• Anonym (Uppgiven)

Du som har/har haft bettskena kika in här

Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni som gnisslar och pressar tänder tycker om bettskenor. 

Blev det bättre med bettskena eller blev det sämre? 

Dvs fick ni mindre smärtor och problem med tänderna eller mer? 

Slutade ni gnissla tänder eller började ni gnissla mer? (Har läst att vissa gnisslar mer med bettskena.)

Fick ni göra flera bettskenor innan ni fick en bra? 

Har ni förstört tänder utan bettskena, såsom att bita av en tand, bita så hårt att tanden spricker etc? 

Berätta hur ni upplever det hela och om det är värt det eller inte. 

• Svar på tråden Du som har/har haft bettskena kika in här
  • Surkräm

Jag tyckte det var skönt att ha bettskena, jag gnisslade tydligen en hel del och fick höra att det lät som att jag skulle förstöra mina tänder helt och hållet. Jag kände dock aldrig av något själv som tur är. 

Men jag slutade gnissla efter ett tag. Jag gör det bara någon gång om året när jag är sjuk.

• Starka

Jag har haft bettskena i lite över 20 år nu och det var en dröm när jag fick det. Mindre huvudvär, mindre ont i käkarna och inga fler trasiga tänder. Har sparat mig mycket pengar i tandläkarkostnader. Jag gnisslar fortfarande tänder lika mycket men det skadar ju inget längre. Får byta skena ungefär var 4-5 år för jag gnager mig igenom dom vet inte om man egentligen ska byta oftare men dom är ju inte gratis precis. 

• Anonym (Ö)

Haft bettskena i många år, ingen påverkan på tänderna längre. Det var verkligen värt det.

• Anonym (Uppgiven)
    Surkräm skrev 2025-11-07 18:35:50 följande:

Jag tyckte det var skönt att ha bettskena, jag gnisslade tydligen en hel del och fick höra att det lät som att jag skulle förstöra mina tänder helt och hållet. Jag kände dock aldrig av något själv som tur är. 

Men jag slutade gnissla efter ett tag. Jag gör det bara någon gång om året när jag är sjuk.

Så du behöver ingen bettskena längre? Skönt att slippa om det är så. Gnisslade du en kort tid bara eller var det flera år?
    Starka skrev 2025-11-07 19:19:54 följande:

Jag har haft bettskena i lite över 20 år nu och det var en dröm när jag fick det. Mindre huvudvär, mindre ont i käkarna och inga fler trasiga tänder. Har sparat mig mycket pengar i tandläkarkostnader. Jag gnisslar fortfarande tänder lika mycket men det skadar ju inget längre. Får byta skena ungefär var 4-5 år för jag gnager mig igenom dom vet inte om man egentligen ska byta oftare men dom är ju inte gratis precis. 

Vilka skador fick dina tänder innan du fick bettskenan? Skönt att den hjälper även om den är lite dyr men utslaget på 4-5 år så är det en tusenlapp om året ungefär och det är det ju värt ändå. 
    Anonym (Ö) skrev 2025-11-07 20:03:22 följande:

Haft bettskena i många år, ingen påverkan på tänderna längre. Det var verkligen värt det.

Vilka skador på tänderna råkade du ut för? 

Till alla:
    Hur ofta behöver du justera din skena hos tandläkaren?
    Märker du att skenan trycker på en viss sida eller tand ibland?
    Får ni ont vissa dagar på några punkter i munnen pga skenans tryck under natten? Menar ont i tand/tänder, käke, tandkött osv. 

Jag vet att den ska ge ett jämnt tryck men hur många gånger min skena än slipas in av en bra tandläkare så tycker jag i perioder att det blir för högt tryck nånstans och att det gör ont av den. Ibland undrar jag om jag skulle sluta använda den men då är jag rädd för att spräcka en tand mitt i natten. Men vissa kvällar känns det som att den inte passar alls. Har ni liknande känsla? 

Använder ni någon speciell kudde eller sovsätt för att minska tandgnisslingen? Har ni några andra tips rent generellt? 
  • Starka
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-11-07 20:35:37 följande:
    Så du behöver ingen bettskena längre? Skönt att slippa om det är så. Gnisslade du en kort tid bara eller var det flera år?
    Starka skrev 2025-11-07 19:19:54 följande:

Vilka skador fick dina tänder innan du fick bettskenan? Skönt att den hjälper även om den är lite dyr men utslaget på 4-5 år så är det en tusenlapp om året ungefär och det är det ju värt ändå. Vilka skador på tänderna råkade du ut för? 

Till alla:
    Hur ofta behöver du justera din skena hos tandläkaren?
    Märker du att skenan trycker på en viss sida eller tand ibland?
    Får ni ont vissa dagar på några punkter i munnen pga skenans tryck under natten? Menar ont i tand/tänder, käke, tandkött osv. 

