• Anonym (Jag)

9 månader gammal bebis, vad händer vid separation?

Vi har två gemensamma barn, yngsta är 9 månader gammal. Sen en tid tillbaks (innan hon föddes) är vi särbo på deltid av olika anledningar, delvis på grund av hans jobb men också att det inte riktigt funkar att bo tillsammans på heltid. Han hjälper knappt till hemma, det är en av anledningarna..

Äldre barnet brukar vara hemma hos honom ibland och sova en natt eller två men dottern som är 9 månader gammal har inte sovit en enda natt utan mig (vi sover tillsammans) , det längsta jag har varit borta från henne är ca 5 timmar en gång. 1-3 timmar ungefär några andra gånger. Jag ammar henne , hon dricker inte ersättning eller välling alls men har börjat äta mat. Pappan vill knappt passa henne när jag går och handlar för han säger att hon blir ledsen men han hotar med att ha henne halva tiden om vi gör slut. 

Vad tror ni? Vad kommer att hända om vi gör slut? Kommer han att få ha henne halva tiden? Förstår att det inte blir varannan vecka så här tidigt men hur blir det? Tar de hänsyn alls till att jag ammar?  Kommer hon behöva sova hos honom nu? Jag vet att det inte kommer gå bra alls , om hon vaknar och jag inte kommer direkt är hon helt otröstlig.. Han blir jätteirriterad när han blir väckt och har sovit på soffan när hon har varit förkyld och vaknat ofta ..

Det gör så ont i mig att ens tänka på hur det kommer bli för henne. Och jag kan säga att det är enda anleningen just nu att jag är kvar med honom, det är inte alls bra mellan oss. 

Och för att förtydliga, att vårt äldre barn får bo växelvis och att dottern får göra det sen när hon blir äldre är jag med på. Men jag undrar hur det skulle bli nu.. För jag stannar hellre och står ut än att behöva utsätta min dotter för att behöva vara halva tiden eller egentligen till och med en natt utan mig när hon är så liten , även om det är som att välja mellan pest eller kolera. 

• Svar på tråden 9 månader gammal bebis, vad händer vid separation?
  • Tow2Mater

Varfår slutade han nästan helt hjälpa till hemma efter att andra barnet kom? Jag antar han var en bra man eftersom ni skaffade ett andra barn, och du inte bara ville ha ett till med en slashas så det skulle bli ett (hel)syskon. 

Klart det tas hänsyn till att du ammar, men när ska han vara pappaledig? Du kan ju iallafall sluta helamma tills dess. Vid ett år ska de ju kunna äta allt ni äter och mat bli den huvudsakliga födan, inte amning.

• Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2025-11-05 02:02:11 följande:

Varfår slutade han nästan helt hjälpa till hemma efter att andra barnet kom? Jag antar han var en bra man eftersom ni skaffade ett andra barn, och du inte bara ville ha ett till med en slashas så det skulle bli ett (hel)syskon. 

Klart det tas hänsyn till att du ammar, men när ska han vara pappaledig? Du kan ju iallafall sluta helamma tills dess. Vid ett år ska de ju kunna äta allt ni äter och mat bli den huvudsakliga födan, inte amning.

Lång historia men andra barnet var inte planerat. Han har aldrig hjälpt till speciellt mycket egentligen men det var iallafall lite bättre förut, då stod han för mer av den ekonomiska biten också, sen fick han utmätning hos Kronofogden (skulder som jag inte visste om).  Det är annat också som gör att vi inte bor tillsammans på heltid.

Jag vet inte om han ska vara pappaledig. 2 veckor vid jul tänkte han ta , sen tänkte han nog mest spara föräldradagarna han inte har gett till mig och ta ut som semester då och då. Som det ser ut nu iallafall verkar han inte ha planerat att vara pappaledig mer än det men det kan ju ändras om vi gör slut , jag vet inte. 

Jag helammar ju inte eftersom hon har börjat äta mat också men det är väl fortfarande amning som är den huvudsakliga födan och jag vet inte hur hon ska klara sig utan det på natten.. det är ju liksom inte bara mat utan tröst också. 

Största anledningen till att han säger att han ska ha barnen halva tiden är nog att slippa betala underhåll också, han gör det nu men direkt til mig. Däremot hjälper han inte till med hyra här trots att han bor här en del av tiden. 

• Anonym (J)

I första steget blir det som ni kommer överens om.

