• Anonym (Julle)

Problem med varmvatten, brf bryr sig inte

I flera år har jag och ett par grannar haft problem med att vattnet i lägenheterna inte blir tillräckligt varmt. Vattnet i köket blir aldrig mer än ljummet, man får koka upp vatten för att kunna diska ordentligt. I badrummet tar det flera minuter innan vattnet blir varmt. Har felanmält detta, det har kollats upp men inget händer. Får en bostadsrättsförening strunta i att se till att alla boende har varmvatten? Det ingår ju ändå i hyran...

• Svar på tråden Problem med varmvatten, brf bryr sig inte
  • Anonym (finance-bitch)

Du skriver att varmvattnet ingår i hyran, betyder det att du är hyresgäst hos bostadsrättsföreningen, eller att du är medlem i föreningen men felaktigt kallar avgiften för hyra?

Jag utgår från att det är det sistnämnda och att du är medlem i brf:en. Skicka mail med styrelsen, alla i styrelsen, som mottagare. Sätt föreningens revisorer som kopiemottagare också, de är valda till att granska styrelsens arbete. Beskriv problemet och hur du och dina närmaste grannar försökt få hjälp, men inte fått det. Var så konkret som möjligt, typ "efter att ha spolat i kökskranen 2 minuter håller varmvattnet endast 25 grader".
    En bostadsrättsförening blir inte bättre än summan av sina medlemmar. Kanske ska du ställa upp som kandidat till en styrelsepost på nästa årsmöte?

• Anonym (anmäl)
    Anonym (Julle) skrev 2025-11-07 11:41:28 följande:
    Problem med varmvatten, brf bryr sig inte

I flera år har jag och ett par grannar haft problem med att vattnet i lägenheterna inte blir tillräckligt varmt. Vattnet i köket blir aldrig mer än ljummet, man får koka upp vatten för att kunna diska ordentligt. I badrummet tar det flera minuter innan vattnet blir varmt. Har felanmält detta, det har kollats upp men inget händer. Får en bostadsrättsförening strunta i att se till att alla boende har varmvatten? Det ingår ju ändå i hyran...

Eftersom varmvatten måste ha en viss temperatur av hälsoskäl så är brf tvungna att se till att vattnet är tillräckligt varmt. otillräckligt varmt vatten kan tex leda till tillväxt av Legionella i vattnet.

Om de inte lyssnar kan du anmäla det till kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd. 
Svar på tråden Problem med varmvatten, brf bryr sig inte