• Anonym (Det gäller också)

Ingen rättighet att sälja sex

Många personer kan säga att det är ingen rättighet att få köpa sex men det är faktiskt inte heller en rättighet att få sälja sex. 
    De personer som säljer sex är mer sexuellt privilegierade än vissa andra personer.

• Svar på tråden Ingen rättighet att sälja sex
  • Anonym (Smidaren)
    Anonym (Sally) skrev 2025-11-07 15:48:59 följande:
    Jag har sålt sex när jag var yngre , ensamstående mamma och nyss hade lämnat en våldsam relation och jag kan ju säga att det inte var ett privilegium, jag drömmer fortfarande mardrömmar om det ibland. 

Sälja online (cam , videos osv) gör jag fortfarande ibland (mammaledig med dålig föräldrapenning pga studier innan), för mig är det en helt annan sak och inte i närheten av lika traumatiskt som att sälja i verkligheten.. Men det är en annan diskussion som jag inte vill ge mig in på här, ville bara få det sagt att det inte ens går att jämföra eftersom jag har hört folk säga att det är samma sak (oftast män eller iallafall folk som inte har någon aning om hur det känns för den som gör det). 

Åjo, nog är det ett privilegium alltid.

Att man tycker det är lite obekvämt är absolut inte tillräckligt skäl. Kan garantera att alla har drömt mardrömmar om sitt jobb någon gång. Inte heller är det illegalt att sälja sex, till skillnad från t.ex. narkotikaförsäljning, koppleri (dvs att någon tvingar dig att sälja sex) och mycket annat. Det kan tyda på att obehaget med att sälja sex överdrivs. 
    Livet är inte alltid en dans på rosor, ibland får man vara glad åt man själv och ens barn överlever.

• Anonym (A)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-11-07 16:29:21 följande:

Att man tycker det är lite obekvämt är absolut inte tillräckligt skäl. Kan garantera att alla har drömt mardrömmar om sitt jobb någon gång. Inte heller är det illegalt att sälja sex, till skillnad från t.ex. narkotikaförsäljning, koppleri (dvs att någon tvingar dig att sälja sex) och mycket annat. Det kan tyda på att obehaget med att sälja sex överdrivs. 
    Livet är inte alltid en dans på rosor, ibland får man vara glad åt man själv och ens barn överlever.

Det går inte att jämföra ett vanligt jobb med att sälja sex, hur tänkte du där? Jösses.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-11-07 16:29:21 följande:

Jag kan inte tala för någon annan än mig själv så jag kan inte säga att alla mår dåligt av att sälja sex, det kan säkert finnas kvinnor eller män som inte gör det. Men hur får du det till att det skulle vara ett privilegium? 
    Alla får ju göra det? Det är inget som hindrar dig från att göra det om du vill. Varför gör du inte det om du tycker det är ett privilegium? 

Eller menar du att det är ett privilegium att se så bra ut så att många vill köpa sex av en? Eller hur tänker du? Hur kan det någonsin vara ett privilegium att behöva ha sex med någon som man inte vill ha sex med? 

Jag kan säga att jag mådde dåligt av det.  Verkligen .Iallafall av att sälja vanligt sex (samlag). När jag senare bara gjorde annat som t.ex lapdance och massage med happy ending (alltså avrunkning på ren svenska) var det lättare att bara se det som ett jobb och inte så hemskt så länge kunden var ofarlig och trevlig och inte försökte mer.  Men man tar ju fortfarande en stor risk när man åker hem till en kund , jag har varit med om riktigt läskiga situationer. 

Det där med att man ska vara glad om man själv och ens barn överlever.. ja , jag skulle ju hellre ha sex för pengar igen än att mina barn skulle svälta eller hamna på gatan. Men det är absolut inget jag skulle vilja göra igen om jag hade något val. Att det är något man kan behöva göra för att överleva innebär ju absolut inte att det är ett privilegium, , tvärtom.. hur tänkte du där? 

