• Anonym (Caroline)

Vem gjorde fel här?

På restaurang med man och svärmor. Jag har problem med tänder och käkarna men vill inte involvera hela världen i det och pratar inte om det utan jag försöker äta så gott det går. 

Jag råkar få en bit hård mat och "kämpar" med den utan att göra väsen av mig men mannen ser det och börjar fråga i ljusets hastighet: Vad hände? Är det något hårt? Kan du inte äta? Vad är det? och allas blickar vänds mot mig. Precis vad ingen vill! 

Jag svarar tyst vänd mot honom  ja men låt mig vara men han kör alla frågor igen. Jag tappar tålamodet och säger igen tyst åt honom; har du ingen uppfostran i vett och etikett? Man håller inte på med någon som har spillt eller har ett problem. Låt mig vara och dra inte all uppmärksamhet mot mig tack. 

Där lägger svärmor sig i och säger "Och du tror att du har någon uppfostran? Lyssna på mig här!" varpå jag svarar att jag inte behöver lyssna på henne eller någon annan för jag är vuxen och klarar mig själv. Då sätter hon igång och mannen säger typ ingenting. Svärmor säger som vanligt att allt är mitt fel och att jag ställer till det och jag säger att det här inte vore något problem alls om han hade låtit mig vara från början som jag bad honom om. Hon försöker uppmana mig att se på henne så att hon kan säga något som om jag vore en femåring som ska tillrättavisas men jag tvärvägrar. 

Vad fan?! Är det så konstigt att jag inte vill ha allas blickar och uppmärksamhet på mig? Enligt vett och etikett så är det inte den som spiller som gör fel utan den som påpekar det och jag anser att det här är ungefär samma sak. 

• Svar på tråden Vem gjorde fel här?
  • Trent
    Jemp skrev 2025-11-10 21:04:12 följande:
    Eh, vilken trådstart läser du?
    Samma som du. Du kanske bara uttryckte dig dåligt. Hon inledde inte med att han var ouppfostrad.
  • Anonym (R)

Alla gjorde fel, men mest maken och svärmor.

• Anonym (H)
    Jemp skrev 2025-11-10 21:04:12 följande:
    Eh, vilken trådstart läser du?
    Jag tror att personen missuppfattade uttrycket "från första början". Är man inte bekant med den användningen av uttrycket så kan man tolka det som att du menar att TS inledde restaurangbesöket med att säga att hennes man är ouppfostrad.
  • ÄlskarJN

"varpå jag svarar att jag inte behöver lyssna på henne eller någon annan för jag är vuxen och klarar mig själv."

Nej du är inte vuxen, kanske fysiskt men sådär pratar ingen med en mental ålder över 16. Rätt uppenbart att du projicerar din egen dåliga uppfostran på din svärmor. 

Lärde inte din mamma dig varken hyffs eller tandborstning? 

• ÄlskarJN
    Anonym (Caroline) skrev 2025-11-10 17:20:03 följande:
    Det har jag gjort för många år sen men ibland måste jag tyvärr träffa henne. Men jag ska dra ner på det ytterligare efter det här. Båda två gjorde en redan jobbig, smärtsam och ångestfylld situation hundra gånger värre och det trots att min man visste redan från när jag vaknade att det var en extra dålig dag för mig med mitt hälsoproblem. 
    Du verkar inte ens kapabel att ta in att det var du som flippade ur, förmodligen pga av din ångest. Men sluta skylla ditt eget beteende på andra människor, sånt gör inte mentalt sunda människor. 

Hoppas du inte är så gammal än för, har du det där beteendet efter 30... Då kan vi leka "Gissa personlighetsstörningen"...
  • Jemp
    Trent skrev 2025-11-10 21:49:36 följande:
    Samma som du. Du kanske bara uttryckte dig dåligt. Hon inledde inte med att han var ouppfostrad.
    Det har jag heller aldrig sagt. Jag frågade varför hon drog in hans uppfostran (och därmed hans mamma) när det handlar om att hon vill bli bemött på ett specifikt sätt, som dessutom inte nödvändigtvis är standard.
  • Anonym (kulturfråga)

Jag tycker det låter som en kulturkrock på något vis. Som jag (och de flesta andra i Sverige?) är uppvuxen är man nog lite mer öppen med om man t ex inte kan äta mat pga sina tänder och när någon behöver hjälp under en måltid så är det inget man tystar ner utan man hjälps åt liksom. 

Sen den andra grejen som TS skriver om att hon skryter med att hon springer fortare än sin man. Det sätter fingret på en uppväxt i en helt annan kultur, sånt säger man helt enkelt inte i ett familjesammanhang. Man är snäll och lyfter sin partner. Man trycker inte ner så som TS uppenbarligen gör både när hon säger att han saknar vett och etikett och när hon skryter om sin löpning.

Hoppas de har en ok relation i övrigt, annars tycker jag synd om mannen och förstår svärmor. 

