• Anonym (Fristad)

Kan jag hindra mitt ex från att klampa runt i mitt hus?

Jag har nyligen köpt ett hus. Mitt ex och jag har två barn tillsammans (10 och 14 år). Sen vår separation har mitt ex gjort många vidriga saker mot mig. Bland annat ljugit och tagit pengar från mig. Han har också kommit med hot om att anmäla mig till socialen om jag inte gör som han vill. Problemet är att han alltid ska kliva in hemma hos mig när han lämnar barnens saker. Idag gick han in i mitt nyköpta hus utan att jag sagt att det var okej. Går runt och kommenterar allt. Vill inte göra någon grej av det inför barnen men hur gör jag för att gå honom att sluta med det? Tycker det är så obehagligt att ha honom i mitt hem. Måste han vara där bara för att vi har barn ihop. Han säger att han har rätt att se hur de bor.

• Svar på tråden Kan jag hindra mitt ex från att klampa runt i mitt hus?
  • Anonym (Byten i skola/förskola)

Ha byten i skola/förskola eller på neutral plats. Nej, han har ingen rätt att komma in hos dig bara för att ni har barn ihop.

• Anonym (Nej)

Föreslår att du tar reda på vad han faktiskt har rätt till. Och sen sätter gränser. Varför skulle han ha rätt att se hur de bor? Om han är bekymrrad får han väl göra en anmälan så får soc kolla. Klart han inte har rätt att kliva in oinbjuden. 

ta kontakt med familjerätten tex. Eller kommunen. 

• Jimmy75

Och det har han gjort nu, så hädanefter har han noll anledning att gå längre än till farstun. Han behöver inte ens gå längre in än att han kan behålla skorna på sig. Om något av barnen uttryckligen ber honom komma in för att vilja visa honom något är det ju ett annat läge men annars tänker jag att det går att möta honom i dörren och ta eventuellt överlämningsprat i hallen.

Anmäla kan han ju göra hur mycket han vill - om det inte finns något fog för hans anmälningar och han ägnar sig åt det återkommande kommer det bara vara till hans egna nackdel.

• Anonym (Betty)

Men hur menar du? Tränger han sig in med våld? Knuffar bort dig? Om det är så är det ett jätteproblem.

Men annars står du så klart bara i vägen vid dörren när han ringer på och ska lämna grejer, öppnar, tar grejerna och sen säger tack och hej då och stänger dörren. Allt medan han fortfarande står kvar utanför dörren. Säger ham att han vill komma och in och se hur ni har det svarar du artigt (om barnen är innärheten) "nej tyvärr det passar inte just nu". 

• Anonym (Betty)

Nu har han dessutom sett hur de bor så nu vet han säger du nästa gång. 

• Anonym (Betty)

Så länge han inte är våldsam (då har vi ett helt annat problem) så släpper du helt enkelt inte in honom nästa gång. Han får stå utanför dörren. Du öppnar bara precis så att du kan ta emot sakerna. Frågar han om han får komma in så säger du nej.

Hur han han ens kommit in de andra gångerna? Jag menar du nämåste ju ändå ha släpptmin honom? Har du inte vågat säga nej? Är han hotfull?

Svar på tråden Kan jag hindra mitt ex från att klampa runt i mitt hus?