Jag vet att den ska ge ett jämnt tryck men hur många gånger min skena än slipas in av en bra tandläkare så tycker jag i perioder att det blir för högt tryck nånstans och att det gör ont av den. Ibland undrar jag om jag skulle sluta använda den men då är jag rädd för att spräcka en tand mitt i natten. Men vissa kvällar känns det som att den inte passar alls. Har ni liknande känsla? 

Använder ni någon speciell kudde eller sovsätt för att minska tandgnisslingen? Har ni några andra tips rent generellt? 
    Jag bet helt enkelt i sönder tänderna utan bettskena vaknade med typ grus i munnen av små flisor. Har väldigt små tänder och stora slit skador efter det. Har inte behövt  ?ställa? in skenan i mellan bytena utan dom har funkat tills jag har slitit ner dom
  • KimLinnefeldt

Mindre ont i käkarna, mindre slitage på emaljen. Värt.
    Konstiga drömmar om att jag äter och tuggar på något.
    Osexigt, som löständer.

Det gick lätt att prova ut. Kostade över 2000. Och en hund åt´upp den första, så det blev 2000 till. 

• Tukt

Bästa uppfinningen sedan hjulet, inga problem med något. Behöver kanske justeras om man gör en lagning eller liknande.
    .

• Anonym (Uppgiven)
    Starka skrev 2025-11-08 03:15:26 följande:
    Jag bet helt enkelt i sönder tänderna utan bettskena vaknade med typ grus i munnen av små flisor. Har väldigt små tänder och stora slit skador efter det. Har inte behövt  ?ställa? in skenan i mellan bytena utan dom har funkat tills jag har slitit ner dom
    Det låter hemskt.  Bra att det funkar med skenan för dig. 
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-08 08:17:18 följande:

Mindre ont i käkarna, mindre slitage på emaljen. Värt.
    Konstiga drömmar om att jag äter och tuggar på något.
    Osexigt, som löständer.

Det gick lätt att prova ut. Kostade över 2000. Och en hund åt´upp den första, så det blev 2000 till. 

Hunden åt upp den. Skrattande Jag har samma drömmar! Men jag vaknar också ofta av att jag faktiskt tuggar på skenan. Jag vaknar av klicket när tänderna slår ihop med skenan för det blir liksom klickklickklickklick. Helt sjukt. Och skenan sitter fast som den ska så det är inte för att den är lös. Vaknar du av samma sak? 
    Tukt skrev 2025-11-08 12:44:10 följande:

Bästa uppfinningen sedan hjulet, inga problem med något. Behöver kanske justeras om man gör en lagning eller liknande.
    .

Bra att det funkar för dig.

Jag måste justera min skena. Vet inte vad mina tänder och käkar har för sig när det blir så men det är ofta som den inte passar på kvällen, natten eller morgonen och jag har tryck på vissa tänder med skena och bettet känns fel på morgonen och hela dagen sen. Känner inte ni igen er i det alls?

• Tukt
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-11-09 22:42:04 följande:
    Jag måste justera min skena. Vet inte vad mina tänder och käkar har för sig när det blir så men det är ofta som den inte passar på kvällen, natten eller morgonen och jag har tryck på vissa tänder med skena och bettet känns fel på morgonen och hela dagen sen. Känner inte ni igen er i det alls?

Nej, klart det klämmer lite i bland när man sätter in. Men på det hela problemfritt.
    Jag har gjort min hos Folktandvården, och det var ju inte gratis. Men kanske olika om man har någon enklare variant?
    Den första jag hade var liksom heltäckande. Den var lite jobbig att få på plats. Men den nyare med metallklipps och lägre höjd är bättre. Eller ny... den är väl 10 år snart.
  • Anonym (Uppgiven)
    Tukt skrev 2025-11-09 22:58:10 följande:
    Nej, klart det klämmer lite i bland när man sätter in. Men på det hela problemfritt.
    Jag har gjort min hos Folktandvården, och det var ju inte gratis. Men kanske olika om man har någon enklare variant?
    Den första jag hade var liksom heltäckande. Den var lite jobbig att få på plats. Men den nyare med metallklipps och lägre höjd är bättre. Eller ny... den är väl 10 år snart.
    Min är också från tandläkaren och det är förmodligen inget fel på den men gudarna vet vad jag gör med käkarna på natten haha. Skönt att din funkar bra för dig.  
  • Tukt
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-11-10 15:19:13 följande:
    Min är också från tandläkaren och det är förmodligen inget fel på den men gudarna vet vad jag gör med käkarna på natten haha. Skönt att din funkar bra för dig.  
    Din kanske inte sitter tajt nog, så det glappar och far? Jag har ju inte slutat att gnissla tänder, jag bara skyddar dom. Undersidan ser ut som om nån gått loss med en fil... Cool
Svar på tråden Du som har/har haft bettskena kika in här