• Anonym (Fristad)

Kan jag hindra mitt ex från att klampa runt i mitt hus?

Jag har nyligen köpt ett hus. Mitt ex och jag har två barn tillsammans (10 och 14 år). Sen vår separation har mitt ex gjort många vidriga saker mot mig. Bland annat ljugit och tagit pengar från mig. Han har också kommit med hot om att anmäla mig till socialen om jag inte gör som han vill. Problemet är att han alltid ska kliva in hemma hos mig när han lämnar barnens saker. Idag gick han in i mitt nyköpta hus utan att jag sagt att det var okej. Går runt och kommenterar allt. Vill inte göra någon grej av det inför barnen men hur gör jag för att gå honom att sluta med det? Tycker det är så obehagligt att ha honom i mitt hem. Måste han vara där bara för att vi har barn ihop. Han säger att han har rätt att se hur de bor.

• Svar på tråden Kan jag hindra mitt ex från att klampa runt i mitt hus?
  • Goneril

Hemfridsbrott, BrB 4 kap, 6 par. "Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad.," Straff böter. Blir det riktigt illa, det vill säga om den inträngande börjar bli hotfull kan man göra ett så kallat "Envarsingripande" i avvaktan på polis, gäller vid brott som kan ge fängelse.                                                                                                                                                                    Den som ylar "Manshat" i tråden: Nånstans mellan yttrandefrihet och förtal rör detta sig, snarare förtal eftersom det upprepas ideligen. Förtal regleras i 5 kap.1 paragrafen BrB.                                                                                                                                                                       Om vederbörande inte slutar med ylandet gör det väl inte så mycket heller, ingen fäster något avseende vid det i alla fall.                          

• Anonym (H)
    Goneril skrev 2025-12-04 15:12:27 följande:

Hemfridsbrott, BrB 4 kap, 6 par. "Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad.," Straff böter. Blir det riktigt illa, det vill säga om den inträngande börjar bli hotfull kan man göra ett så kallat "Envarsingripande" i avvaktan på polis, gäller vid brott som kan ge fängelse.                                                                                                                                                                    Den som ylar "Manshat" i tråden: Nånstans mellan yttrandefrihet och förtal rör detta sig, snarare förtal eftersom det upprepas ideligen. Förtal regleras i 5 kap.1 paragrafen BrB.                                                                                                                                                                       Om vederbörande inte slutar med ylandet gör det väl inte så mycket heller, ingen fäster något avseende vid det i alla fall.                          

Nepp, det är det ingen som gör.
  • molly50
    Anonym (Ordningsmannen) skrev 2025-12-04 13:06:56 följande:

Nej, Agda. Det hade du inte. Jag säger Nej.

Du är en manshatare. Du skriker, du använder versaler och utropstecken. Du förnekar. Jag är ordningsmannen. Jag ändrar mig inte. Jag håller fast vid min dom oavsett hur många som försöker övertyga mig.

Så om ditt ex kliver in hemma hos dig och snokar,kritiserar allt och hotar med en socanmälan så är det alltså kvinnohat om du sätter gränser mot det?
    Om inte så kan man nästan tro att du försöker dra igång ett könskrig här.
    Annars förstår jag inte hur du kan se manshat i det Agda skriver.
  • Goneril

TS, exmaken hade ju stulit pengar från dig. Det finns en möjlighet såsom privatperson att kräva in via Kronofogden, ett betalningsföreläggande. Det kostar några hundra men det kan det värt. Hoppas du kan föra det i bevis, Swish-historik eller kopia på överföring eller liknande.Du kanske har polisanmält stölden för övrigt? Googla "betalningsföreläggande Kronofogden".Innan du skickar ansökan ska du kräva honom en gång skriftligt med ett senaste betalningsdatum.                                                                                                                                             Mycket juridik i denna tråd; hemfridsbrott  och förtal. Paragraferna i Brottsbalken finns i mitt tidigare inlägg. Förtal står signaturen Ordningsmannen för. Om han fortsätter med sitt tjafs om "manshat" löper han risken att bli anmäld förr eller senare.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Ordningsmannen) skrev 2025-12-04 13:29:35 följande:

Nej, Jimmy du har fel. Jag är inte rigid jag är principfast.