• Anonym (Hmm..,,)
    Anonym (kulturfråga) skrev 2025-11-11 13:14:43 följande:

Jag tycker det låter som en kulturkrock på något vis. Som jag (och de flesta andra i Sverige?) är uppvuxen är man nog lite mer öppen med om man t ex inte kan äta mat pga sina tänder och när någon behöver hjälp under en måltid så är det inget man tystar ner utan man hjälps åt liksom. 

Sen den andra grejen som TS skriver om att hon skryter med att hon springer fortare än sin man. Det sätter fingret på en uppväxt i en helt annan kultur, sånt säger man helt enkelt inte i ett familjesammanhang. Man är snäll och lyfter sin partner. Man trycker inte ner så som TS uppenbarligen gör både när hon säger att han saknar vett och etikett och när hon skryter om sin löpning.

Hoppas de har en ok relation i övrigt, annars tycker jag synd om mannen och förstår svärmor. 

Tack, du reagerade på exakt samma sätt som jag gjorde när jag läste ts. 

Någon frågade om din ålder ts? Gissar på övre tonåren kanske? Inte över 20.
  • Anonym (Caroline)

Om ni har lyckats lyfta något här så är det hur snabba människor är att döma och skamma någon som ni inte vet något om. Ni ifrågasätter varför jag äter på restaurang, varför jag inte väljer mat som jag klarar av, om det finns en behandlingsplan och tom min tandborstning?! Som om jag vore en idiot som inte vet vad jag håller på med gällande mitt hälsoproblem! Vad har ni för fel?! 

Ni vet ju inte ens vad som har hänt mig! Kanske har jag varit i en bilolycka och fått flera frakturer i käken och ansiktet? Kanske har jag sönderstrålad käke, mun och tänder från cancerbehandling? Kanske har jag fått tänderna utslagna i en grov misshandel? Tänk efter i framtiden innan ni uttalar er om andra som ni gör i den här tråden. 

Till Tukt och Trent och någon till jag inte ser användarnamnet på just nu vill jag säga tack för att ni förstod. Det betyder mycket för mig. 

• ÄlskarJN
    Anonym (Caroline) skrev 2025-11-11 14:26:49 följande:

Om ni har lyckats lyfta något här så är det hur snabba människor är att döma och skamma någon som ni inte vet något om. Ni ifrågasätter varför jag äter på restaurang, varför jag inte väljer mat som jag klarar av, om det finns en behandlingsplan och tom min tandborstning?! Som om jag vore en idiot som inte vet vad jag håller på med gällande mitt hälsoproblem! Vad har ni för fel?! 

Ni vet ju inte ens vad som har hänt mig! Kanske har jag varit i en bilolycka och fått flera frakturer i käken och ansiktet? Kanske har jag sönderstrålad käke, mun och tänder från cancerbehandling? Kanske har jag fått tänderna utslagna i en grov misshandel? Tänk efter i framtiden innan ni uttalar er om andra som ni gör i den här tråden. 

Till Tukt och Trent och någon till jag inte ser användarnamnet på just nu vill jag säga tack för att ni förstod. Det betyder mycket för mig. 

Du är sjukt dålig på att kommunicera och blir uttåtagerande när folk inte håller med dig eller inte förstår dig.

Du uppvisar bristande emotionell reglering och impulskontroll både i din historia där DU gjorde bort dig, men oxå hur du reagerar när folk här inte stryker ditt ömtåliga ego medhårs. 

Dessutom fånigt ur ett svenskt perspektiv att sitta på en tom restaurang och hålla någon sorts prestige inför sin familj. De vet väl om ditt hälsoproblem? Så innan du flippade ur och försökte ta ut din frustration över ditt jobbiga hälsotillstånd på din make och svärmor... Hade ingen gjort något fel. 

Du kunde inte hantera sårbarheten och frustrationen och 'valde" därför att fokusera på hur illa du tycker om din svärmor. Som ett litet barn klarade du inte av att hantera känslorna och tog ut det på din omgivning. 

Sedan spelar det väl mindre roll varför du har de hälsoproblem som du har, här handlar det om hur du hanterar dem. 

Är själv "lite handikappad" och visst ogillar jag ibland när folk uppmärksammar mina besvär. Men det är mest för att jag är jävligt trött på smärtan och besvären som följt mig sedan olyckan. Hade jag haft lågt IQ/EQ och saknat impulskontroll så hade jag kanske oxå tagit ut det på mina nära och kära. Men nu behöver krama en skämskudde bara av att läsa hur du beter dig. 
  • Anonym (...)

Dom flesta svaren handlar ju dock inte om ditt tand och käkproblem utan mer om hur du valde att hantera situationen men det verkar du inte kunna läsa in
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tukt

Jag svarade ju lite kort. Men det jag menar är att problemet ligger inte i det som hände där på restaurangen, utan att ni gjort som allt för många gör. Att ni skaffar relationer, bindningar, traditioner och vanor med människor som ni inte mår bra av. Man måste ju inte hänga med svärmor om det bli så där dålig stämning. 
  • Anonym (A)

Varför umgås man med sin svärmor?? Snacka om att be om att få problem!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vem gjorde fel här?