Vem gjorde fel här?
På restaurang med man och svärmor. Jag har problem med tänder och käkarna men vill inte involvera hela världen i det och pratar inte om det utan jag försöker äta så gott det går.
Jag råkar få en bit hård mat och "kämpar" med den utan att göra väsen av mig men mannen ser det och börjar fråga i ljusets hastighet: Vad hände? Är det något hårt? Kan du inte äta? Vad är det? och allas blickar vänds mot mig. Precis vad ingen vill!
Jag svarar tyst vänd mot honom ja men låt mig vara men han kör alla frågor igen. Jag tappar tålamodet och säger igen tyst åt honom; har du ingen uppfostran i vett och etikett? Man håller inte på med någon som har spillt eller har ett problem. Låt mig vara och dra inte all uppmärksamhet mot mig tack.
Där lägger svärmor sig i och säger "Och du tror att du har någon uppfostran? Lyssna på mig här!" varpå jag svarar att jag inte behöver lyssna på henne eller någon annan för jag är vuxen och klarar mig själv. Då sätter hon igång och mannen säger typ ingenting. Svärmor säger som vanligt att allt är mitt fel och att jag ställer till det och jag säger att det här inte vore något problem alls om han hade låtit mig vara från början som jag bad honom om. Hon försöker uppmana mig att se på henne så att hon kan säga något som om jag vore en femåring som ska tillrättavisas men jag tvärvägrar.
Vad fan?! Är det så konstigt att jag inte vill ha allas blickar och uppmärksamhet på mig? Enligt vett och etikett så är det inte den som spiller som gör fel utan den som påpekar det och jag anser att det här är ungefär samma sak.