Till skillnad från dig som vänder kappan efter vinden. Så här tänker du :
    Vad tycker tjejerna? Hur tycker majoriteten? Vad känns bäst för andra att jag tycker/skriver? Hur kan jag få fler likes eller tummar upp?

Vad tycker du själv?

I stället för att klaga på andra, skriv vad du själv tycker i stället.

Är det manshat att inte vilja att ett otrevligt ex tränger sig in oinbjuden och rotar runt i ens hem?

Skulle du själv vilja ha ett ex som betedde sig så?

Om du hade en exfru som betedde sig illa, skulle det vara kvinnohat att påpeka det?
  • Anonym (Ordningsmannen)

Att tränga sig in I någon annans hem olovandes är olagligt.

Det som flera skribenter försöker göra är att låtsas som att jag tycker att det är rätt av exmaken att tränga sig in i hennes bostad.

Det är en förvrängning av sanningen och av det jag har skrivit.

Det som jag i själva verket har gjort är att jag har påtalat att t.ex Agda90 uttrycker sig på ett mansfientligt sätt.

Detta är två olika saker. Jag vill att vi håller isär dessa saker.

Är det rätt, moraliskt eller juridiskt, att förvränga vad andra människor skriver?

Är det rätt att bilda en mobb i tråden för att någon har mod att protestera?

Är det rätt att hota med juridiska åtgärder?

Är det rätt i andra trådar rätt kalla män misogyna, kvinnohatare och incels medan i denna tråden börja prata om förtal när jag skriver att någon är manshatare. Är det ett konsekvent agerande?

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Ordningsmannen) skrev 2025-12-05 11:28:22 följande:

Det som flera skribenter försöker göra är att låtsas som att jag tycker att det är rätt av exmaken att tränga sig in i hennes bostad.

Det som jag i själva verket har gjort är att jag har påtalat att t.ex Agda90 uttrycker sig på ett mansfientligt sätt.

Är det rätt, moraliskt eller juridiskt, att förvränga vad andra människor skriver?

Är det rätt i andra trådar rätt kalla män misogyna, kvinnohatare och incels medan i denna tråden börja prata om förtal när jag skriver att någon är manshatare. Är det ett konsekvent agerande?

Vad har andra trådar med den här tråden att göra? Var har någon förvrängt vad du har skrivit?

Det enda folk har påpekat är väl att det inte är mansfientligt att kalla TS ex för en skitstövel, samt påpeka att han gör fel och att TS har rätten på sin sida. Det är inte att peka ut ALLA män eller ens de flesta.
  • molly50

Men kan du då förklara vad som är manshat i det Agda har skrivit?
    Inget av det du tidigare har påpekat kan liknas vid manshat.
    Du svarar inte heller på de frågor du får om vad du tycker om det här.
    Eller om du skulle uppskatta om ditt ex betedde sig så som TS ex gör,eller om det vore kvinnohat om du hade protesterat mot det?
    Du verkar bara vilja dra igång ett könskrig.

• Agda90

Du, det är hög tid att sluta kasta sten i glashus!
    Jag är ingen manshatare men du är kvinnohatare eftersom du inte förstår. Men jag kan förtydliga för dig.

TS är kvinna som haft en stökig separation där hon har upplevt obehag pga sin fd man. Det är fakta. Det kan man läsa sig till ganska enkelt i det TS skriver.
    TS vill inte ha sin fd man i sitt hem. Han har inte blivit inbjuden att rota runt i hennes saker. Det är fakta nummer 2. 

