Anonym (m) skrev 2025-11-03 08:17:59 följande:
Först, en eloge till dig att du öppnar upp här och pratar om dina känslor.
Jag kämpade själv med en ätstörning, om än inte lika svår som din, till och från i 20 år av mitt liv. Det jag upptäckte, och har fått bekräftat i samtal med andra med samma diagnos, är att det ofta handlar om kontroll. När livet i övrigt var kaos var vikten något som gick att kontrollera. Därav är det också svårt att "vilja" bli frisk, för då vet man inte vad som väntar och man tappar kontroll.
110 % sant. Det är exakt det det handlar om.
Hände något i ditt liv kring 12-årsåldern som du inte hade kontroll över? Det behöver inte vara något som är stort för dig idag som vuxen, utan det kan ha varit typ en flytt, tappade en nära vän, bytte skola, ett älskat husdjur som dog osv. Kanske dina föräldrar kan vara till hjälp där om du har svårt att minnas själv? Det är lättare att bli frisk och vara förlåtande mot sig själv om man vet bakgrunden till problemet.
Jag blev utsatt för några olika sexuella övergrepp som barn (det första när jag var fem), varav ett hände sommaren när jag var tolv, men som jag minns det hade det redan gått rejält utför med ÄS redan innan det hände.
Finns det något du önskar kunna göra i ditt liv som du inte orkar på grund av din sjukdom? Det kan vara en motivation till att ta kontrollen åt andra hållet.
Nä, det är ju det ... jag har liksom ingen längtan efter nånting längre. Varje dag är bara en enda lång väntan på att jag ska få gå och lägga mig och sova och komma en dag närmare slutet. Eller, det finns ju en sak jag längtar efter - tragikomiskt nog att äta. Men det går ju inte.
Sätta upp små delmål för att komma dit, som att "under hela nästa vecka får jag bara väga mig en gång" eller "under nästa vecka ska jag äta tre mål mat om dagen" beroende på hur din ätstörning ser ut.
Ja ... delmål har vi jobbat med in absurdum ... har tyvärr aldrig funkat, utan tvärtom bara gjort att min hjärna slagit ännu mer bakut.
Har du någon vän som kan hjälpa dig? När jag var som sämst tog min bästa vän min våg (vägde mig 6 gånger om dagen) och åt med mig flera gånger i veckan. Hon puschade mig inte till att äta några jätteportioner eller dömde mig för om jag åt lite, men bara av att äta tillsammans med någon som visste gjorde det lättare för mig att börja lite smått. När jag senare tog mig för att söka vård fick jag hjälp att göra ett "matschema" som jag skulle äta efter. Det handlade om små portioner men regelbundet för att skapa en ny rutin och ändå behålla kontrollen.
Det är nästan det hemskaste av allt. Jag har såna fina närstående - både vänner och familj - som inte vill annat än att hjälpa mig. Men det går inte. Det blir liksom tvärstopp och i stället smusslar jag och ljuger för dem ... och att äta med andra är absolut nej. Absolut inte. Det är ju det man får göra när man är inlagd iofs, men inte ens då går det, utan de får snodda mig i stället, trots att det är bland det vidrigaste man öht kan bli utsatt för.
Nu har du säkert redan provat det mesta jag skriver eftersom du haft så mycket mer kontakt med vården, men finns det någon pyttegrej som kan hjälpa dig som du inte provat förut är det ju bra.
Jag vill bara också säga att det GÅR att bli frisk och att det är inte läskigt att må bra, även om det känns så just nu.
Du - jag är så otroligt tacksam för att du försökte; ditt inlägg är jättefint, och jag är så tacksam över att du är så generös och delar med dig av dina erfarenheter ❤️ Ja, jag har redan testat allt det du skriver, men ditt inlägg är ändå till hjälp "bara" för att du tog dig tid att skriva det. ❤️