• Anonym (Smidaren)
    Anonym (Sally) skrev 2025-11-07 17:11:39 följande:

Jag kan inte tala för någon annan än mig själv så jag kan inte säga att alla mår dåligt av att sälja sex, det kan säkert finnas kvinnor eller män som inte gör det. Men hur får du det till att det skulle vara ett privilegium? 
    Alla får ju göra det? Det är inget som hindrar dig från att göra det om du vill. Varför gör du inte det om du tycker det är ett privilegium? 

Eller menar du att det är ett privilegium att se så bra ut så att många vill köpa sex av en? Eller hur tänker du? Hur kan det någonsin vara ett privilegium att behöva ha sex med någon som man inte vill ha sex med? 

Jag kan säga att jag mådde dåligt av det.  Verkligen .Iallafall av att sälja vanligt sex (samlag). När jag senare bara gjorde annat som t.ex lapdance och massage med happy ending (alltså avrunkning på ren svenska) var det lättare att bara se det som ett jobb och inte så hemskt så länge kunden var ofarlig och trevlig och inte försökte mer.  Men man tar ju fortfarande en stor risk när man åker hem till en kund , jag har varit med om riktigt läskiga situationer. 

Det där med att man ska vara glad om man själv och ens barn överlever.. ja , jag skulle ju hellre ha sex för pengar igen än att mina barn skulle svälta eller hamna på gatan. Men det är absolut inget jag skulle vilja göra igen om jag hade något val. Att det är något man kan behöva göra för att överleva innebär ju absolut inte att det är ett privilegium, , tvärtom.. hur tänkte du där? 

Hur sexförsäljning är ett privilegium? Det har jag förklarat i inlägg #11. 

Jag gissar att du inte betalade skatt på inkomsten? Då är det ytterligare ett skäl att räkna det som privilegium. 

Jag är glad att du överlevde! Kvinnor är värdefulla.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-11-07 17:30:53 följande:

Jag gissar att du inte betalade skatt på inkomsten? Då är det ytterligare ett skäl att räkna det som privilegium. 

Läste inlägget och du skrev att det är ett privilegium för att man får sex och tjänar pengar och riskerar inte att åka fast.
    Men du har fel. Isåfall är det ett privilegium om man bara säljer sex till personer som man vill ha sex med och skulle haft sex med även om man inte fick betalt. Och så är det inte för majoriteten av de som säljer sex. 

Du menar att sex i sig är ett privilegium helt oavsett vem man har sex med? Så det skulle vara ett privilegium för dig att ha sex med en 80-årig man till exempel? Du får ju sex🤷🏻?♀️

Att ha sex är bara ett privilegium om det är någon man vill ha sex med. Att behöva ha sex med någon man inte vill är inte det. Sen kan ju ?behöva? definieras olika. En del kanske sitter inlåsta i en lägenhet , en del står på gatan och behöver det för att kunna köpa droger de är beroende av , en del behöver göra det för att köpa mat och betala hyra och leva ett ok liv med eller utan barn (det var väl ungefär där jag var) , en del gör det för att ha råd med resor och märkeskläder eller fina bilar.. Men fortfarande inte ett privilegium om det är personer man inte vill ha sex med egentligen. Utan då är det något man kan stå ut med för pengar (i de senare fallen där man inte är fysiskt tvingad). 

Jag säger som sagt inte att alla mår dåligt av det och jag har ingen rätt att säga vad andra borde göra med sina kroppar. Men för att det ska vara ett privilegium krävs mer än att man står ut med det. Det krävs att det ska vara något som man faktiskt tycker om och det är inte många som gör. 

Och när det gäller skatt så kan jag säga att det inte är ett privilegium att ha tjänat svarta pengar istället för vita, jag hade hellre skattat om jag kunde. Sen om man blir sjuk eller får barn eller sen när det är dags att gå i pension är det inte så kul att inte ha haft en vit inkomst (det har jag iförsej haft också, har gjort annat också). 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-11-07 17:30:53 följande:

Att inte betala skatt är inget privilegium när man inte heller har någon försäkring eller trygghet. Det är inte heller något man kan skriva på sitt cv, och det är inte pensionsgrundande. Så nej.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Frida) skrev 2025-11-07 18:57:56 följande:
    Att inte betala skatt är inget privilegium när man inte heller har någon försäkring eller trygghet. Det är inte heller något man kan skriva på sitt cv, och det är inte pensionsgrundande. Så nej.
    Och nu ska ju dessutom dessa inkomster beskattas...  
  • Anonym (åhh, herregud.)

