• nordas

Sveriges äldsta oskuld

Har någon koll på hur gammal Sveriges äldsta oskuld är? Finns det fakta om det alls? Jag fyller 54 i februari 2026 och är fortfarande oskyldig så att säga.

Chanserna är väl mycket små, men kanske kan man kandidera till denna utmärkelse, eller vad man ska kalla det. Tycker mig ha läst att världens äldsta var eller är runt 65, men det är några år sedan nu.

Eller är det uppdelat mellan könen? Det kanske det är. Vet faktiskt inte. Finns väl knappt kvinnliga oskulder, är nog mycket ovanligt.

• Svar på tråden Sveriges äldsta oskuld
  • Anonym (g)

Säger sig själv varför det inte är dokumenterat. Inget som går att bevisa för den delen.

• Anonym (-)

Tror det finns ett flertal som levt hela livet utan sex. Frågan är hur gamla de blivit men kan inte tänka mig den äldsta varit bara 65 vid bortgång. Så frågan är konstigt ställd. Mer intressant vore det att veta de högsta åldrarna för sexdebut. Finns det några som gjort sin debut efter 50 eller efter 60?

• Anonym (Igen)

Om vi antar att i alla fall vissa av de inom olika trossamfunde som avger kyskhetslöfte håller löftet, lär vi t ex ha präster och nunnor i Sverige om dels är väldigt gamla och dels  oskulder

• Anonym (Släkt)

Självklart finns det äldre som inte har haft sex.
    Mina gammelfastrar var ogifta och på den tiden väntade kvinnor på den rätta/ tills bröllopsnatten.

• Anonym (Oj)
    nordas skrev 2025-11-05 13:24:35 följande:
    Sveriges äldsta oskuld

Har någon koll på hur gammal Sveriges äldsta oskuld är? Finns det fakta om det alls? Jag fyller 54 i februari 2026 och är fortfarande oskyldig så att säga.

Chanserna är väl mycket små, men kanske kan man kandidera till denna utmärkelse, eller vad man ska kalla det. Tycker mig ha läst att världens äldsta var eller är runt 65, men det är några år sedan nu.

Eller är det uppdelat mellan könen? Det kanske det är. Vet faktiskt inte. Finns väl knappt kvinnliga oskulder, är nog mycket ovanligt.

Utmärkelse?

Vem delar ut sådana utmärkelser? Incel-rörelsen?
    Håller med övriga, finns folk som dör som oskulder (av olika skäl), så nej du är inte unik eller äldst.
  • Anonym (L)
    Anonym (-) skrev 2025-11-05 13:38:37 följande:

Tror det finns ett flertal som levt hela livet utan sex. Frågan är hur gamla de blivit men kan inte tänka mig den äldsta varit bara 65 vid bortgång. Så frågan är konstigt ställd. Mer intressant vore det att veta de högsta åldrarna för sexdebut. Finns det några som gjort sin debut efter 50 eller efter 60?

Ja det skulle faktiskt vara intressant att veta. Antar att oddsen är extremt dåliga för att man debuterar i den åldern, antingen sker den tidigare eller inte alls skulle jag gissa. 

Men om det finns exempel på så sena debuter vore det intressant att hör om. Från bägge parter.

• Anonym (H)
    Anonym (g) skrev 2025-11-05 13:33:17 följande:

Säger sig själv varför det inte är dokumenterat. Inget som går att bevisa för den delen.

Ja, hur skulle man kunna bevisa det egentligen.
  • Fjäril kär

Well jag känner personligen en nunna på 87 år och som blev nunna redan i tonåren och själv är öppen med att hon redan innan hon blev nunna avsåg stt helt avstå sex. 

Sen åt andra hållet finns det ju en mängd av funktionshindrade och sjuka som av förklarliga skäl inte kan ha sex och inte heller haft sex.  En del har ju inte heller förmågan att känna sexuella känslor pga tex hjärnskador, förlamning etc...  Många uppnår hög ålder . 

• Anonym (M.)

Vilket konstigt inlägg. Det finns många människor som går genom hela livet utan att ha sex, och dör efter 100 år fyllda... Så det lär finnas många 90-åriga oskulder och i alla fall några 100-åriga oskulder i vårt land precis nu. 

• Anonym (M.)
    Anonym (-) skrev 2025-11-05 13:38:37 följande:

Ja, DEN statistiken skulle vara väldigt intressant! 
Svar på tråden Sveriges äldsta oskuld