Kommer ni inte överrens blir det en vända i familjerättten och tingsrätten. Det lär ta lite tid. Vad de landar där beror dels på vad ni yrkar på och del vad som anses bra för barnet. Sällan vv för små barn.

Rent krasst - strulpappor brukar straffa ur sig genom att strunt i sina tider och inte bygga anknytning.

• Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2025-11-05 07:19:59 följande:

I första steget blir det som ni kommer överens om.

Kommer ni inte överrens blir det en vända i familjerättten och tingsrätten. Det lär ta lite tid. Vad de landar där beror dels på vad ni yrkar på och del vad som anses bra för barnet. Sällan vv för små barn.

Rent krasst - strulpappor brukar straffa ur sig genom att strunt i sina tider och inte bygga anknytning.

Tack för svar.. Hur blir det isåfall under tiden , medan vi väntar på det? Får hon vara hos mig då?
    Att han har henne några timmar själv på dagen har jag inget emot, det är mest nätterna jag oroar mig för.. Häromnatten var jag i duschen när hon vaknade , han försökte trösta henne men hon gallskrek tills jag kom och ammade henne..

Och så sover han djupt också och är inte alltid helt nykter. Han dricker inte varje dag men oftast några gånger i veckan, typ AW efter jobbet. När han inte bor med mig bor han hos sin mamma just nu, hon är ansvarsfull och jag litar på henne när det gäller barnsäkerhet och allt sånt men hon jobbar mycket och kommer inte kunna lägga all sin tid på att ta hand om en bebis. 

Jag tror absolut inte han vill ha henne halva tiden egentligen, han vill ju knappa passa henne någon timme som det är nu, ber mig ta med henne när jag ska handla eller göra något ärende även om jag ber honom passa henne.  Det är väl mest för att ?straffa? mig och för att slippa betala underhåll.. 

• Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-05 08:01:59 följande:

Tack för svar.. Hur blir det isåfall under tiden , medan vi väntar på det? Får hon vara hos mig då?
    Att han har henne några timmar själv på dagen har jag inget emot, det är mest nätterna jag oroar mig för.. Häromnatten var jag i duschen när hon vaknade , han försökte trösta henne men hon gallskrek tills jag kom och ammade henne..

Och så sover han djupt också och är inte alltid helt nykter. Han dricker inte varje dag men oftast några gånger i veckan, typ AW efter jobbet. När han inte bor med mig bor han hos sin mamma just nu, hon är ansvarsfull och jag litar på henne när det gäller barnsäkerhet och allt sånt men hon jobbar mycket och kommer inte kunna lägga all sin tid på att ta hand om en bebis. 

Jag tror absolut inte han vill ha henne halva tiden egentligen, han vill ju knappa passa henne någon timme som det är nu, ber mig ta med henne när jag ska handla eller göra något ärende även om jag ber honom passa henne.  Det är väl mest för att ?straffa? mig och för att slippa betala underhåll.. 

Sparka ut honom
    Ta kontakt med familjerätten 
    Låt honom träffa sin dotter enligt något bra schema, tex någon timme per dag och mer på helgerna

Börjar han ställa till besvär anlita jurist 
  • Agda90
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-05 08:01:59 följande:

Alltså det är ganska så bra att man får med viktig information redan i trådstarten. 
    Han verkar inte vara så intresserad av att vara förälder, han dricker (att dricka några gånger i veckan är inte sunt och räknas antingen till riskbruk eller beroende). Han gör inget hemma, han hotar med att ha barnen 50% men vägrar att "passa" sitt egna barn och planerar inte in någon föräldraledighet. 

Jag hade tagit kontakt med familjerätten via socialtjänsten för att prata om vilka möjligheter/risker som finns gällande vårdnad och umgänge. ¨Med risk menar jag - risk att pappan får spendera tid med något utav barnen iom att han dricker. I min värld finns det inte utrymme att som ensamstående supa ett par gånger i veckan!!

Kan ni inte komma överens själv eller med hjälp av famlijerätten så får ni ta det via tingsrätten. Men ska det gå den vägen då kommer socialtjänsten att göra en utredning om vad som är bäst för barnen. 

Tror du att han kommer att kräva att ha ert yngsta halva tiden när han inte klarar av att ta hand om henne ett par timmar ens?
Svar på tråden 9 månader gammal bebis, vad händer vid separation?