• Anonym (Så trött)

Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta

Läste en diskussionstråd baserat på en artikel i en tidning, där man försökte få rätsida på varför det föds mindre barn. Flera av de yngre kvinnorna skrev att framtidsutsikterna att hitta en jämställd man at få barn med kändes mycket osannolikt. Nu är jag 44 år men jag förstår dem. Jag vet inte hur många gånger jag och mina kompisar diskuterar allt som vi gör för familjen och som aldrig delas jämlikt. Köper kläder till barnen, planerar och handlar majoriteten av maten, svarar på sms från kompisars föräldrar, ordnar presenter till lärare eller styr upp en försäljning till insamling till klassresa. Plockar och håller ordning. Och alltid dessa män, frånvarande. 
    För en kvinna, som idag är utbildad och har samma möjligheter på arbetsmarknaden som en man, kostar det så mycket mer att ingå i familjebildning. "Automatiskt" får vi merparten av arbetet. Både det direkta och indirekta. Hur kan detta få fortsätta. Vad är det med er män som fortsätter med detta mansbebisande och spelar med strategisk inkompetens för att lasta över på den du säger dig älska. 
    Ja satt på café häromdagen. Hör en kvinna 10 år yngre än mig frustrerat gå igenom sin situation med sin kompis. Hur hon tar allt plock och städ därhemma. Hon berättar hon gång på gång haft snacket med sin man att hennes intresse är inte att städa. Hon vill att han ska hjälpa till. Att just nu lägger hon sin sk fritid på att hålla iordning. Trots det verkar han inte förstå. Om hon vill ha det fint är det väl hennes problem. Jag tycker det är så sorgligt. Och det är inte första gången jag hör det här. 
    Jag har ju det på liknande vis själv. En man i chefposition men som trots det inte köper kläder till barnen, tar ansvar för våra sociala tillställningar, som lägger över julklapparna och maten på mig osv. Trust me att jag har tagit upp det men han menar att det inte är sant, fast det är det, det vet jag ju själv. 
    Jag blir så arg när jag tänker på det men det kommer aldrig ändras i vår relation ivf. Isf får jag skilja mig och det borde jag kanske och så även de flesta andra kvinnar för att slippa det utnyttjande som de flesta män utsätter sina kvinnor för.
    Män, varför? 
  • Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta
  • Anonym (ManT)
    Anonym (ManT) skrev 2025-11-07 06:03:59 följande:
    .

Några förslag på lösningar
    * Kortare arbetstid för att minska framförallt kvinnors stress.
    * Upplysningskampanj om att minska curling i uppväxten. Viktigt att barn (särskilt pojkar) tidigt får lära sig att hjälpa till i hemmen.
    * Gör det till norm att människor köper städtjänster.
  • Anonym (Aconitum)
    Anonym (ManT) skrev 2025-11-07 06:03:59 följande:
    Människor är flockdjur. Dvs människor anpassar sig. Det är en del av den kvinnliga könsroller att ta hand om allt. Som man ska man fokusera på effektivitet och att dra in pengar. Allt som avviker mot detta bedöms som allmänt konstigt.

För egen del hade jag gärna följt med och arrangerat barnens klassresor men jag får i så fall sällskap av 5 mammor vilket jag inte vill.

Sedan är jag allmänt skeptisk till att kvinnors könsroll om att ta hand om allt är positiv. Jag skulle kalla den destruktiv vilket också märks på sjukskrivningar och stress.

Varför är det ut så här?
    Kvinnor är mer kontrollerande beträffande umgänget av naturen. Sedan förstärks dessa biologiska skillnader av miljön som jag beskrev ovan. 

Män är även mer stresstålig vilket betyder att de enklare kan koppla bort att det är stökigt eller allt inte sker perfekt.

Några förslag på lösningar
    * Kortare arbetstid för att minska framförallt kvinnors stress.
    * Upplysningskampanj om att minska curling i uppväxten. Viktigt att barn (särskilt pojkar) tidigt får lära sig att hjälpa till i hemmen.
    Eftersom män i betydligt högre grad än kvinnor sitter hos KF kan jag inte hålla med om att det skulle vara just deras genetiska uppgift att dra hem pengar- för är dessa män då inte män eller vad ska man säga om dem?

