• Anonym (Juli)

Små saker som stärker relationen – vad funkar för er?

Har ni några tips på hur man kan hålla närhet och lekfullhet levande i vardagen? 
    Jag och min partner har varit tillsammans länge och älskar varandra, men vill hitta små sätt att komma varandra närmare igen. 
    Vad har fungerat för er? Ritualer, kommunikation, rutiner, små vanor?
  • Svar på tråden Små saker som stärker relationen – vad funkar för er?
  • Anonym (Elin79)

Jag gillar beröring, jag tror att det är mitt kärleksspråk.
    Det får gärna vara en kyss i nacken eller en kram men måste absolut inte vara intimt eller sexuellt utan en  varm hand som kramar en på axeln när man står och steker köttbullar eller så kan gå minst lika bra.

Mellan varven så kommer vi igång med söndagsmöten där någon av oss ordnar fika (värma färdiga ciabatta från ICA funkar, det måste inte vara hembakat) och så går vi igenom veckan.

Vi skiter i TV och har spelkväll, det finns tex kortspel som vi spelat länge och som vi båda gillar. Vill man kan man ta ett glas vin också.

Köpa hem godsaker som man vet att den andra gillar. Att hitta en ask gröna oliver i kylen en kväll när maken åkt för att jobba natt känns alltid lika fint. 

Och sen alla såna smågrejer som röjer undan hinder för att kunna umgås. Den som får en stund över hänger undan tvätten till exempel. Vi är ändå två vuxna och ingen av oss har lust att hålla på att påminna. Det är inget måste att göra det men det är otroligt skönt att komma till tvättstugan och se att det redan är fixat.

• Anonym (Volvo)

Att då och då på regelbunden basis ha skärmfria kvällar. Noll mobiler och plattor, ingen tv .  Istället nån bra musik I bakgrunden via radio - jag menar riktig radio och inte streamat -  och sen sitta med varsin temugg och prata om allt och inget, spela spel, planera framtiden eller bara dra dålig humor och skratta loss 

Våga vara barnslig.  Ta en promenad och stanna i lekparken och gunga en stund. Kasta snöboll på vintern, rafsa runt i löven på hösten..  Åk på äventysbad . Allt måste inte vara så PK hela tiden..  

Gör det lilla i vardagen.. små gester betyder så oerhört mycket.  Och skapar samtidigt mer tid ihop när små saker blir fixad. Förbered kaffebryggare åt varandra när nån ska upp tidigare.  Vik tvätt vid en stund över istället för att skrolla mobilen så slipper ni irritation åt två håll, en gullig lapp på morgonen vid köksbordet,  köp en blomma, erbjud en kopp kaffe,  ge en timma sovmorgon etc etc 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-11-07 12:15:48 följande:

Att då och då på regelbunden basis ha skärmfria kvällar. Noll mobiler och plattor, ingen tv .  Istället nån bra musik I bakgrunden via radio - jag menar riktig radio och inte streamat -  och sen sitta med varsin temugg och prata om allt och inget, spela spel, planera framtiden eller bara dra dålig humor och skratta loss 

Våga vara barnslig.  Ta en promenad och stanna i lekparken och gunga en stund. Kasta snöboll på vintern, rafsa runt i löven på hösten..  Åk på äventysbad . Allt måste inte vara så PK hela tiden..  

Gör det lilla i vardagen.. små gester betyder så oerhört mycket.  Och skapar samtidigt mer tid ihop när små saker blir fixad. Förbered kaffebryggare åt varandra när nån ska upp tidigare.  Vik tvätt vid en stund över istället för att skrolla mobilen så slipper ni irritation åt två håll, en gullig lapp på morgonen vid köksbordet,  köp en blomma, erbjud en kopp kaffe,  ge en timma sovmorgon etc etc 

Många fina saker där också!!
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Juli) skrev 2025-11-07 13:54:32 följande:

Kanske någon romantisk [url=nattlust.se]parleksaker[/url]

• Anonym (Kurre Snack)

Härom dagen skjutsade jag henne till jobbet, och hon kom på att hon glömt en del papper hemma. Senare körde jag förbi hennes jobb och lämnade in de där papperen. Hon lyste upp och tyckte att jag var jättegullig.

Jag ger henne någon oväntad present ibland. Jag väcker henne varligt med frukost. Jag lyssnar aktivt när hon pratar om sitt jobb. Jag köper godis till henne. Vi sitter kvar vid matbordet eller i soffan utan teve och pratar och pratar och pratar. Jag intresserar mig (alldeles för lite) för hennes barn och barnbarn. Vi shoppar tillsammans. Vi håller handen när vi är ute.

• Anonym (Si)

En sak som gör att vi håller ihop tror jag är att min sambo är bra på att bryta isen om man haft ett tjafs. Jag är litet långsint så jag byter inte sinnesstämning om jag inte helt enkelt tröttnar, men han kan komma och ge mig ett leende eller göra en min eller krama mig eller något som gör att all ilska eller ledsenhet försvinner på en sekund. Det går såklart inte alltid direkt eller i vilken situation som helst, men han brukar hitta stunden. Så fort den negativa känslan är bruten är jag väldigt snabb på att haka på och bli glad och kärleksfull. Och sedan är vi båda snälla mot varandra som utgångspunkt. Det jag gör bra skulle jag säga är att jag är ofta ger honom en puss, kram, tar tag i armen på ett kärlekfullt sätt, säger att jag älskar honom osv. Det är inget komplicerat, det är de enkla sakerna som får det att funka mellan oss. Samma med barnen, där kommer man också ganska långt genom att krama dem och berätta att man älskar dem. Det tar ingen energi från mig. I övrigt är jag ganska trött av mig, så det är definitivt det bästa jag gör för min relation och för barnen. Och så är vi ärliga och vill varandra väl. Vi delar på uppgifter, fast inte fpå ett planerat sätt utan den som orkar eller känner för det just då gör det. Är någon trött tar vi hänsyn till det och gör vad vi orkar för den andra. Han gör mer praktiska saker än jag men jag tror vi har en rätt bra balans. Jag tror att jag skulle haft svårt att acceptera om jag gjort mycket mer än min partner och inte fick något tillbaka, även om man såklart inte behöver göra samma saker. Gör man mer vill man iaf verkligen bli älskad och uppskattad i utbyte, men även kunna få avlastning när man behöver.

Vi är ganska dåliga på att hitta på aktiviteter som par eller ha planerade strategier. Ska läsa i tråden för litet idéer 😁

Svar på tråden Små saker som stärker relationen – vad funkar för er?