• Svar på tråden Extra mycket kontroller av VAB fusk genomförs
  • cosinus

Så länge man har barnen hemma är det ju snudd på omöjligt att ifrågasätta.

Dels för att ungar faktiskt kan vakna kräkas och springa runt några timmar senare.

Dels för att barnet faktiskt inte ens behöver vara sjukt. I o m den fina ?ordinare vårdnadshavare sjuk? så kan du ha friska barn som är lediga från dagis och vabba för att mormor blev sjuk när hon skulle passa dem.

är man så dum så man vabbar fast ungarna är på dagis så visst, men där har man provat intyg och tog ju bort det igen för att det kostade mer än det gav.

Det är svårt att komma åt som regelverket är utformat. 

• Anonym (Äh?)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-11 19:32:21 följande:
    Det finns även de som lämnar barnet på dagis, anmäler vab till arbetsplatsen - och går hem och lägger sig igen. Jag kan lite förstå det, om det är de enda lufthålen en ensam mamma utan avlastning kan få... kanske skillnaden mellan om hon ska orka eller inte orka. 

Men att tjäna pengar på jobbet och samtidigt ta ut VAB, är naturligtvis bedrägeri på en helt annan nivå. 
    Fast varför gör man så när upptäckten är näst intill garanterad?
  • Anonym (Hejhå)
    Tow2Mater skrev 2025-11-10 19:24:28 följande:
    Tycker du? Var sjätte vab-ärende innehåller någon form av fel, fel som faktiskt kan vara brottsliga. Och av dessa bedöms mer än hälften, 800 miljoner kronor, vara medvetna bidragsbrott, står det. Jag tycker det är mycket och utbrett fusk, speciellt som de flesta småbarnsforäldrar verkar vabba flera till många ggr per år.
    Det är skillnad på fel och fusk. 
  • Anonym (Fusk)
    Anonym (Fel dag) skrev 2025-11-09 20:21:01 följande:

Man fuskar om man anmäler VAB fast man är på jobbet och barnet är på förskolan. 

Jag höll på att åka dit för fusk en gång när jag råkat anmäla att jag vabbat på tisdagen fast det egentligen var på onsdagen. Försäkringskassan ringde till mitt jobb och frågade om jag hade vabbat på tisdagen, och de svarade att jag hade jobbat den dagen. Men tjejen på lönekontoret var lyckligtvis lite vaken och såg att jag hade vabbat dagen därpå Skrattande Så då enades de om att jag förmodligen bara kryssat för fel dag, och då var det inte fusk. Phuuu. 

Man fuskar väl med VAB även om man är hemma när barnet inte är sjukt? Hade en kollega som ofta VAB:ade som misstänktes göra det.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Äh?) skrev 2025-11-18 21:28:46 följande:
    Fast varför gör man så när upptäckten är näst intill garanterad?
    Det är det inte. Dagispersonalen behöver inte längre fylla i några intyg till Försäkringskassan. Så vem skulle veta, och vem skulle skvallra vart?
  • Anonym (Usch för fusk)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-19 04:30:44 följande:
    Det är det inte. Dagispersonalen behöver inte längre fylla i några intyg till Försäkringskassan. Så vem skulle veta, och vem skulle skvallra vart?
    Jag har anmält bidragsfuskare förr och skulle inte dra mig för att göra det igen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hejhå) skrev 2025-11-19 01:26:46 följande:
    Precis, och därför är det viktigt att utreda, så att man kan sätta dit fuskarna.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Fusk) skrev 2025-11-19 04:18:28 följande:
    Man fuskar väl med VAB även om man är hemma när barnet inte är sjukt? Hade en kollega som ofta VAB:ade som misstänktes göra det.
    Ja, fast det är mkt svårare att bevisa.
  • Anonym (Öööh?)
    Anonym (Mia) skrev 2025-11-19 08:01:23 följande:
    Ja, fast det är mkt svårare att bevisa.
    Om du har ett jobb går det väl rätt enkelt att visa att du inte var där?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-11-19 08:11:21 följande:
    Om du har ett jobb går det väl rätt enkelt att visa att du inte var där?
    Och? Man ska ju inte vara på arbetet om man anmäler VAB, så vad är konstigt med det?
  • Anonym (Morsa)

Bra att de kollar, men för oss som vabbar mycket innebär det mest extra strul och att vi får vänta länge på ersättningen. 

