• Anonym (Frustrerad)

Är det bara jag som hatar fars dag?

Sitter här med telefonen i handen och vet att jag borde ringa till honom. Jag har säkert mycket att vara tacksam för, och om nåt är negativt i mitt lev menar jag inte automatiskt att det är min egen pappa som är att beskylla. Men jag får allt mindre känslor för honom för varje år som går.

Sociala medier fylls av inlägg av människor som skriver fina saker om sina pappor men jag känner inte för det.  Jag spyr på att läsa om sånt.

Min egen pappa har ställt upp, och han har gjort mycket för mig. Men har har också varit lynnig, grinig och frånvarande. Betett sig märkligt, varit kontrollerande, sur, gnällig och ibland rakt ut taskig. 

Han har haft problem med sitt drickande i åratal, skämt ut mig inför andra, direkt varit där och pratat ner mig så fort jag fått beröm av nån annan.

Jag var hackkycklingen i familjen när jag växte upp. Hade jag kalas om jag fyllde år drog pappa alltid nån historia eller två om nåt klantigt jag gjort nån gång för riktigt länge sedan..

Pappa har en gång i hela mitt vuxna liv hört av sig spontant och frågat hur läget är, och småpratat lite. En gång alltså! Jag är i medelåldern idag. Sina barnbarn är han väl snäll emot men har hör aldrig av sig och frågar efter dom? Dom är helt osynliga för honom om han inte rent fysiskt träffat dom.

Det har livet igenom varit så många incidenter med honom av olika slag..

• Svar på tråden Är det bara jag som hatar fars dag?
  • Anonym (A)

Ha inte dåligt samvete om du inte orkar höra av dig, det låter verkligen som att det finns skäl till varför du inte orkar. 

Tips: posta ett vykort med en neutral "grattis på fars dag, hoppas du mår bra" - hälsning , då har du uppmärksammat dagen och så är det upp till honom att höra av sig med ett tack. Då slipper du ha de skuldkänslor som du inte behöver ha men som man ju får ändå. Skicka det nu så kommer det iofs fram ett par dagar för sent men då kan du helt släppa tankarna på det idag. 

• Jimmy75

Du har ju all rätt till dina känslor kring både din far och kring dagen i sig. Sedan vore det ju såklart fint om du kunde komma till en plats i livet när dagen iallafall inte behöver vara en plåga för dig, utan bara som vilken dag som helst. Jag hatar själv inte fars dag, men tycker inte att du är det minsta konstig för att du gör det. Hitta något bra att göra av dagen - skapa din egna tradition kring den om du nu inte har familj och barn för då behöver ni ju hitta en gemensam lösning som funkar för er allihop.

• Anonym (För min skull)

Jag kan tänka mig hur du känner det. Min far lämnar mycket att önska. Det har alltid tagit mig emot att uppvakta honom, men en vacker dag ändrade jag på tankesättet och tänkte att jag gör det för min egen skull. Han borde veta att han inte varit en bra far, men för min skull vill jag slippa vara den som ångrar något i framtiden. Om du förstår hur jag menar? För mitt eget samvete och mående gör jag det som tar mig emot.

Sen har jag väldigt lite kontakt med min far i övrigt.

• Anonym (Elin)

För att ge perspektiv så har jag en bra pappa men har ändå aldrig firat fars dag. Inte mors dag heller. Idag ville mitt barn rita något till sin pappa men annars firas det inte här heller. 

Jag förstår att det är en helt annan sak att plötsligt sluta uppmärksamma dagen om man tidigare alltid har gjort det, men vi är många som bara struntar i det.

Hur som helst tycker jag att du med gott samvete kan hoppa över det i år. Se vad som händer. Kanske vet han inte ens om att det är idag. 

• Postman

Finns väl ingen anledning att hata fars dag. Backa bort ifrån den och tona ner den lite för dig själv. Att gå omkring och hata drar bara ner dig än mer i bitterhetens spiral.  

• Anonym (Lättnad)

Brukade också hata fars dag, av precis samma anledning som du. Pappa gick bort i januari i år och känner bara en lättnad. Så kan det också vara. 

• Anonym (Snart finns han inte mer och det är skönt)

Jag bröt med min far vid 25. Han var för jävlig mot mamma, mot mig och mot styvmor och mina yngre halvsyskon. 

Jag känner igen känslan av sorg när "alla andra" skickar kramar och hjärtan och uppvaktar sina fantastiska (eller inte så fantastiska) pappor.

Men jag fick ingen sån och så är det bara. Jag går vidare med mitt liv och tänker att jag slipper sörja och tycka att det är jobbigt när han dör. Jag kommer nog bara att känna lättnad.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Elin) skrev 2025-11-09 14:16:18 följande:

För att ge perspektiv så har jag en bra pappa men har ändå aldrig firat fars dag. Inte mors dag heller. Idag ville mitt barn rita något till sin pappa men annars firas det inte här heller. 

Jag förstår att det är en helt annan sak att plötsligt sluta uppmärksamma dagen om man tidigare alltid har gjort det, men vi är många som bara struntar i det.

Hur som helst tycker jag att du med gott samvete kan hoppa över det i år. Se vad som händer. Kanske vet han inte ens om att det är idag. 

Bryr mig inte så mkt till vardags men idag var det mest att jag kände mig tvungen att ringa. Gjorde det till slut och det gick helt okej. 
  • Mayjel

Hata är väl lite starkt kanske men det finns roligare högtider. 

Svar på tråden Är det bara jag som hatar fars dag?