Spucks skrev 2025-11-07 18:23:36 följande:
Nu vet jag inte hur mycket du jobbar och hur gammalt ditt barn är, men oavsett det låter det som att du tar dig an för mycket.
Det verkar vara valigt att förvänta sig att alla ska vara lika på jobbet och prestera lika och klara av lika mycket, oavsett vad som pågår utanför arbetstid, för "arbetstid är ju arbetstid och fritiden har inget att göra med det", och det är ju ett helt galet tänkande. Livet utanför jobbet påverkar såklart, jobbet, för människor är inga maskiner. Man kan inte förvänta sig att en person som går från det betalda jobbet till ett obetald jobb som fortsätter resten av dagen oder större delen av natten, funkar likadant som en person som går från jobbet till flera timmars fritid och en hel natts ostörd sömn.
Jag har själv fyra barn.. men bara för att någon inte har barn betyder det ju inte att han eller hon får en hel natts ostörd sömn. Har en nära vän med svåra sömnproblem som har behövt gå till jobbet som lärare utan att ha sovit en enda sekund ibland.
Kanske lite OT men blir lite less på folk som tycker att vi med barn har patent på att vara trötta. Vet inte hur många barn du har men isåfall skulle ju jag lika gärna kunna säga typ att TS som bara har ett barn inte har ?rätt? att vara trött.
Jag sover förresten bättre nu med bebis (9 månader gammal) än jag gjorde när jag var höggravid , då hade jag jättesvårt att sova men nu blir jag trött av amningen och somnar jättelätt. Jag får ju fortfarande inte alls tillräckligt med sömn för det är mycket att göra med alla barn och allt och dessutom jobbar jag lite hemifrån.. Men det är ändå bättre trots att bebisen vaknar några gånger och ammar och treåringen brukar vakna och komma upp i vår säng.
Det finns många olika anledningar till att någon inte får sova tillräckligt , du kan inte räkna med att dina kollegor utan barn alltid är pigga och utvilade och därför borde behöva göra mycket mer än du. Det är faktiskt inte rimligt.