Som när det gäller så mycket annat, finns det inte ETT svar på denna fråga, eftersom folk är olika. Det verkar vara så att i de flesta fallen så går det över, ja - bara det att man blir avvisad är i sig så sårande så man vill inte se eller höra talas om personen mera. Så har det varit för mig i alla fall.
...men för andra vänds de sårade känslorna till ett vitglödgande HAT - samtidigt som kärleken inte försvinner för det. Och det är då det kan bli farligt, då personen som är kär kan börja förfölja den som inte är det, skada hans egendom, bryta sig in i hans hus, kontakta hans anhöriga och arbetsgivare för att försöka förstöra för honom, till och med fysiskt attackera hans nya flickvän eller honom själv... ja till och med mörda.... men fortfarande inte kan sluta att vara kär.
Andra nöjer sig med någon annan, som får duga för alla praktiska ändamål - som att ha någon att bo med, ha sex med, gifta sig med och skaffa barn - men de upplever ändå innerst inne hela livet, att den RIKTIGA kärleken var den till denne ouppnåelige person för länge sedan... Men han/hon fick bli som i visan: "en dröm, en saga"... medan livet på ytan fick gå vidare som om inget hänt.
Jag tror att det var så för min mor, som nu är avliden sedan tio år. Hon pratade ännu på dödsbädden om en lärare hon haft på flickskolan i tonåren, som typ alla flickorna var förälskade i. Jag har sett honom på svartvita fotografier och han såg verkligen väldigt bra ut: blond med ljusa, lysande ögon och regelbundna manliga drag, och dessutom dedikerad, "ren", helgonlik.
Han föll i Vinterkriget, då han följde uppmaningen att "Finlands sak är vår" - och flera av flickorna kom aldrig över det. En tog livet av sig direkt. Ett par andra gifte sig aldrig, för ingen kunde mäta sig med honom. Min mamma gifte sig med min pappa, men som sagt... ännu vid slutet av sitt liv, så talade hon om den här läraren... det var så uppenbart att han i hela hennes liv hade varit hennes romantiska kärlek.