• Anonym (Maten)

Ohyfsat eller ok? Situation vid maten.

Jag lagade middag ikväll, precis som jag nästan alltid gör. När vi åt, tyckte min man att maten var lite svag i styrkan, vilket han kommenterade gång på gång. Han förhörde sig flera gånger om hur mycket av currypasta jag haft i. Till slut tog han av pannan från bordet, och började blanda i mer currypasta, värmde på maten igen och kom sen tillbaka med pannan med mat.

Jag tog faktiskt illa vid mig. Det är helt okej att tycka att det var för svagt, men det kändes lite överdrivet att börja "göra om" all mat. Okej om han lagt på mer styrka på sin egen mat. 

Ingen annan tyckte att det var för svagt. Barnen åt med god aptit och tyckte att det var gott. Det hade absolut kunnat vara starkare, men det smakade gott och var anpassat för barnens smaklökar (och hade lite sting i sig, säger jag som älskar starka koreanska nudlar). 

Vad säger ni, är det ok att börja krydda upp mat som någon annan lagat, eller är det ohyfsat?

• Svar på tråden Ohyfsat eller ok? Situation vid maten.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-04 20:50:31 följande:
    Jag lagade maten med våra barn i åtanke. Speciellt den ena är lite känslig för stark mat. Jag tycker mycket om stark mat själv och kände att maten hade lite sting. 

Tydligare nu?
    Så barnen åt inte av maten?

Jag tycker det han gjorde är ok, men han kunde sagt det på ett annat sätt. T ex "Är det ok att jag kryddar lite mer?" istället för att gnälla. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-05 09:55:18 följande:
    Barnen vågade inte ta en till portion eftersom de var rädda att det var för starkt (och den äldsta uppfattade tilltaget som otrevligt). Hade han kryddat upp sin egen mat hade det varit helt okej så klart. Eller om han kryddat upp resterna till matlåda. Men att rycka åt sig hela grytan och gör om kändes ohyfsat 
    Dexter dot com skrev 2025-11-05 08:53:20 följande:

Helt klart ohyfsat !! Anpassar han kryddningen efter er andra när han lagar mat eller kryddar han efter sin smak och ni andra tycker det är för starkt?

Nej, det gör han förvisso inte. Men det jag reagerade mest på var att han började krydda om hela grytan. 

Så barnen vågade inte ens testa? 
  • Anonym (H)

Vilken dramaqueen. Det hade väl räckt att krydda på tallriken??

• Anonym (Maten)
    Anonym (H) skrev 2025-11-05 10:07:05 följande:

Vilken dramaqueen. Det hade väl räckt att krydda på tallriken??

Men precis. Jag hade inte sagt något om det. Nu behövde maten värmas på igen för att currypastan skulle gå in. Det blev liksom en hel operation. 
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-05 10:00:04 följande:

Jag tycker det han gjorde är ok, men han kunde sagt det på ett annat sätt. T ex "Är det ok att jag kryddar lite mer?" istället för att gnälla. 
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-05 10:01:10 följande:
    Så barnen vågade inte ens testa? 

Barnen hade ätit en portion, men ingen ville ha påfyllning efter att han kryddat på. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-05 10:41:03 följande:
    Men precis. Jag hade inte sagt något om det. Nu behövde maten värmas på igen för att currypastan skulle gå in. Det blev liksom en hel operation. 
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-05 10:00:04 följande:

Barnen hade ätit en portion, men ingen ville ha påfyllning efter att han kryddat på. 
    Varför vågade de inte ens smaka på maten?

Var det ingen som sade till när han gick till spisen att de eventuellt ville ha mer?
  • Anonym (TT)
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-05 09:55:18 följande:
    Barnen vågade inte ta en till portion eftersom de var rädda att det var för starkt (och den äldsta uppfattade tilltaget som otrevligt). Hade han kryddat upp sin egen mat hade det varit helt okej så klart. Eller om han kryddat upp resterna till matlåda. Men att rycka åt sig hela grytan och gör om kändes ohyfsat 
    Dexter dot com skrev 2025-11-05 08:53:20 följande:

Helt klart ohyfsat !! Anpassar han kryddningen efter er andra när han lagar mat eller kryddar han efter sin smak och ni andra tycker det är för starkt?

Nej, det gör han förvisso inte. Men det jag reagerade mest på var att han började krydda om hela grytan. 

Sa du till honom att barnen inte ville ha det starkare, om du nu visste det? Det barn som tyckte det var otrevligt imiterade antagligen dig. 

I näst sista meningen säger du nej, men du svarade på en antingen eller fråga så oklart vad du menar. 

• Anonym (...)

Just currypasta är väl lite svårt att bara blanda in i tallriken, den ska väl liksom "smältas in"? Jag kanske har fel, brukar inte använda det själv när jag lagar mat.

Det hade kunnat gjorts bra mycket snyggare men jag anser det ok att hjälpa till att krydda upp om det är lite svagt, men självklart inte så att det blir oätligt för andra, hur gamla är barnen? Jag hade nog blivit lite passiv aggressiv och bett honom komma och hjälpa till att smaka av maten i fortsättningen ;) 

• Anonym (T)

Att utgå från att ens egen smak är den enda rätta är inte så lite egocentriskt!

Du gjorde som en ansvarsfull och omtänksam förälder gör och såg till att laga mat som passade dina barn. Klart att du blir besviken när han kör över dig och mer eller mindre förstör maten för dem. Det hade jag också blivit.

