• Anonym (Anonym)

Endometrios?? Snälla hjälp mig

Hejsan! 

Jag har börjat fundra om jag har endometrios...

Symtomet är att jag har magont efter ägglossning och nästan ända fram till att jag får min mens. Så ungefär dag 17-25 i menscykeln har jag magont. Smärtan kommer och går i kramper som pågår i typ 5 min och typ 5 gånger per dag. Tar jätte sjukt men ändå så jag klarar av smärtan. Vanligtvis vaknar jag av natten av den också. 

Har haft sådär i många år nu, snart ska vi bärja försöka skaffa barn och nu undrar jag om det kan vara endometrios, har hört det kan vara svårt att blir gravid med det. 

Har inga andra symtom. 

Snälla allla kan ni hjälpa mig, vad tror ni? 

• Svar på tråden Endometrios?? Snälla hjälp mig
  • Mentat

Fullt rimligt att det kan vara endometrios och ja, det kan göra det svårare att bli gravid. Det paradoxala är att om det nu är endometrios är bästa boten att just vara gravid så det är litet av en ond cirkel.

Bäst att du kollar med läkare snarare än oss på ett forum.

• Anonym (Lily96)

Hej, vad påfrestande att ha ont så många dagar i cykeln. Hoppas du kan få hjälp mot smärtan. Man kan ha endometrios med eller utan symptom. Min upptäcktes vid ett ultraljud för en annan undersökning. Endometriosccysta stor som en pingisboll. Har tack och lov inte påfrestande smärtor ännu.

Boka tid hos gyn för utredning. Har du endometrios och vill ha barn får du göra fertilitetsutredning före 1< år av försökande på naturlig väg. Endometriosen kan försämra chanserna för graviditet men skapar oftast bra förutsättningar för ivf - har jag fått till mig. 

Det bästa rådet är att söka hjälp😊

Svar på tråden Endometrios?? Snälla hjälp mig