• Anonym (Skitsvärmor)

”Barnbidraget ska gå till barnen”

Vi har gjort så att jag får hela barnbidraget som en slags utjämning för att min partner tjänar mer än mig. Min svärmor tycker så att pengarna går ?till mig? och inte ?till barnen?. Precis som att jag är någon tjuv som tar barnens pengar. Jag resonerar som så att jag får summan och att jag med den betalar ?min del? av det som ska gå till barnen. När skatt är dragen på vår inkomst och man lägger till barnbidraget i min hög så får vi lika mycket att röra oss med. Svärmor menar ändå att sambon ska hälften för att annars hamnar ju pengarna på mitt sparkonto. Det enda som händer då är att sambon kan sätta mer på sitt sparkonto och jag knappt något på mitt sparkonto. Hur kan jag få henne att förstå? 

PS jag tar mest VAB och har varit längst föräldraledig. Därmed större inkomstbortfall. 

• Svar på tråden ”Barnbidraget ska gå till barnen”
  • Anonym (Skitsvärmor)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-06 15:23:55 följande:
    Eller undvik ämnet bara. Övergå till Bonde söker fru, eller Gift vid första ögonkastet. 
    Det är kanske det som är det svåra. Ekonomi och barn har varit ganska centrala saker för oss på sistone. Vi hinner knappt med annat än familjelivet och jobb. Så har knappt någon popkultur att prata om 🙈 hehe!

men jag förstår poängen!
  • Anonym (qwerty)

Det ska in på BARNENS sparkonto om ni inte använder dem.

• Anonym (Svärmor och farmor)

Varför vet ens svärmor till vilket konto barnbidraget betalas ut?

Jag har inte en aning om hur min son och hans fru får sina barnbidrag utbetalade. Varför skulle jag veta det?

Inte förrän den dagen svärmor behöver hjälpa er ekonomiskt har hon öht något med er ekonomi att göra.

Och att barnbidraget ska gå till barnen? Lika med sparkonto?
    I h-vete heller att det är tanken med detta bidrag. Som jag för övrigt anser skulle behovsprövas, men det är en annan diskussion.

• Anonym (Svärmor och farmor)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-06 23:44:56 följande:

Varför skulle de det?
    Barnbidraget är inte ett sparbidrag. Att spara är inte något som ska finansieras av staten.

Pengar kan mycket väl behövas på längre sikt också, så blir det något över så är buffert en bra tanke.
  • Anonym (Sara)

Vadå "inte använder dem"?

Vem klarar av att hålla ett barn med mat, kläder, husrum etc för mindre än 1250 kronor i månaden?
  • Anonym (Klara)

Fast de använder pengarna. Tror du att deras barn inte kostar något? Om man använder kronorna från lön eller från barnbidraget spelar ingen roll. Pengarna är inte till barnet, utan till föräldrarna. Och alla föräldrar har kostnader för barn som överstiger barnbidraget. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Svärmor och farmor) skrev 2025-11-07 05:27:00 följande:
    Varför skulle de det?
    Barnbidraget är inte ett sparbidrag. Att spara är inte något som ska finansieras av staten.

Pengar kan mycket väl behövas på längre sikt också, så blir det något över så är buffert en bra tanke.
    Vad är skillnaden, att spara 1 200 kr till barnet från lönen och använda barnbidraget till barnets kostnader eller tvärtom?
  • EpicF

Jaha, så det just barnbidraget som kommer den 20 som ska in på barnens konto, om man inte använder det? 

Vad händer om man köper mat för se pengarna, och sedan sparar en 1000-lapp från sin lön till barnen, är det fel?

Sedan är inte barnbidrag barnens pengar och ska heller inte per automatik sparas till barnen om man inte använder det. 

Barnbidraget kom till för att utjämna ekonomiska skillnader mellan barnfamiljer, vilket då medförde att alla barnfamiljer fick samma fasta summa för att kunna försörja sina barn. Dessa pengar är till för att försörja sina barn och de allra flesta använder de pengarna. 
    Men vill spara 1250kr i månaden så är det helt ok. Man kan spara pengar till barnen, man spara pengarna till familjen eller till en buffert. Huvudsaken är att man klarar att försörja sina barn. 

Så nej, bara för att man inte använder specifikt barnbidrag-pengarna ska dessa inte per automatik sparas till barnen, då det inte är barnens pengar. 
  • Tyra myra

Rent praktiskt är det väl så att det bara är de familjer vars ekonomi tillåter att barnbidragspengarna sätts in på deras konton och därmed kan ses som barnens egna.

De flesta unga familjer har inte den ekonomin utan är beroende av bidraget för att familjens ekonomi ska gå ihop. Man kanske skulle byta namn på bidraget och kalla det för familjebidrag istället.

