Tiden läker alla sår?
Läker tiden alla sår? Det verkar inte så, inte för mig i alla fall.Min man och jag har varit tillsammans väldigt länge och har två vuxna barn tillsammans. Min make har också ett barn från ett tidigare äktenskap som han inte längre har kontakt med.
Grunden till mitt problem ligger så långt tillbaka som graviditeten och förlossningen av vårt äldsta barn. Det känns meningslöst att gå in på detaljer men min man svek mig på djupet när jag var som allra skörast.
Under graviditeten råkade jag ut för ett trauma när min bror oväntat dog så jag var väldigt skör redan där. Min man tog ingen som helst hänsyn till detta utan valde istället att svika mig totalt när jag behövde honom som mest.
Han fick mig att känna mig totalt oviktig och att födelsen av vårt barn inte berörde honom alls. Jag har aldrig i hela mitt liv känt mig så oviktig, ensam, rädd och övergiven.
Den känslan satt i länge men trots det skaffade vi ett barn till och åren gick. Vi har väl haft ett bra familjeliv och jag tror att barnen haft en bra uppväxt och vi har en bra kontakt nu när de flyttat hemifrån.
Nu till dagens problem. Jag inser att känslan av svek och ensamhet aldrig lämnat mig. Min man och jag har ett bra vardagsliv och allt är väl egentligen bra men jag kommer inte ifrån sorgen.
Känslan har alltså funnits där hela tiden men under de intensiva åren har jag inte haft tid att riktigt ta tag i det.
Min Nu däremot är det som att känslorna sköljer över mig. Det blir nästan fysiskt och jag darrar.
Jag känner en enorm sorg över att inte känna trygghet i mitt liv. Jag har ingen jag kan lita på helt och fullt. Vad som än händer har jag ingen som jag vet står vid min sida. Jag är helt ensam.
Min man har naturligtvis försökt reparera skadan men den läker inte. Jag sårades så djupt i en situation där jag var helt hjälplös och i så stort behov av stöd. I stället valde han att utsätta mig för ett antal kränkningar och skadan läker inte.
Vad vill jag med tråden? Det vet jag knappt själv men det kändes bra att skriva ner detta.
Jag antar att jag hoppas få lite åsikter och tankar från andra, kanske från någon i en liknande situation.