• Ikaros12

Ja, det är inte snällt av honom, oavsett orsak till att han betedde sig så. För mig är det en medveten eller omedveten härskarteknik att bete sig på det sättet. Det skapar nämligen osäkerhet hos dig och eventuellt dina barn i framtiden. Det värsta är nog allt era barn lär sig i och med ett sådant beteende. Sedan tycker jag att om man har ett hem tillsammans med någon så har vi olika sätt vi vill ha det på. Men det finns också massor av sätt att ta upp det på, om han nu vill ha maten på annat sätt. I en relation kan man tycka olika och vara oense om saker, men alla i en familj ska må bra och vara trygga oavsett dessa olikheter. Man ska vara nyfiken och försöka förstå varandra istället för att mästra och trycka ner. Det var dåligt gjort av honom. Det hade han kunnat gjort bättre.

• AlterEgon
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-04 19:52:28 följande:

Jag lagade middag ikväll, precis som jag nästan alltid gör. När vi åt, tyckte min man att maten var lite svag i styrkan, vilket han kommenterade gång på gång. Han förhörde sig flera gånger om hur mycket av currypasta jag haft i. Till slut tog han av pannan från bordet, och började blanda i mer currypasta, värmde på maten igen och kom sen tillbaka med pannan med mat.

Jag tog faktiskt illa vid mig. Det är helt okej att tycka att det var för svagt, men det kändes lite överdrivet att börja "göra om" all mat. Okej om han lagt på mer styrka på sin egen mat. 

Ingen annan tyckte att det var för svagt. Barnen åt med god aptit och tyckte att det var gott. Det hade absolut kunnat vara starkare, men det smakade gott och var anpassat för barnens smaklökar (och hade lite sting i sig, säger jag som älskar starka koreanska nudlar). 

Vad säger ni, är det ok att börja krydda upp mat som någon annan lagat, eller är det ohyfsat?

Ohyfsat.

Säj till honom hur du känner, och händer det igen, får han laga maten.
  • Anonym (Mmm)
    AlterEgon skrev 2025-11-05 12:32:14 följande:
    Ohyfsat.

Säj till honom hur du känner, och händer det igen, får han laga maten.
    Ja, då blir det säkert lagom kryddat för barnen, eller hur?
  • elmadumle

krydda sin egen mat på tallriken ja men inte ta med hela grytan till spisen! Det hade ju varit toppen om barnen tagit mer och sedan sagt att det blev för starkt, barnen blev inte mätta. Dumheter han håller på med. 

• Anonym (fam)
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-04 19:52:28 följande:

Ja, jag tycker att det var ohyfsat och direkt otrevligt. I synnerhet om det bara var han som tyckte att maten var för okryddad.

Om min man betedde sig så så skulle han få laga sin egen mat resten av... ja, tills jag bestämde om han var värd besväret öht.

Min grundåsikt är att man inte klagar på mat som någon annan i familjen lagat. 
  • Anonym (Stekpanna i huvudet)

Hade min man gjort så hade jag bett honom dra dit pepparn växer. Tycker man ska vara tacksam när andra lagar mat, eller göra det själv. Krydda mer kan man göra på sin egen tallrik.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Stekpanna i huvudet) skrev 2025-11-05 16:19:57 följande:

Hade min man gjort så hade jag bett honom dra dit pepparn växer. Tycker man ska vara tacksam när andra lagar mat, eller göra det själv. Krydda mer kan man göra på sin egen tallrik.

Jag skulle ha kunnat göra så där, men då hade jag ödmjukt sagt att det var jättegott men frågat om det är okej att jag gör resten lite mer kryddstark.
  • Anonym (Stekpanna i huvudet)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 16:23:45 följande:
    Jag skulle ha kunnat göra så där, men då hade jag ödmjukt sagt att det var jättegott men frågat om det är okej att jag gör resten lite mer kryddstark.

Det är skillnad på att fråga ödmjukt, och att bara slita pannan till sig och göra som man vill.

Jag brukar inte bli arg för frågor, men om det gnälls på maten som jag lagt mycket tid på, då skulle jag vilja slå stekpannan i huvudet på mannen 😈

• KimLinnefeldt
    Anonym (Stekpanna i huvudet) skrev 2025-11-05 16:35:23 följande:

Det är skillnad på att fråga ödmjukt, och att bara slita pannan till sig och göra som man vill.

Jag brukar inte bli arg för frågor, men om det gnälls på maten som jag lagt mycket tid på, då skulle jag vilja slå stekpannan i huvudet på mannen 😈

Instämmer. Jag lagar all mat hemma, och blir irriterad om det gnälls. Vilket det inte görs, som tur är. (Bara en svåger som med emfas deklarerar att han måste ha ett särskilt litet fat att lägga kycklingbenen på, att maten är för varm (!) eller för lite salt.)
  • Minkoppte
    Anonym (Maten) skrev 2025-11-04 20:49:17 följande:
    Jag har inte den blekaste. Han tycker att jag är känslig och fånig som tog illa vid mig. 

Utöver det riktigt ohyfsade beteendet så gör han saken ännu sämre genom att förminska dina känslor och vifta bort dem. Är han en obehaglig översittare även i andra sammanhang?
  • Anonym (fam)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 16:23:45 följande:
    Det är ju precis det som var problemet, att han gjorde såsom han gjorde, och inte såsom du beskriver. Problemet är ju inte att han kryddade eller ville ha starkare mat, utan hur han betedde sig kring kryddningen. 

Så nej, du skulle inte ha gjort sådär, om du också ödmjukt sagt att du ville ha det mer kryddstarkt. 
Svar på tråden Ohyfsat eller ok? Situation vid maten.