Fakta är att kvinnor ofta blir utbrända för att de försöker leva med män som  fungerar dåligt, med diagnoser (fler män än kvinnor har NPF), sämre impulskontroll, högre risktagande och allmänna tendenser till känsloutbrott eller rentav primitivt våld när de inte klarar av verkligheten. När män slutar utöva våld via samhällsförtryck kommer kvinnor istället att bygga sitt eget liv och välja bort ungefär hälften av männen och det är det som händer nu.
  • Anonym (Far är rar)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 22:11:11 följande:
    uttrycket "motsatta kön" är vedertaget, utbrett, erkänt och allmänt använt 

det är absolut inget som jag har hittat på, om det var vad du lyckades inbilla dig?
    Du kan också välja att svara på min fråga. På vilka sätt är män och kvinnor motsatta?

Att bara fortsätta påstå att de är det gör det inte sant. Oavsett hur korkad du är.
  • Anonym (Börje)
    24karat skrev 2025-11-06 23:51:07 följande:

Vadå? Ska man inte komplettera varandra längre i ett förhållande enligt er? 
    Vill ni ha någon med samma intresse så kanske ni inte ska leta utanför er vänskapskrets för att hitta kärleken.

Vad kan de män TS beskriver komplettera med i en relation?
    Konkreta exempel tack.
  • Anonym (B)
    Anonym (K) skrev 2025-11-06 20:49:02 följande:

Alla ansvarar för sina val av partner och för valen att stanna eller lämna. 

Håller med, så tröttsamt med alla som klagar utan att agera.
  • Fiona M

Pratar vi strategisk inkompetens så är väl svaret att det är  det man själv vinner mest på för stunden.

Det tar, just då, mer energi att lära sig kalendern (fast man kan den för jobbsammanhang) eller att byta däck än att låta ngn annan ansvara för det.

• Postman

Vissa män behöver säkert tagga upp sig lite men vissa kvinnor måste absolut tagga ner sig lite. Klart det blir diskussioner om man har helt olika ambitionsnivåer, inget konstigt. 

• Goneril

Alla män är inte strategiskt inkompetenta. Det finns män som tar sin del av hemarbetet och faktiskt SER vad som behöver göras utan att det påpekas. Detta gäller svenska män eller män som vuxit upp här. Jag riskerar påhopp men det räknar jag med.                                                                                                                                               Hemarbete är trist och monotont men det måste ändå göras. Mansgrisarna tycker det är särskilt tråkigt och gör allt för att dra sig ur. I kraft av den i hushållet med högst lön har han ett övertag vilket utnyttjas för att hålla tillbaka kvinnan. Kvinnan är i beroendeställning och måste foga sig. Det enda som utjämnar är att kvinnan tjänar lika mycket som mannen. Det gör hon ofta med dagens utbildningssystem; hon kan då ställa krav på delning av hushållsarbetet och lägga större kraft bakom orden.

• cosinus

Jag (kvinna) har kanske plockat i och startat våran diskmaskin 10 ggr på 5 år. Alltid när mannen inte är hemma.

Varför då? Jo för att gör jag det så gör han om det. Hans mål i livet när det kommer till diskmaskinen är ett perfekt tetris. Jag skiter i om det får plats 2 koppar mer. Det är inte värt 5 min extra för mig att lägga lägga ett optimalt pussel varje gång. Jag går inte igång på det. 

Jag kan göra det på mitt sätt, men duger inte det, då tänker jag inte ens försöka då får han göra det själv.

Måste man absolut ha det på ett speciellt sätt då får man vara beredd att göra det också. 

Och här upplever jag att kvinnor ofta anser sig ha tolkningsföreträde.

Det är ett problem. Det andra är att många tar på sig ansvaret att skämmas åt mannen.

Presenter t ex. Jag har aldrig lagt mig i vad han köpt för presenter åt sin sida av släkten. Har han glömt deras födelsedagar ibland. Absolut. Är det mitt problem. Absolut inte. 

Om han glömt något när han lämnat på dagis. Jamen ta det med honom, det är inte jag som glömt. (det har hänt att jag också glömt men då har jag givetvis tagit på mig det).