Om du nu tycker att det är privilegierat att sälja sex. Sälj  dig själv, då får du ju hur mycket sex som helst, eller hur?

• Anonym (A)
    Anonym (åhh, herregud.) skrev 2025-11-07 19:14:32 följande:

Om du nu tycker att det är privilegierat att sälja sex. Sälj  dig själv, då får du ju hur mycket sex som helst, eller hur?

Bra förslag, problemet löst.
  • Anonym (Smidaren)
    Anonym (Frida) skrev 2025-11-07 18:57:56 följande:
    En aning off-topic kanske, men här du gått på myten hur häftigt det är att betala skatt -> Staten har lyckats lura dig.

Slipper du betala skatt kan du köpa försäkring, spara till pensionen och ändå få mycket över till annat.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-11-07 21:36:58 följande:
    En aning off-topic kanske, men här du gått på myten hur häftigt det är att betala skatt -> Staten har lyckats lura dig.

Slipper du betala skatt kan du köpa försäkring, spara till pensionen och ändå få mycket över till annat.

Det är inte häftigt att betala skatt. Men att inte ha en inkomst på pappret är inte speciellt häftigt heller. Man kan inte ta lån, man kan inte bli godkänd för att hyra lägenheter , blir man sjukskriven får man inte en krona (om man inte söker försörjningsstöd och det ska vi inte ens gå in på men det är inte ?bara att gå till soc? som en del använder som argument till att ingen behöver sälja sex i Sverige), om man är föräldraledig har man ca 6000 i månaden som mest efter skatt. Man kan inte ens få bostadsbidrag utan någon inkomst alls på pappret om man inte kan förklara vad man har levt av. 

Då blir det också en ond cirkel så man måste försätta med det (antingen i verkligheten eller online). För man har inget skyddsnät alls. 

Så nej att bara tjäna svarta pengar är inget privilegium och det är inte alltid man har pengar över att köpa försäkringar och spara till pension, speciellt inte när man är ensamstående med barn. 

Tror du på riktigt att de flesta som är prostituerade köper försäkringar och pensionssparar? Det är ju ofta en sista utväg när man är i desperat behov av pengar.. en del på grund av missbruk.  Om man ens har valt det själv alltså , en del har ju inte ens det. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-11-07 21:36:58 följande:

Jag betalar gärna skatt om det betyder att barn får gratis utbildning och gratis vård, att studenter kan få bidrag, att vård och utbildning är jämställda för alla i landet, att äldre har rätt till hemtjänst och boende, bland annat. Vilket det i Sverige gör.

Hur köper man en försäkring som garanterar att om du skadar dig när du säljer sex får du sjukersättning, eller a-kassa den dagen du vill sluta? Visa mig gärna den.

Hur många som säljer sex lever ett liv i lyx och kan spara massor av pengar? Och de som jobbar som eskorter och säljer tjänster genom lyxiga sidor är en mycket liten minoritet av alla som säljer, kom ihåg det. Vissa eskorter erbjuder inte ens sexuella tjänster. Vissa av dem är duktiga på att marknadsföra sig själva som lyxlirare fast de lever i skulder och har en väldigt trasigt liv hemma.
  • Anonym (Tikitaka)

Kan egentligen inte föreställa mig att det kan anses som ett privilegium att sälja sex, såvida du inte själv helt och hållet väljer dina kunder. Däremot har jag funderat på hur egentligen thaimassöser fungerar. De har ett arvode som inte alls är dåligt, någonstans runt 6-900kr/h beroende på vilken form. Ändå kan de på eget initiativ erbjuda ?lyckligt slut? på behandlingen, vilket de såklart vill ha lite extra för? Men hade de själva upplevt detta som motbjudande så skulle de väl knappast fortsätta? Eller är det något/någon annan som styr..?

Svar på tråden Ingen rättighet att sälja sex