Som KVINNA känner jag ganska stort obehag när jag läser det TS skriver. Tankar som väcks är om den fd mannen kan ta till fysiskt våld. Som kvinna hade jag vägrat att släppa in en man i mitt hem om det hade funnits minsta lilla tecken på våld. Män brukar vara starkare än kvinnor. Jag hade skyddat mig. Det har INGET med manshat att göra. 

Däremot om du inte kan förstå att TS vill skydda sig, och får råd utifrån det, då måste du vara en kvinnohatare som tycker att det är ok att en fd man gör vad sjutton han vill och gärna får använda kvinnan som en slagpåse annars är kvinnan en manshatare. 
  • Agda90
    molly50 skrev 2025-12-05 17:12:59 följande:

Men kan du då förklara vad som är manshat i det Agda har skrivit?
    Inget av det du tidigare har påpekat kan liknas vid manshat.
    Du svarar inte heller på de frågor du får om vad du tycker om det här.
    Eller om du skulle uppskatta om ditt ex betedde sig så som TS ex gör,eller om det vore kvinnohat om du hade protesterat mot det?
    Du verkar bara vilja dra igång ett könskrig.

Jag pysslar inte med manshat men jag är en kvinna med två väldigt stadiga fötter på jorden som inte tar minsta lilla skit. Jag sitter inte tyst i en hörna och ler vackert och nickar och håller med. Jag har en barsk attityd och är väldigt rättfram i  mina åsikter. Vissa män kan inte hantera en kvinna som är som jag. De får panik när kvinnor som jag inte dansar efter deras pipa och då ropas det högt att vi är manshatare. 

Att jag sedan 25 år tillbaka lever i ett lyckligt förhållande med en man som ser mig för den jag är gör ju inte saken lättare för vissa. 
    Men jag kommer alltid att säga/skriva vad jag tycker. Jag kommer även alltid att stå för mina åsikter när jag försöker hjälpa andra. Och i detta fallet står jag fast vid att TS ska vara tydlig mot barnen med vad som gäller om pappans vara/icke vara i hennes hem, inspelningar utav samtal med exet och att när han hotar med soc anmälan så ska hon bara avfärda det genom att säga "gör du det". Hon ska sätta sig själv främst och vara rädd om sig själv för det kommer ingen annan att göra åt henne!

Om någon anser att det är manshat så är det deras problem. Inte mitt. Det är lätt för skribenter att gömma sig bakom en skärm och böla "manshat". Lycka till att göra det ansikte mot ansikte. 
  • Goneril

Den så kallade "Ordningsmannen" har vikt ner sig nu,  han syns inte till i tråden. Kan det bero på att han fattat att han kan vara i delo med rättvisan?  Han beskyller felaktigt en annan person för att ägna sig åt "manshat" vilket kan ses som förtal, 5 kap. 2 paragrafen första stycket Brottsbalken. IRL hade jag åtalat honom. Man kan inte skylla folk för allt möjligt, helt grundlöst.

• Jimmy75
    Goneril skrev 2025-12-08 12:51:38 följande:

Den så kallade "Ordningsmannen" har vikt ner sig nu,  han syns inte till i tråden. Kan det bero på att han fattat att han kan vara i delo med rättvisan?  Han beskyller felaktigt en annan person för att ägna sig åt "manshat" vilket kan ses som förtal, 5 kap. 2 paragrafen första stycket Brottsbalken. IRL hade jag åtalat honom. Man kan inte skylla folk för allt möjligt, helt grundlöst.

