Anonym (Tora) skrev 2025-12-22 09:56:12 följande:
Det är självklart att kärlek, närhet och samliv inte ingår i arbetsmätning. Det är inte arbete, det är grundläggande relationella aspekter.
Och nej, resonemanget håller inte. Det finns absolut ingen nödvändig logisk kausalitet mellan att en man känner att hans behov av kärlek, närhet och samliv inte uppfylls och att han slutar dammsuga. Det finns nämligen fler saker som påverkar motivation att dammsuga än det du tar fram. Det är inte heller korrekt att ingen kunnat visa att du har haft fel, det som är sant är att du inte accepterar invändningar.
Och nej, att invända mot ditt förenklade resonemang är inte att "skjuta budbäraren". Det är att kritisera en förklaringsmodell som inte håller.
Jag håller med om att kärlek, närhet och samliv inte ingår i arbetsmätning, det är fullkomligt självklart för mig.
Det intressanta i sammanhanget är när medlemmar i tråden (kvinnor...), genom sitt sätt att uttrycka sig, upprepat framhåller att t ex arbetsmätning, sysslor i hemmet, etc, ska prioriteras framför kärlek, närhet och samliv.
Flera i tråden har visat att de överhuvudtaget inte ens reflekterat över att normala och naturliga grundläggande relationella aspekter behöver vara tillgodosedda för BÅDA parter om någon kärleksrelation ens ska kunna fungera på ett ömsesidigt sätt.
Vissa verkar vara fullkomligt övertygade att lösningen i stället är att ensidigt ställa krav på den andra parten, vad den skall göra och hur den skall vara, och flera verkar tro att ställa dessa ensidiga krav ersätter alla normala grundläggande relationella aspekter.
Och minst lika intressant är att flera av dessa medlemmar framhåller att det är rimligt ställa krav på att handlingar de själva prioriterar, strikt ur sin egen synvinkel, som t ex sysslor i hemmet, skall utföras.
Medan ingen av dessa medlemmar ens nämner att det är rimligt att det behövs motivation från båda parter, för att motivation ska finnas är det grundläggande att båda parters önskemål behöver vara tillgodosedda, att båda parter behöver ömsesidigt vara överens om vilka delar som var och en känner är prioriterade delar i den gemensamma relationen.
Sedan uttrycks förfäran och förvåning, ofta med starkt dömande ordval, när den parten som inte fått sina önskemål ens uppmärksammade, inte är motiverad att utföra de sysslor som den andra parten ensidigt kräver.
Det är självklart att det krävs motivation för att någon ska utföra handlingar, agera, bete sig, på det sätt som någon annan önskar eller kräver.
Utan motivation, om motivationen försvagas eller försvinner, så kommer denne "någon" inte att uppfylla det.
Alltså precis så som beskrivs i trådstarten och så som beskrivs i flera av inläggen.
Oavsett vad man tycker eller känner, oavsett om man gillar det eller inte, så har vare sig du eller någon medlem kunnat visa att jag skulle ha fel i sak.
Ja, du har resonerat om allt möjligt, du har framfört invändningar, du har beskrivit att du inte håller med om det jag skriver,
men du har ändå inte med någon grund förmått tydligt visa att jag skulle ha faktamässigt fel.
Du känner inte och du tycker inte att du kan hålla med, men du har ändå inte tydligt beskrivit i vilken del eller i vilken detalj jag i så fall skulle ha fel.
Du säger att det jag påstår inte är korrekt, beskriv då tydligt i vilken detalj eller i vilken del jag skulle ha fel?
Du har rätt så till vida att jag inte accepterar dina generella invändningar, när du inte med någon grund har visat vad som är fel.
Jag medger att du kanske har lyckats visa att retorik inte är min starkaste sida, där kan du absolut ha en poäng, men jag kan inte se att bristande retorik i sig skulle ha någon avgörande betydelse för tråden och ämnet?
Jag framhåller återigen att jag absolut inte inbillar mig att jag vet och kan bäst, jag vill gärna lära mig mer.
Och jag lovar återigen korrigera mig om (när!) jag har fel.
Jo, resonemanget håller gällande motivationens betydelse för arten människa, det håller i allra högsta grad. Åtminstone tills du på saklig grund har kunnat visa annat.
Motivationen har en rent grundläggande betydelse för det som beskrivs i trådstarten och för hela ämnet.
Det finns en fullkomligt naturlig kausalitet mellan utebliven motivation och uteblivna handlingar, som t ex utebliven dammsugning.
Det är såväl fullkomligt logiskt som självklart.
Men jag har givetvis aldrig påstått att det inte också skulle kunna finnas andra saker som också kan påverka människans motivation. Men för att det också finns andra delar så kan man ju inte låtsas som att den utvalda delen jag väljer ta upp inte skulle existera, eller hur?
Generellt:
för att inleda en relation, och i början av kärleksrelationen, var både kvinnan och mannen motiverade.
En av de viktiga delar som ömsesidigt motiverar båda parter är sådant som du benämner som grundläggande relationella aspekter, och som både du och jag är överens om innehåller kärlek, närhet och samliv.
Vissa medlemmar i tråden verkar tappa det när de ser ordet samliv.
Men det är i princip alltid en självklarhet att såväl kvinnan som mannen i inledningen prioriterar samlivet. Båda parter känner lust och sexuell upphetsning för varandra (båda är kåta), båda önskar ha ett aktivt samliv.
Grundläggande relationella aspekter utgör själva grunden för att båda ömsesidigt ska vara motiverade och vilja inleda och fortsätta ha en kärleksrelation med varandra.
Men vad händer sedan, när själva grunden helt förändras?
När kvinnans motivation ändrar riktning, när barn blir till, när kvinnans kärlek byter riktning bort från mannen och i stället till barnet (i viss utsträckning eller helt och hållet), när kvinnans lust och prioritering till närhet tillfredsställs i hennes interagerande med barnet i stället för med mannen, när kvinnans tidigare starka motivation för samlivet (tidigare kåthet) försvagas, prioriteras ned eller helt försvinner.
När det som tidigare ömsesidigt utgjorde själva grunden tydligt försvagas, när det som tidigare för båda var viktiga och prioriterade hörnpelare försvinner eller till betydande del nedprioriteras,
vad händer då med motivationen?
Alltså när det som för mannen var grundläggande relationella aspekter till betydande del nedprioriteras av kvinnan, eller t o m helt försvinner, vad händer då med mannens motivation?
Du och andra får försöka bortförklara motivationens betydelse, men rent faktabaserat om motivationens betydelse gäller att:
Motivationen är en extremt viktig och grundläggande drivkraft för mänskligt beteende.
Motivation påverkar allt från personlig utveckling och prestation till välmående, sociala relationer och förmågan att övervinna utmaningar.
Motivationen är bränslet som får oss att agera, sträva efter mening och känna engagemang.
Utan tillräcklig motivation riskerar vi stagnation.
(min anmärkning: Utan tillräcklig motivation följer att mannen alltså blir sådan som kvinnor ofta beskriver att de upplever som "mansbebis" och "strategiskt inkompetenta".)
Motivation är inte bara en "bra att ha"-egenskap,
utan en central del av att vara människa och en avgörande faktor för ett meningsfullt och framgångsrikt liv.
.
Den kvinna som struntar i och/eller inte vill förstå och accepterar motivationens betydelse, alla de kvinnor som endast beaktar sin egen motivation och väljer strunta i att också mannen behöver vara motiverad för att kärleksrelationen ömsesidigt ska fungera så som hon önskar (kräver...),
den kvinnan, alla dessa kvinnor, har stor del i ansvaret för att utfallet ofta blir som det blir. Det är bara en naturlig och självklar följd.
Jag påstår absolut inte att motivation är allt, eller att enbart motivation skulle vara lösningen på alla problem.
Men den som inte vill förstå och acceptera motivationens betydelse för arten människa, den har själv medverkat till att skapa problem, och den har själv aktivt medverkat till att skapa en "mansbebis".
OBS: Jag säger inte att det är fel i sig att kvinnans prioriteringar förändras.
Men jag säger att det är fel att inte ens vilja förstå och acceptera att motivation är en extremt viktig drivkraft och är en central del att vara människa, alltså också att vara människa av manligt kön.