Ska man dela på uppgifter får man inte vara religiös i hur de utförs och ska man slippa uppgifter man inte anser sig vara ansvarig för. Då måste man också helt släppa ansvaret. 

• Lönnsirap

Strategisk inkompetens och att kalla män mansbebisar är ett sätt att få tröst och kraft som kvinna och absolut inget jag tror är en absolut sanning.

Tvärtom tror jag att det skapar nya problem och ökad konflikt om vissa saker, vilket inte gynnar någon.
    .
    Alla människor har situationer då de är lata, inte riktigt har förstått vad som krävs, och där de "behöver skärpa till sig". Och man fostras faktiskt in i en relation och ett sätt att leva, både av sig själv, men också av andra och av normer. 

Exempelvis har alla nyblivna föräldrar i behov av att "komma på" vad som behövs och inte, och kvinnor har vanligtvis ett litet försprång relaterat till sina hormoner, men också i alla kvinnliga förebilder som faktiskt gett en uppfattning om vad rollen kräver. Att bara bortse ifrån denna erövring av rollen och kalla människor som ännu inte klarar förstå vad föräldraskapet innebär för strategiskt inkompetenta ÄR att vara orättvis.

Man menar kanske inget illa, men kvinnor blir inte starkare av att hacka på någon annan, utan människor behöver samverkan och samarbete för att blomstra. 

Man ser människors otillräcklighet när man tittar efter den, så när man hör kvinnligt skitsnack om män, så är det verkligen inte att alla män är strategiska och med mening lägger över orimligt ansvar på sin partner. Utan vanligtvis är det roller som par växer in i och ej klarar bryta.... 

För det finns strukturer som formar och format oss, och man föds inte till kompetent förälder, man blir....

• Anonym (Naturlig biologisk motsats)
    Anonym (lol) skrev 2025-11-06 22:14:03 följande:
    Inga länkar?
    Precisera gärna vad, vilken del, vilken detalj, du tycker att jag har fel, så lovar jag göra mitt bästa att redovisa en länk för det du önskar.

Tycker du själv det är rimligt att du begär att jag, eller någon medlem på forumet,  ska presentera 100 länkar, eller ens 25 länkar, avseende allt jag har skrivit?

Det jag har skrivit om i tråden handlar för min egen del om mer än tio års studier, många års intresse med insamlande av kunskap och fakta,
    och genomgång av långt långt mycket mer än vad som skulle rymmas ens i 100 länkar...

Men precisera gärna vad du tycker är fel, så lovar jag göra mitt bästa.

Du gillar inte det jag skriver.
    Men du är ju inte särskilt konstruktivt, du bidrar inte till trådens diskussioner, när du bara begränsar dig själv till att tjata om "inga länkar" på det sätt som du gör.

Jag skulle uppskatta om du för trådens bästa åtminstone försöker vara en gnutta konstruktiv,
    även om det innebär att du visar att jag har fel i någon del.
  • skrapjanne2000
    cosinus skrev 2025-11-07 10:33:26 följande:

Jag (kvinna) har kanske plockat i och startat våran diskmaskin 10 ggr på 5 år. Alltid när mannen inte är hemma.

Varför då? Jo för att gör jag det så gör han om det. Hans mål i livet när det kommer till diskmaskinen är ett perfekt tetris. Jag skiter i om det får plats 2 koppar mer. Det är inte värt 5 min extra för mig att lägga lägga ett optimalt pussel varje gång. Jag går inte igång på det. 

Jag kan göra det på mitt sätt, men duger inte det, då tänker jag inte ens försöka då får han göra det själv.

Måste man absolut ha det på ett speciellt sätt då får man vara beredd att göra det också. 

Och här upplever jag att kvinnor ofta anser sig ha tolkningsföreträde.

Det är ett problem. Det andra är att många tar på sig ansvaret att skämmas åt mannen.

Presenter t ex. Jag har aldrig lagt mig i vad han köpt för presenter åt sin sida av släkten. Har han glömt deras födelsedagar ibland. Absolut. Är det mitt problem. Absolut inte. 