Och det du just skrev skulle oerhört lätt kunna uppfattas som en provokation och inbjudan till densamme att gå i svar och visa att han inte har vikt ner sig. Kanske inte alls så det är menat. Vill bara visa på den möjliga tolkningen. Även om man har rätt i sak är det kanske inte alltid det mest lämplig om det leder till oönskade konsekvenser. 
  • Goneril
    Jimmy75 skrev 2025-12-08 13:09:47 följande:
    Och det du just skrev skulle oerhört lätt kunna uppfattas som en provokation och inbjudan till densamme att gå i svar och visa att han inte har vikt ner sig. Kanske inte alls så det är menat. Vill bara visa på den möjliga tolkningen. Även om man har rätt i sak är det kanske inte alltid det mest lämplig om det leder till oönskade konsekvenser. 
    Han får gärna gå i svaromål. Hans tidigare påståenden talar för sig själva.
  • Jimmy75
    Goneril skrev 2025-12-08 13:14:15 följande:
    Han får gärna gå i svaromål. Hans tidigare påståenden talar för sig själva.
    Jo jag var inte orolig att det skulle vara svårt för dig att hantera. Jag tänkte mer att det är onödigt att dra igång något som egentligen inte är direkt relaterat till TS utan kanske snarare bör lite stämpel av klassisk tuppfäktning a la FL som är så lätt att trådarna utvecklas till. 
  • molly50
    Agda90 skrev 2025-12-08 11:40:35 följande:
    Jag pysslar inte med manshat men jag är en kvinna med två väldigt stadiga fötter på jorden som inte tar minsta lilla skit. Jag sitter inte tyst i en hörna och ler vackert och nickar och håller med. Jag har en barsk attityd och är väldigt rättfram i  mina åsikter. Vissa män kan inte hantera en kvinna som är som jag. De får panik när kvinnor som jag inte dansar efter deras pipa och då ropas det högt att vi är manshatare. 

Att jag sedan 25 år tillbaka lever i ett lyckligt förhållande med en man som ser mig för den jag är gör ju inte saken lättare för vissa. 
    Men jag kommer alltid att säga/skriva vad jag tycker. Jag kommer även alltid att stå för mina åsikter när jag försöker hjälpa andra. Och i detta fallet står jag fast vid att TS ska vara tydlig mot barnen med vad som gäller om pappans vara/icke vara i hennes hem, inspelningar utav samtal med exet och att när han hotar med soc anmälan så ska hon bara avfärda det genom att säga "gör du det". Hon ska sätta sig själv främst och vara rädd om sig själv för det kommer ingen annan att göra åt henne!

Om någon anser att det är manshat så är det deras problem. Inte mitt. Det är lätt för skribenter att gömma sig bakom en skärm och böla "manshat". Lycka till att göra det ansikte mot ansikte. 
    Ja,jag är lite likadan i det avseendet. Jag är rak och ärlig och står för mina åsikter.
    Och ja,jag har också blivit kallad manshatare. Framförallt i trådar här i forumet.
    Det verkar vara ett ord en del män väldigt lätt tar till så fort man vågar uttrycka en åsikt om en man.
    Men det är inget jag tar åt mig av. Jag vet var jag står och att jag inte är en manshatare.

Ja,jag håller med dig. Och vad jag förstår så är väl TS barn stora nog att kunna förstå om TS är tydlig mot dem om vad som gäller.
    Och att råda TS att sätta ner foten mot sitt ex är inte manshat. Bara en markering mot ett dåligt beteende.
    Och det är ju något man kan,och ska,markera mot,oavsett kön på den som beter sig dåligt.
  • Goneril
    Jimmy75 skrev 2025-12-08 13:22:20 följande:
    Jo jag var inte orolig att det skulle vara svårt för dig att hantera. Jag tänkte mer att det är onödigt att dra igång något som egentligen inte är direkt relaterat till TS utan kanske snarare bör lite stämpel av klassisk tuppfäktning a la FL som är så lätt att trådarna utvecklas till. 
    Jo, tuppfäktningen tillför ingenting. Kärnfrågan var hemfridsbrottet, helt lagstridigt kliver ex-maken på. TS får väl upplysa honom. Upprepar han detta blir han anmäld, hoppas jag starkt i alla fall. Man kan ju åtminstone upplysa honom om det är olagligt, det han gör.
Svar på tråden Kan jag hindra mitt ex från att klampa runt i mitt hus?