Surkräm skrev 2025-11-07 18:35:50 följande:
Jag tyckte det var skönt att ha bettskena, jag gnisslade tydligen en hel del och fick höra att det lät som att jag skulle förstöra mina tänder helt och hållet. Jag kände dock aldrig av något själv som tur är.
Men jag slutade gnissla efter ett tag. Jag gör det bara någon gång om året när jag är sjuk.
Så du behöver ingen bettskena längre? Skönt att slippa om det är så. Gnisslade du en kort tid bara eller var det flera år?
Starka skrev 2025-11-07 19:19:54 följande:
Jag har haft bettskena i lite över 20 år nu och det var en dröm när jag fick det. Mindre huvudvär, mindre ont i käkarna och inga fler trasiga tänder. Har sparat mig mycket pengar i tandläkarkostnader. Jag gnisslar fortfarande tänder lika mycket men det skadar ju inget längre. Får byta skena ungefär var 4-5 år för jag gnager mig igenom dom vet inte om man egentligen ska byta oftare men dom är ju inte gratis precis.
Vilka skador fick dina tänder innan du fick bettskenan? Skönt att den hjälper även om den är lite dyr men utslaget på 4-5 år så är det en tusenlapp om året ungefär och det är det ju värt ändå.
Anonym (Ö) skrev 2025-11-07 20:03:22 följande:
Haft bettskena i många år, ingen påverkan på tänderna längre. Det var verkligen värt det.
Vilka skador på tänderna råkade du ut för?
Till alla:
Hur ofta behöver du justera din skena hos tandläkaren?
Märker du att skenan trycker på en viss sida eller tand ibland?
Får ni ont vissa dagar på några punkter i munnen pga skenans tryck under natten? Menar ont i tand/tänder, käke, tandkött osv.
Jag vet att den ska ge ett jämnt tryck men hur många gånger min skena än slipas in av en bra tandläkare så tycker jag i perioder att det blir för högt tryck nånstans och att det gör ont av den. Ibland undrar jag om jag skulle sluta använda den men då är jag rädd för att spräcka en tand mitt i natten. Men vissa kvällar känns det som att den inte passar alls. Har ni liknande känsla?
Använder ni någon speciell kudde eller sovsätt för att minska tandgnisslingen? Har ni några andra tips rent generellt?