• Anonym (Klara)
    Tyra myra skrev 2025-11-07 11:18:19 följande:

Rent praktiskt är det väl så att det bara är de familjer vars ekonomi tillåter att barnbidragspengarna sätts in på deras konton och därmed kan ses som barnens egna.

De flesta unga familjer har inte den ekonomin utan är beroende av bidraget för att familjens ekonomi ska gå ihop. Man kanske skulle byta namn på bidraget och kalla det för familjebidrag istället.

Barnbidrag är ett bra namn för det visar att bidraget ska gå till just barn. Därför får bara familjer med barn upp till 16 år det, inte andra familjer. Om folk sedan använder sin lön för att betala för barnet barnet eller just kronorna från barnbidraget är irrelevant.  
    Även de som sparar just barnbidraget betalar för sina barn, fast med andra pengar. 
  • Anonym (Skitsvärmor)
    Anonym (Svärmor och farmor) skrev 2025-11-07 05:25:13 följande:

Varför vet ens svärmor till vilket konto barnbidraget betalas ut?

Jag har inte en aning om hur min son och hans fru får sina barnbidrag utbetalade. Varför skulle jag veta det?

Inte förrän den dagen svärmor behöver hjälpa er ekonomiskt har hon öht något med er ekonomi att göra.

Och att barnbidraget ska gå till barnen? Lika med sparkonto?
    I h-vete heller att det är tanken med detta bidrag. Som jag för övrigt anser skulle behovsprövas, men det är en annan diskussion.

Du är nog inte heller som min svärmor. Hon vill fortfarande styra över sina söners matvanor om hon fick. Det var märkbar vilken kris hon gick igenom när båda träffade sina partners. Jag och min svägerska är väldigt handlingskraftiga. Vi fixar och donar med saker. Min svärmors relevans och inflytande gick från stort till närmre noll i deras liv. som någon skrev däruppe så fiskar hon nog mest efter sätt att kritisera mig. Att göra sig relevant. därför går hon över gränsen i att ta reda på saker. 
  • Anonym (Skitsvärmor)
    Tyra myra skrev 2025-11-07 11:18:19 följande:

Mycket bra förslag i slutet.
  • Anonym (Skitsvärmor)

Nej, de ska inte in på barnens konto. Om vi skulle behöva använda dem så är de låsta. Det anses automatiskt som en gåva till barnen och deras enskilda egendom. Vi får inte ut pengarna om vi inte uppvisar vad vi ska ha dem till. Det är onödigt omständigt.

Min sambo tjänar sina pengar som han lägger på SITT sparkonto via lön. Man kan säga att jag ?tjänar? in barnbidraget genom att vabba mest. Vara föräldraledig mest och jag tar generellt ett större ansvar för barnen. Schema till förskola, klädinköp, planering med kompisar med mera. Problemet är att min svärmor inte ser denna skillnad. Att jag sen lägger överskottet i min ekonomi på sparkontot som också gynnar mina barn framåt är inget som tas hänsyn till. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Skitsvärmor) skrev 2025-11-07 11:40:26 följande:
    Nej, de ska inte in på barnens konto. Om vi skulle behöva använda dem så är de låsta. Det anses automatiskt som en gåva till barnen och deras enskilda egendom. Vi får inte ut pengarna om vi inte uppvisar vad vi ska ha dem till. Det är onödigt omständigt.

Min sambo tjänar sina pengar som han lägger på SITT sparkonto via lön. Man kan säga att jag ?tjänar? in barnbidraget genom att vabba mest. Vara föräldraledig mest och jag tar generellt ett större ansvar för barnen. Schema till förskola, klädinköp, planering med kompisar med mera. Problemet är att min svärmor inte ser denna skillnad. Att jag sen lägger överskottet i min ekonomi på sparkontot som också gynnar mina barn framåt är inget som tas hänsyn till. 

Barnbidrag ska gå till den allmänna budgeten för hushållet och familjen men använd dig inte av uttryck som att du förtjänar att få barnbidraget utbetalat till dig pga schema till förskolan och planering med kompisar. Just det ger folk idéer om att du ser det som en slags lön till dig. Du behöver inte rättfärdiga och förklara för andra hur ni resonerar, lämna det vid det. Förstår vad du menar beträffande vab, men ditt resonemang låter inte bra. Att detta fungerar smidigast för er familj räcker som anledning. 

• Anonym (K)

Det låter som att hon vill att barnbidraget ska gå in på barnens konto och att din sambos lön ska användas för att jämna ut glappet. Fråga om det var så hon menade.

Och nästa gång hon smygkritiserar säger du 

"Jaha du menar att din son borde gjort X, Y, Z?"

Svar på tråden ”Barnbidraget ska gå till barnen”