• Anonym (Jul)

Min första ensamma jul

Hej på er! De senaste åren har jag firat jul med min dåvarande partners familj men vi gick isär i våras och kommer således inte fira jul tillsammans. 

jag är kluven över om jag ska fira jul ensam, med allt vad de innebär. Liksom julpynta, äta julmat, kolla julfilmer. Eller om jag ska låtsas som att det är en helt vanlig onsdag (ish lördag då iom att de är ledigt).

och hur gör man när kollegorna frågar efteråt? Ljuger man och säger att man haft en bra jul? Haha ja ni ser jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Jag är 27 år om det spelar roll. 

• Svar på tråden Min första ensamma jul
  • Anonym (Jul)

Nu blev denna tråden med ingen möjlighet att svara anonymt. Attans. 

• Anonym (g)
    Anonym (Jul) skrev 2025-11-09 18:59:33 följande:

Nu blev denna tråden med ingen möjlighet att svara anonymt. Attans. 

Det går utmärkt för den är i Känsliga Rummet :)
  • Fjäril kär

Då är det dags att hitta på egna nya traditioner , det går utmärkt att fira jul själv. Att fira jul eller bara att ha pyntat inför julen kan   göra att julen känns mindre ensam när man omger sig med saker som är välkända och trygga.   
    Låt inte julen bli förknippad med en specifik person och familj utan gör julen till din egen oavsett. 

• Tow2Mater

Frågan är ju vad du vill? Vill du fira själv eller inte? Om inte, har du gott om tid att hitta några att fira med. Varfor inte fråga någon kollega?
    Om du vill fira själv; en skinkmacka, en påse godis och en fin chokladask med en julfilm är ju inte helt fel. Håll det enkelt. Vi har ätit pizza någon jul, kalkon en annan och hamburgare i skidbacken en tredje. Det finns inga måsten.

• Anonym (qwerty)

Res bort-. Boka en julkryssning med typ vikingline så behöver du inte fixa varken  mat eller pynt, så har du något at säga om kollegorna frågar.

• Anonym (Separerad)

Vi separerade förra våren. Han hade barnen över jul. Jag är inget större fan av julmat så jag åt annat istället. Däremot älskar jag pynt. Dagarna innan jul spenderade jag med min vän. 

I år har jag barnen över jul, så mamma kommer över. Tyvärr för min del så åker min vän iväg på semester med sina barn lagom när mina åker till sin pappa så det kommer att dröja nästan 2 månader mellan att vi ses. 

• glassgumman78

Jag har firat jul själv flera gånger. Både hemma och åkt bort.

Hemma har jag pyntat, tänt ljus och gjort i ordning en jultallrik. Jag har även gått till kyrkan och lyssnat på vacker musik.
    Jag har alltid berättat för vänner att jag ska fira själv och bett om hjälp att göra det mysigt genom att byta klappar.
    Vi har sedan face-timat på julafton när presenterna öppnas.

Jag har även åkt på kryssning och tagit in på SPA med julpaket 

• Melerad ögonfärg

Min brorsa tog sig till Frälsis och hjälpte till med lite ammat möjligt. sen spelade han lite piano i matsalen. Han var väldigt nöjd efteråt.

• Anonym (P)

Det finns fler än man tror som firar jul själva, folk visar dock aldrig eller sällan upp det på sociala medier. Det är viktigt att komma ihåg. 

Vill man inte vara ensam hela julen brukar många kyrkor ha julfirande de bjuder in till. Här tror jag det är mellan kl 12-15 eller liknande. Känner en som jobbar där som säger att det är verkligen alla kategorier. Från barnfamiljer till pensionärer, unga vuxna, singlar, par, ensamstående - alla kategorier. Många som varit med ett år återkommer sedan år efter år. 

Sedan fika det ju privata initiativ som bjuder in främlingar också. 

Jag har erbjudit folk att komma till oss om de varit ensamma. Vi är inte så komplicerade på jul - knytkalas = ta med det du absolut måste ha på julbordet och 1-2 saker av det allmänna typ ost, bröd, must. Givetvis kollar man så inte julbordet bara består av köttbullar eller senapssill. 

Du kan ju också vara den som bjuder in kollegor eller kompisar som är ensamma som du kan tänka dig umgås en dag/kväll som denna. Det är fler än man tror som sagt var. 

En del kör heldag andra har julfrukost ihop. 

Eller res bort. Bo på hotell i Sverige eller åk utomlands.  

Du har alla möjligheter att forma en jul precis som du vill ha det. Se möjligheterna istället för att tänka att det inte blir som det varit. Jag vet att det är svårt, men det går. Sedan om det är att ligga i sängen en heldag och äta knäck och titta på Netflix eller om det är att göra något helt annorlunda det väljer du.

• Anonym (Olivia)

Om du inte vill vara ensam så var inte rädd att berätta att du kommer vara det och se om någon bjuder in dig. Jag har bjudit in kompisar utan familj att fira med oss (som tackade nej och åkte på nåt större firande på typ Frälsis eller så). Har också haft mer eller mindre avlägsna släktingar med när deras vanliga julfirande uteblivit. 

Har du goda vänner är det också helt ok att fråga om du kan få fira lite hos dem. 

