängt konsultuppdrag i några månader och så får jag se därefter. Men jag fick inte veta varför dom inte valt att anställa medan dom valde att anställa min kollega som varit lika länge. 

Jag är så ledsen och upprörd nu och vet inte hur jag ska tolka deras beslut när jag fått till mig att jag inte kan göra något bättre. Vad är det som ska se efter yttligare 3 månader? 

• Svar på tråden Blev inte anställd och fick inget svar på varför.
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2025-10-31 17:25:22 följande:
    Kan vara så enkelt att den andra har bättre cv, är mer omtyckt av övriga eller helt enkelt passar bättre för jobbet. 
    Förmodligen är det så.
  • Core
    EpicF skrev 2025-11-01 16:55:27 följande:
    Inte hur man vill äta sin lunch. 
    Ingen har isolerat pratat om hur man äter sin lunch, den du adresserade skrev om ett helt sammanhang där du plockar en omständighet ur sitt sammanhang 
  • EpicF
    Core skrev 2025-11-01 18:58:21 följande:
    Ingen har isolerat pratat om hur man äter sin lunch, den du adresserade skrev om ett helt sammanhang där du plockar en omständighet ur sitt sammanhang 
    Jag kommenterade just det att äta lunch ensam. Inget annat. Att människor vill vara i fredags pch ät lunch själva är något som ska respekteras. Och i de allra flesta yrken så respekteras detta. Detta har heller inget att göra med gruppdynamik eller arbetsmiljö, eller hur driven man är i arbetet.

Och nej, det var "omständigheter ur sitt sammanhang". 
  • Core
    EpicF skrev 2025-11-01 19:06:15 följande:
    Jag kommenterade just det att äta lunch ensam. Inget annat. Att människor vill vara i fredags pch ät lunch själva är något som ska respekteras. Och i de allra flesta yrken så respekteras detta. Detta har heller inget att göra med gruppdynamik eller arbetsmiljö, eller hur driven man är i arbetet.

Och nej, det var "omständigheter ur sitt sammanhang". 

Men den du kommenterade gjorde ett längre utlägg kring en person som inte kom in i gruppen, varav en sak var att med betoning på demonstrativt valde att äta sin lunch ensam. 

Och även om vi bortser från de andra omständigheterna är det fortfarande ett företags rättighet att inte erbjuda tjänst om det bedöms inte fungera med gruppen. Är du konsult eller under prov har du inga rättigheter till en fast tjänst, så det blir väldigt godtyckligt på vilka grunder de inte erbjuder en tjänst

• EpicF
    Core skrev 2025-11-01 19:27:32 följande:

Men den du kommenterade gjorde ett längre utlägg kring en person som inte kom in i gruppen, varav en sak var att med betoning på demonstrativt valde att äta sin lunch ensam. 

Och även om vi bortser från de andra omständigheterna är det fortfarande ett företags rättighet att inte erbjuda tjänst om det bedöms inte fungera med gruppen. Är du konsult eller under prov har du inga rättigheter till en fast tjänst, så det blir väldigt godtyckligt på vilka grunder de inte erbjuder en tjänst

Jag kommenterade att man har lov att äta sin lunch ensam om man vill. 

Inlägget:
    "Jo, t.ex. om en anställd konsekvent sitter för sig själv eller "försvinner" och aldrig deltar i lunch eller fika. Det skapar ingen bra stämning i en grupp"

Mitt svar:
    "Fast att man vill äta lunch själv ska inte påverka ens anställning. Folk måste få bestämma själva om de vill äta med andra eller inte. "

Det var första stycket i inlägget jsg kommenterade. Övriga inlägget kommenterade jag inte alls eftersom det inte var något att kommentera på. 

Vad var det du hängde upp dig och inte förstod? 

Alla har rätt att äta lunch hur de vill utan att detta påverkar anställingen! Där har du ett förenklat svar.

Inlägget var styckindelat, dvs varje stycke är ett enskild sammanhang....