• Tow2Mater
    Anonym (Hejhå) skrev 2025-11-19 01:26:46 följande:
    Det framkom tydligt av just det jag skrev. Förstod du inte vad det stod?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Usch för fusk) skrev 2025-11-19 05:18:12 följande:
    Jag har anmält bidragsfuskare förr och skulle inte dra mig för att göra det igen.
    I min värld är folk som skvallrar mer avskyvärda än folk som fuskar. Naturligtvis med undantag för om det handlar om OMFATTANDE fusk, typ där någon låtsas vara handikappad i flera år och anställer hela familjen som sina personliga assistenter... då handlar det ju om miljonbelopp varje år. Och ännu värre om den "handikappade" tvingas att spela handikappad av familjen, såklart. 

Men om en ensam utarbetad mamma tar ett lufthål här och där, och stannar hemma i sängen utan barn, eller tar en dag på sta'n eller på spa - det unnar jag henne.
  • Tow2Mater
    Anonym (M.) skrev 2025-11-19 17:32:07 följande:
    I min värld är folk som skvallrar mer avskyvärda än folk som fuskar. Naturligtvis med undantag för om det handlar om OMFATTANDE fusk, typ där någon låtsas vara handikappad i flera år och anställer hela familjen som sina personliga assistenter... då handlar det ju om miljonbelopp varje år. Och ännu värre om den "handikappade" tvingas att spela handikappad av familjen, såklart. 

Men om en ensam utarbetad mamma tar ett lufthål här och där, och stannar hemma i sängen utan barn, eller tar en dag på sta'n eller på spa - det unnar jag henne.
    Eller en ensam pappa som pysslar i garaget en dag?
  • Anonym (M.)
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 17:51:59 följande:
    Eller en ensam pappa som pysslar i garaget en dag?
    Absolut, men hundra procent ensamstående pappor är ovanliga. Det händer nästan bara om frun dör. Och då brukar de också ha bråttom att skaffa en ny kvinna, som sköter barnen åt dem. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M.) skrev 2025-11-19 17:55:04 följande:
    Absolut, men hundra procent ensamstående pappor är ovanliga. Det händer nästan bara om frun dör. Och då brukar de också ha bråttom att skaffa en ny kvinna, som sköter barnen åt dem. 
    Så en utarbetad pappa eller mamma som jobbar massor, kanske inklusive helgen, på sin barnfria vecka for att ha mycket tid med barnen och kunna hämta tidigt från fsk under barnveckan får inte ta en slappardag ibland på sin barnvecka?
  • Anonym (Usch för fusk)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-19 17:32:07 följande:

Jaha, men nu säger jag hur jag tycker och du behöver inte hålla med.

Om du tycker att det är att "skvallra" när man anger bidragsfuskare så får det stå för dig.
    Då får du gärna öppna plånboken och finansiera fusket. 
    Jag vill inte göra det.

Spadagar får man lösa utan att fuska till sig skattepengar.
  • Anonym (M.)
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 18:03:35 följande:
    Så en utarbetad pappa eller mamma som jobbar massor, kanske inklusive helgen, på sin barnfria vecka for att ha mycket tid med barnen och kunna hämta tidigt från fsk under barnveckan får inte ta en slappardag ibland på sin barnvecka?
    Nej det tycker jag faktiskt inte rättfärdigar fusk. Då HAR man ju ett val - jobba lika mycket hela tiden och låta barnen vara på dagis den tid man har rätt att ha dem där. Och även om du jobbar mycket den barnfria veckan, så kan du gå och lägga dig när du vill och sova hela natten utan någon som stör. Det går inte ens att jämföra med att ha ansvaret för barnen alla dagar och nätter om året...
Svar på tråden Extra mycket kontroller av VAB fusk genomförs