• Charliepooh

Är det kört? Måste vi lämna bort honom?

Känner mig så ledsen. Vi skaffade hund för 1 år sen, en cavapoo. Sambon är pälsallergiker men det gick bra med den här rasen när vi träffade mamman och andra av samma ras. Pudlar och pudelblandningar ska ju vara en typisk "allergivänlig" ras. Tydligen hade vi kunnat göra tester för att se om han skulle reagera mot just den här hunden men det lyckades jag inte läsa mig till förrän nu. 

Nu har han börjat inse att han nog känner av allergi 😭 Kan man "gå" på antihistamintabletter eller används det bara när man så att säga måste? 

• Svar på tråden Är det kört? Måste vi lämna bort honom?
  • Anonym (Hmm..,,,)

Min sambo tog sprutor när han skaffade hund med sitt ex. Gick jättebra och idag tål han t.o.m min katt. Testa det? Fast tar ellergitabletter ibland. 

• Charliepooh
    Anonym (Hmm..,,,) skrev 2025-11-08 14:57:42 följande:

Min sambo tog sprutor när han skaffade hund med sitt ex. Gick jättebra och idag tål han t.o.m min katt. Testa det? Fast tar ellergitabletter ibland. 

Jaha oj, det ska jag kolla upp, tack! 
  • Anonym (E)

Jag vet flera som äter allergitabletter dagligen, personligen hade jag inte låtit barnen äta det hela tiden då jag inte tror att det är speciellt bra i längden, ingen aning egentligen men det "känns fel" bara, sambon är vuxen och får avgöra själv vad han vill göra och jag hade respekterat det beslutet även om det innebär att lämna bort hunden, men det verkar som att han är villig att testa

• Jemp

Ja, risken man tar med blandraser är ju just att man inte vet vad de får för egenskaper. 

Tänker att det behöver vara upp till sambon ifråga, hur mycket han är beredd att tolerera. Väldigt individuellt hur allergitabletter fungerar både i hur mycket de hjälper samt eventuella biverkningar. 

• elmadumle

Man ska inte behöva äta allergimedicin för att kunna leva i sitt eget hem, reaktionerna kan dessutom bli värre längre fram med andnöd. Är själv allergiker och vill kunna leva i mitt hem utan att medicinera där, det får jag göra ändå.

• Anonym (Yep)
    Jemp skrev 2025-11-08 17:52:52 följande:

Ja, risken man tar med blandraser är ju just att man inte vet vad de får för egenskaper. 

Tänker att det behöver vara upp till sambon ifråga, hur mycket han är beredd att tolerera. Väldigt individuellt hur allergitabletter fungerar både i hur mycket de hjälper samt eventuella biverkningar. 

Detta! 
  • Alessia

Jag är hundägare och har lärt känna rätt många andra hundägare genom åren även hundägare som varit allergiker eller haft allergiker i familjen. Jag har förstått att en del av dessa allergifamiljer har stor nytta av ett hundschampo och balsam som heter Allergenius. Det är ju proteinerna i hudceller, saliv och urin som är bovarna och schampot tvättar bort dessa. 
    Jag har ingen pälsdjursallergiker i min familj, men däremot en väninna som ibland kommer resande och hälsar på mig. Hon har inte värsta sortens allergiska problem, men utslag och kli och rinnande näsa och ögon har hon haft under sina besök hos mig tills jag började bada mina båda busar i det här schampot inför hennes besök. Effekten var slående. Visst, hon kände av allergin men det var en jätteskillnad. Nu kunde hon t o m klappa och gosa lite med hundarna.
    Så kolla upp det här schampot  och se om det kan innebära en skillnad för er också

• Dexter dot com
    elmadumle skrev 2025-11-08 20:52:37 följande:

Man ska inte behöva äta allergimedicin för att kunna leva i sitt eget hem, reaktionerna kan dessutom bli värre längre fram med andnöd. Är själv allergiker och vill kunna leva i mitt hem utan att medicinera där, det får jag göra ändå.

Fast om man köper hund som pälsallergiker har man ju redan innan köp accepterat att man kanske kommer att behöva medicinera och tycker det är värt det för annars hade man ju inte ens tänkt tanken på att skaffa hund.
  • Anonym (Poppe)

För katter finns det foder som minskar allergenerna de sprider. Finns det kanske för hundar också? 

• Charliepooh
    Alessia skrev 2025-11-08 23:10:38 följande:

Jag är hundägare och har lärt känna rätt många andra hundägare genom åren även hundägare som varit allergiker eller haft allergiker i familjen. Jag har förstått att en del av dessa allergifamiljer har stor nytta av ett hundschampo och balsam som heter Allergenius. Det är ju proteinerna i hudceller, saliv och urin som är bovarna och schampot tvättar bort dessa. 
    Jag har ingen pälsdjursallergiker i min familj, men däremot en väninna som ibland kommer resande och hälsar på mig. Hon har inte värsta sortens allergiska problem, men utslag och kli och rinnande näsa och ögon har hon haft under sina besök hos mig tills jag började bada mina båda busar i det här schampot inför hennes besök. Effekten var slående. Visst, hon kände av allergin men det var en jätteskillnad. Nu kunde hon t o m klappa och gosa lite med hundarna.
    Så kolla upp det här schampot  och se om det kan innebära en skillnad för er också

Det ska jag absolut göra! Tusen tack för tips 🥰
  • Charliepooh
    Anonym (Poppe) skrev 2025-11-09 09:02:24 följande:

För katter finns det foder som minskar allergenerna de sprider. Finns det kanske för hundar också? 

Ingen aning. Vår kille äter allergifoder för sin egen del dock, för att han är lite känslig i magen 
  • Anonym (Poppe)
    Charliepooh skrev 2025-11-09 11:14:20 följande:
    Ingen aning. Vår kille äter allergifoder för sin egen del dock, för att han är lite känslig i magen 

Ah, ja då kan man ju inte byta till nåt annat hur som helst. 

Om ni inte redan gör det så kan ju sovrummet, eller åtminstone sängen, vara hundfri zon, för att minska problemen. 

• Anonym (Vildvin)

Jag har förstått att många har nytta av en kvalitativ luftrenare. De kostar nog en slant, men skulle gladeligen köpa en själv om jag kunde.

Svar på tråden Är det kört? Måste vi lämna bort honom?