• EpicF
    Core skrev 2025-11-01 19:27:32 följande:

Jag har aldrig kommenterat det eftersom det inte finns något att kommentera runt det. 
  • Anonym (Anställning)
    EpicF skrev 2025-11-01 19:46:04 följande:
    Jag har aldrig kommenterat det eftersom det inte finns något att kommentera runt det. 
    Vill inte avbryta er diskussion men jag tror inte att jag inte blev anställd för att jag gör en dålig stämning i gruppen. Upplever att min grupp trivs väldigt bra och känner att jag har bra kontakt med alla. Vissa lite närmre. Och mat äter jag alltid tillsammans med mina kollegor. 
  • Anonym (Konsult)
    Anonym (Anställning) skrev 2025-11-01 21:43:48 följande:
    Vill inte avbryta er diskussion men jag tror inte att jag inte blev anställd för att jag gör en dålig stämning i gruppen. Upplever att min grupp trivs väldigt bra och känner att jag har bra kontakt med alla. Vissa lite närmre. Och mat äter jag alltid tillsammans med mina kollegor. 
    TS, du är konsult, inte provanställd, jag hoppas du vet skillnaden mellan dessa. 
  • Anonym (Anställning)
    Anonym (Konsult) skrev 2025-11-01 22:19:31 följande:
    TS, du är konsult, inte provanställd, jag hoppas du vet skillnaden mellan dessa. 

Ja jag vet skillnaden men när jag var på intervju så var dom väldigt tydliga med att dom strävar efter att anlita alla som börjar som konsulter då de håller på att bygga upp företaget. Och det är bra många personer som är anställda nu som varit konsulter. 

På mitt förra jobb som konsult var det mer tydligt att dom inte vill anställa konsulter då de inte hade plats för fler anställda. 

• EpicF
    Anonym (Anställning) skrev 2025-11-02 07:30:32 följande:

Ja jag vet skillnaden men när jag var på intervju så var dom väldigt tydliga med att dom strävar efter att anlita alla som börjar som konsulter då de håller på att bygga upp företaget. Och det är bra många personer som är anställda nu som varit konsulter. 

På mitt förra jobb som konsult var det mer tydligt att dom inte vill anställa konsulter då de inte hade plats för fler anställda. 

Det innebär dock inte att alla konsulter för fast anställning. Du fick inte det pga någon orsak. Kanske passade du inte in, kanske hade de andra bättre cv eller så hade de helt enkelt inte fler fasta anställningar att ge. 
  • Anonym (Konsult)
    Anonym (Anställning) skrev 2025-11-02 07:30:32 följande:

Så du är en resurskonsult eftersom konsultbolag normal inte gillar att deras kunder tar deras konsulter men kanske det finns ett avtal som tillåter det.
    Det låter ändå konstigt att ett startup bolag tänker anställa folk genom att ta konsulter istället för att anställa folk som man vanligtvis gör. 

• Anonym (Anställning)
    Anonym (Konsult) skrev 2025-11-02 21:12:55 följande:

Så du är en resurskonsult eftersom konsultbolag normal inte gillar att deras kunder tar deras konsulter men kanske det finns ett avtal som tillåter det.
    Det låter ändå konstigt att ett startup bolag tänker anställa folk genom att ta konsulter istället för att anställa folk som man vanligtvis gör. 

Fast jag tänkte ju inte vara konsult hela livet? Kom ju in på denna yrkesbana vis ett konsultföretag och har bytt jobb två gånger som konsult. Jag är medveten om vilka för och nackdelar det är men företaget jag är på nu och mitt konsultföretag var väldigt tydliga med att dom gärna anställer konsulter om det funkar bra. 
  • Plupp73
    Anonym (Anställning) skrev 2025-11-03 20:23:41 följande:
    Fast jag tänkte ju inte vara konsult hela livet? Kom ju in på denna yrkesbana vis ett konsultföretag och har bytt jobb två gånger som konsult. Jag är medveten om vilka för och nackdelar det är men företaget jag är på nu och mitt konsultföretag var väldigt tydliga med att dom gärna anställer konsulter om det funkar bra. 
    Med risk för att slå in öppna dörrar uttrycker jag det här.

Tänker att om de inte säger varför du inte anställdes så kommer du ju inte att få reda på det. Skulle i samma situation ha funderat över följande saker:

- är jag effektiv i mitt arbete jämfört med andra, eller tar det mer tid?
    - Uppfattas det jobb jag gör som tillräckligt bra i resultatet jämfört med andra.
    - Hur ser min frånvarostatistik ut jämfört med andra 
    - Har jag möjligen uppfattats att ofta gå för tidigt eller komma sent till jobbet (jämfört med andra)
    - Vem är jag socialt och arbetsmässigt i gruppen. Oumbärlig för arbetet eller inte.
Svar på tråden Blev inte anställd och fick inget svar på varför.