Om han glömt något när han lämnat på dagis. Jamen ta det med honom, det är inte jag som glömt. (det har hänt att jag också glömt men då har jag givetvis tagit på mig det).

Ska man dela på uppgifter får man inte vara religiös i hur de utförs och ska man slippa uppgifter man inte anser sig vara ansvarig för. Då måste man också helt släppa ansvaret. 

Exakt detta jag ville få fram i mitt tidigare inlägg! Det stämmer väl överens med mina erfarenheter också att kvinnor anser ha just tolkningsföreträde; deras regler gäller i hemmet och inte så mycket regler man kommit fram till gemensamt.

Det är inte städat om det inte är städat på deras vis och till deras nivå.

Det är inte pysslat om det inte är pysslat på deras vis och till deras nivå.

Men ja, som du själv berättar så finns det såklart det motsatta, män som är lika nitiska (och kanske allmänt på andra områden). Men just hemmet och hemarbetet, där känns det så ofta som kvinnan sätter nivån och inget annat duger.

Anonym (Aconitum) skrev 2025-11-07 07:39:09 följande:
    Eftersom män i betydligt högre grad än kvinnor sitter hos KF kan jag inte hålla med om att det skulle vara just deras genetiska uppgift att dra hem pengar- för är dessa män då inte män eller vad ska man säga om dem?

Fakta är att kvinnor ofta blir utbrända för att de försöker leva med män som  fungerar dåligt, med diagnoser (fler män än kvinnor har NPF), sämre impulskontroll, högre risktagande och allmänna tendenser till känsloutbrott eller rentav primitivt våld när de inte klarar av verkligheten. När män slutar utöva våld via samhällsförtryck kommer kvinnor istället att bygga sitt eget liv och välja bort ungefär hälften av männen och det är det som händer nu.
    Varför?

Vad är i så fall de bakomliggande orsakerna till att tingen är så som du beskriver?

Jag håller inte med dig, åtminstone inte i allt.
    Men om du kan besvara mina frågor, förklara grunden till varför och utveckla dina svar gällande bakomliggande orsaker,
    så kanske jag är beredd ändra mig och ge dig rätt (?).

Men innan du har presenterat svaren, med grunder och förklaringar, så anser jag att du har fel, åtminstone i det mesta, och fel i dina slutsatser.
  • skrapjanne2000
    skrapjanne2000 skrev 2025-11-07 10:48:03 följande:

Exakt detta jag ville få fram i mitt tidigare inlägg! Det stämmer väl överens med mina erfarenheter också att kvinnor anser ha just tolkningsföreträde; deras regler gäller i hemmet och inte så mycket regler man kommit fram till gemensamt.

Det är inte städat om det inte är städat på deras vis och till deras nivå.

Det är inte pysslat om det inte är pysslat på deras vis och till deras nivå.

Men ja, som du själv berättar så finns det såklart det motsatta, män som är lika nitiska (och kanske allmänt på andra områden). Men just hemmet och hemarbetet, där känns det så ofta som kvinnan sätter nivån och inget annat duger.

.... glömde såklart "Och då kan det många gånger bli att mestadelen av jobbet faller på en själv om inte någon annans insats duger."
    Anonym (Far är rar) skrev 2025-11-07 08:14:21 följande:
    Du kan också välja att svara på min fråga. På vilka sätt är män och kvinnor motsatta?

Att bara fortsätta påstå att de är det gör det inte sant. Oavsett hur korkad du är.
    Män och kvinnor är motsatta så till vida att han respektive hon beskriver att de rent faktabaserat är av motsatta kön.

Om du inte klarar greppa detta så undrar jag vem av oss som är mest korkad...
    Postman skrev 2025-11-07 09:56:42 följande:

Vissa män behöver säkert tagga upp sig lite men vissa kvinnor måste absolut tagga ner sig lite. Klart det blir diskussioner om man har helt olika ambitionsnivåer, inget konstigt. 

Ja, helt rätt.

Och ännu större betydelse än helt olika ambitionsnivåer är att de allra flesta människor av kvinnligt respektive manligt kön i de allra flesta fall har olika motivation, de motiveras av olika saker och på olika sätt.
Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta