• Anonym (Hejsan svejsan)

Potträning och förskola

Hej! 

Som så många andra är det dags för att lära vår tvååring att gå på pottan. Han fixar kisseriet helt själv hemma, dvs känner av drar ner byxor/kallingar och kissar på pottan. Sedan tömmer han och spolar och tvättar händerna. 

MEN (och det här är ett stort men) han är livrädd för att bajsa på pottan. Han får panik. När det trycker på så blir han orolig, gnällig och ledsen. Vill inte sitta kvar på pottan, eller ta på sig blöja eller något. Han håller sig helt enkelt tills det kommer vare sig han vill eller inte, och då får han panik för att han inte har kontroll och så är den onda cirkeln igång. 

I veckan var han på förskolan första gången och där vill de gärna att han ska ha blöja utomhus, och de har satt på när han ska sova, vilket är okej. Då har han bajsat under tiden han har blöjan på. 

Jag vet nu inte riktigt hur man ska gå vidare framöver? Ska man be förskolan sluta med blöjan? Ska man ta ett steg tillbaka? Hur har ni gjort? Tips mottages från föräldrar med liknande erfarenheter!

• Svar på tråden Potträning och förskola
  • Anonym (Tips)

Hemsk människa jag är nu som svarar utan erfarenhet av det du precis skriver. Jag har bara hört att det finns barn som kan ha någon form av ?sepationsångest? vad det gäller bajset. Vet inte vad man gör åt det men du kanske kan leta vidare på det ämnet? Om det verkar vara så för er son. 

Sen hade jag nog också tänkt över om det är väldigt hårt i konsistensen. Så att det inte är att det gör ont. 

• Anonym (Hejsan svejsan)

Hehe, klart man får svara ändå. 

Konsistens är ok, inte hårt. 

För sonen tror jag mycket handlar om bristen på kontroll och att inte kunna kontrollera när det väl kommer. Såklart även att känslan är annorlunda än i blöjan.

• TvillingmammaVästgöte

Min dotter blev inte blöjfri förrän hon var 3,5 år och det har inte orsakat några problem eller så, jag tycker det låter tidigt att bli blöjfri vid två års ålder. Han kanske inte är mogen för detta?
    Det kanske funkar för ett hemmabarn men på förskolor har de ju också oftast väldigt lite tid för att hålla koll. Där måste de ju ha blöja längre. 

Anonym (Hejsan svejsan) skrev 2025-11-06 15:25:29 följande:
    Potträning och förskola

Hej! 

Som så många andra är det dags för att lära vår tvååring att gå på pottan. Han fixar kisseriet helt själv hemma, dvs känner av drar ner byxor/kallingar och kissar på pottan. Sedan tömmer han och spolar och tvättar händerna. 

MEN (och det här är ett stort men) han är livrädd för att bajsa på pottan. Han får panik. När det trycker på så blir han orolig, gnällig och ledsen. Vill inte sitta kvar på pottan, eller ta på sig blöja eller något. Han håller sig helt enkelt tills det kommer vare sig han vill eller inte, och då får han panik för att han inte har kontroll och så är den onda cirkeln igång. 

I veckan var han på förskolan första gången och där vill de gärna att han ska ha blöja utomhus, och de har satt på när han ska sova, vilket är okej. Då har han bajsat under tiden han har blöjan på. 

Jag vet nu inte riktigt hur man ska gå vidare framöver? Ska man be förskolan sluta med blöjan? Ska man ta ett steg tillbaka? Hur har ni gjort? Tips mottages från föräldrar med liknande erfarenheter!

• Frukarlsson08

Vår son började också visa intresse för att kissa på pottan väldigt tidigt och blev så gott som blöjfri vid 2 års ålder förutom på natten, men även han vägrade bajsa på pottan. Han sa alltid till om att han ville ha blöja och då visste vi vad som skulle komma. I början försökte vi mycket att uppmuntra potta istället men då märkte vi att det bara blev negativt så vi backade ganska fort.

Han bajsade i blöjan fram till ca 2år och 8 mån och då var det han själv som ville bajsa på pottan istället. 

Min rekommendation skulle vara att ändå vara ok med att han bajsar i blöjan. Det värsta som skulle kunna hända är att han istället börjar strula med bajseriet och kniper. Det låter som att han är väldigt duktig i övrigt med potträningen så han kommer nog till slut välja pottan även till nummer 2.

Lycka till :) 

Svar på tråden Potträning och förskola