• Anonym (Hmmm..,,)

När jag har varit ensam under julen har jag valt att volontärjobba på ett ställe som serverar gratis julbord till hemlösa, ensamma, fattiga barnfamiljer och alla som vill komma dit. Supertrevligt. Finns precis allt man kan önska på julbordet (utom alkohol såklart), julmusik, julklappar till barnen m.m. Brukar komma ca 700 pers.

Nu har jag sambo men vi har valt att jobba där ett par timmar på julafton tillsammans. 

Julkryssning resten jag på ett par ggr när min son var liten. Sonen, jag och mormor. Viking line, jättemysigt och det skulle jag även rekommendera om man reser ensam. Gjort det många ggr men inte under julen.

Gå till kyrkan på morgonen ger rejält med julstämning om du söker det.

Tycker du om jultider?

• Agda90

Hade någon i min närhet sagt att de firar jul ensam hade jag frågat personen om han/hon vill fira med oss. Jag hade inte ens frågat mina barn och make i förväg för jag vet att vi tänker likadant allihop. 

Hade jag firat jul ensam hade jag nog rotat fram de mysigaste mjukisbyxorna, den största hoodien och de tjockaste raggsockarna och bäddat ner mig till ett film maraton. Maten hade jag beställt färdig någonstans för att inte behöva laga mat själv för jag tycker att det är sjukt tråkigt att laga mat till en. 

• Anonym (Linda)

Hur firade du jul innan pojkvännen?  Du har väl en familj nånstans? 

Som singel  och separerad studsade jag tillbaka till familj och syskon och blev inbjuden att fira där .

Vissa jular jobbade jag och kunde inte träffa familj så då blev det kanske nån glögg och kaffe på stan med en kompis nån timma och vi bytte nån julklapp.  Då tyckte jag det var skönt att komma hem till pyntat hem med tomtar och stjärnor och få känna lite jul innan det var dags att jobba igen. 

• Anonym (Båt)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-09 22:53:56 följande:

Res bort-. Boka en julkryssning med typ vikingline så behöver du inte fixa varken  mat eller pynt, så har du något at säga om kollegorna frågar.

Toppen bra ide.
  • Anonym (Mi)

Du har fått jättemånga fina förslag! Oavsett vad du väljer att göra - fira med en kompis eller bekant, ursprungsfamiljen, ultramysdag själv hemma, resa bort, hjälpa behövande.. Det är inget att skämmas för OM du är själv och gör ?inget särskilt?. Även om du är hemma själv så är det inget fel med det, det enda viktiga är hur du känner inför det. Om du absolut inte vill vara själv så hoppas jag du hittar något sätt att fira med andra, vare sig de är närstående eller inte alls. Du kan vara rakryggad oavsett ❤️ vissa gillar inte heller att fira jul, så det finns inget tvång att hitta på något särskilt. Min bonuspappa firade aldrig jul som vuxen innan han blev del av min familj. Jag älskar julen, och jag är lat och introvert, så jag skulle nog kört på ultimata supermysdagen för mig själv med god mat och snacks och mysiga filmer och mysig musik och pynt bara för mig själv, såvida jag inte haft en vän eller bekant som jag trivdes med och som också skulle varit själv, då hade jag bjudit in den.

• Anonym (Polka)

Jättebra förslag redan! Kolla upp vad som finns att göra i stan/julöppet, bio, julkonsert, köp gott från saluhallarna och julpromenad i stan och kolla på  juldekorationer. Eller appen; meet up som brukar anordna event. Passa på att göra något du själv tycker om! Föreslå för någon bekant julfrukost eller träff 23:e eller 25:e.

• Anonym (Man kan va själv)

Varannan jul har bara mina barn på fm. 

Resten av dagen kollar jag på julfilm äter så mycket jag orkar, tar nån promenad när mörkret kommit, ett bad och ett par glas bubbel och ännu mera mat och film. Går i pyjamas och vill inte åka till släkten ens. De träffar jag så ofta och jag är självisk och vill ha lugn och ro. 

• Anonym (?)

Jag har verkligen inte haft problem med ensam jul. Hade också nyår 1999 ensam - MEN, första julen som singel pappa, det sved!
    Har aldrig tyck Kalle på julafton varit så speciellt men ... Jag gick min första barnfria jul sedan jag blev förälder för att köpa snus.
    Firade hos mina föräldrar och min dotter hos sin mamma. Gick iväg vid kl 15 (när Kalle börjar) och har ALDRIG känt mig så ensam någonsin.
    Jag som inte ens bryr mig, men det kändes tungt. Inte alls som jag trott.
    På senare år har jag fattat att min dotter inte heller bryr sig så mycket och julafton är verkligen inte alls så speciell.
    Minns inte ens när jag lagade/åt julmat senast.

• Tukt

Fokusera på vad du själv mår bra av. Gillar du julskinka - köp det, men gillar du något annat - köp det i så fall. Gör det du vill, njut av lugnet.
    Sedan, mycket av de saker som nämnts i tråden, är inte alltid så lätt. På vissa ställen måste man anmäla sig typ ett år i förväg för att hjälpa utsatta. Och många resor blir färre och dyrare vid jul. Boka in ett par dagar i London över jul, är på snudd kört. Möjligen är nyår värre.
    Det viktiga med det, är att inte stirra dig blind på de alternativen så det sedan känns som ett misslyckande om det inte funkar.

Svar på tråden Min första ensamma jul