• pandarinen

5 åring hostar HELA tiden, kan inte sluta - hjälp

Jag tänkte höra om det finns något som jag kan lindra min sons hosta, han kan inte sluta, han sitter och knorr hostar hela tiden och mellan varven kraftig hosta. sitter han och tittar på tv kan han inte sluta. När vi badar är det lugnare, som om ångan hjälper honom. på natten hostar han inget. Är vi ute hostar han mycket och vid ansträngning mer. 

men han sitter och hostar konstant också när han är lugn framför tv eller läsning. 

hostmedicin funkar inte, jag skulle vilja testa tex tigerbalsam fast liknande  för barn- vad finns? 

ånga verkar som sagt lugnande för stunden 

• Svar på tråden 5 åring hostar HELA tiden, kan inte sluta - hjälp
  • Anonym (Abc)

Precis som ånga brukar en luftfuktare hjälpa.

Annars kan du ju pröva det där tricket när man skär upp en gul lök, lägger det i en djup tallrik eller skål och häller hett vatten över så det nästan täcker. Sen ha skålen nära eller på sängbordet under natten.

• Anonym (Hm)

Har du testat bromhexin (tror den heter så) min dotter på 3 år fick bronkit efter 3 veckors förkylning. Hon hostade sig blå och hade extrema mängder med slem i lungorna. Efter en dos sov hon igenom hela natten utan hosta - första på alltså 3 veckor. Den finns receptfritt. 

• Anonym (Astma)

Ni behöver få det utrett hos läkare. Tex astma ger ofta långvarig hosta som symtom. Obehandlad astma sliter på kroppen och påverkar även tillväxt negativt 

Självremiss till Barn och ungdomsmedicin (om det finns i er närhet) är bästa vägen, vårdcentraler är dåliga på att fånga astma hos barn.

• Aliona

Min son fick inhalator med astmamedicin i den åldern när hans hosta vägrade ge med sig. Han har aldrig hadt astma varken innan eller efter, men då hjälpte det. 

• Anonym (Recept?)

Är det receptbelagd hostmedicin du testat, tex mollipect? För om det är receptfritt så förstår jag om det inte hjälper (det finns ingen direkt evidens för receptfria hostmediciner, då är det lika bra med honungsvatten eller varm saft). Vi har ofta fått recept på hostmedicin via app, tex ?min doktor?, då skickar man in ett filmklipp på barnets hosta. Kan ju vara smidigt om det är en tillfällig förkylningshosta eller om barnets hosta redan är ordentligt utredd sedan tidigare. (Våra barn har även förkylningsastma (och har haft krupp) så vi har sådana läkemedel också.

• Baggetorp

Kontakta vårdcentralen och be om en astmautredning, i väntan på att ni får tid där se över så ni inte har en massa allergener hemma, dvs. testa att låna ut ev husdjur 14 dagar och ge grabben antihistamin och se vad som händer. Byt sängkläder ofta och sätt in en luftavfuktare i sovrummet under dagarna för att minska kvalstertrycket i sängen. Vädra täcke, kudde och madrass samt soffkuddar och dynor. 

• Anonym (.)
    pandarinen skrev 2025-11-01 18:55:36 följande:
    5 åring hostar HELA tiden, kan inte sluta - hjälp

Jag tänkte höra om det finns något som jag kan lindra min sons hosta, han kan inte sluta, han sitter och knorr hostar hela tiden och mellan varven kraftig hosta. sitter han och tittar på tv kan han inte sluta. När vi badar är det lugnare, som om ångan hjälper honom. på natten hostar han inget. Är vi ute hostar han mycket och vid ansträngning mer. 

men han sitter och hostar konstant också när han är lugn framför tv eller läsning. 

hostmedicin funkar inte, jag skulle vilja testa tex tigerbalsam fast liknande  för barn- vad finns? 

ånga verkar som sagt lugnande för stunden 

Många har redan lyft fram vikten av att sjukvården utreder hosta noggrant. Ett av mina barns hjärtfel upptäcktes först efter en tid med oförklarlig hosta.
  • pandarinen

Det är tredje hösten som han hostar efter en förkylning. Första gången fick vi allls Corona. Då hade hade han hosta i 5 månader, jag 3. Nästa år, hade han hosta igen inte 5 månader men ett par månader. Och nu hostar han igen. 

den här gången är det annorlunda. Ingen hosta alls på natten. Känns mer som att hostan är mer som tics. För han stön hostar eller tar Hastiga andetag/ hosta eller hur jag ska förklara det. 

det blir värre när han sitter framför tv. Då kan han sitta och stönhosta under hela timmen. Jag funderar om det är tics ska man undvika då sånt som utlöser det?
    i kväll när jag skulle läsa för honom satt han å stön hostade att han nästan överröstade mig.
    jag tycker synd om honom?. 

Mich tro mig jag har sökt hjälp, så det numera står i journalen orolig mamma ringer in.
    första läkaren trodde på förkylningsastma men inhalatorn hjälpte inte, andra läkaren på torr luft, tredje läkaren uteslöt helt astma då han inte har de symtomen och rekommenderade näs sköljning. 

men som sagt den här tics hostan som nu kommit efter andra förkylningen är något helt nytt. 

om han inte blir bättre på ett par dagar ska jag så klart söka vård 

Svar på tråden 5 åring hostar HELA tiden, kan inte sluta - hjälp