• Anonym (Gravid)

Jag ska göra abort.

Hej allesammans!

Under helgen fick jag veta att jag var gravid, inte planerat alls. Jag och min sambo är 33 och 32, jag har ett barn sedan tidigare. 

Han känner att han inte är redo för barn än, såg problem med boende, vi har bara varit ihop 2 år. Timingen är fel. Han har sagt att han vill bli gammal med mig, men hur kan han då känna såhär? 

Vi diskuterade som sagt och vi har bestämt oss för abort, hade han känt sig redo hade jag inte gjort abort. Jag skaffar inte barn med någon som inte är redo. Men jag kan inte låta bli att känna att jag vill distansera mig mot honom, som att jag inte vill ha hem honom. Jag känner att jag nog aldrig vill ha barn med denna man efter denna diskussion, och jag förstår inte ens mitt egna resonemang. Kanske känner jag såhär på grund det jag ska genomgå, men känner Också som att mitt förtroende för honom försvunnit. Så svårt att förklara.

Hur ska jag närma mig honom? Han är för övrigt en fantastisk kille och vi har det bra tillsammans. Han har Sagt att de är mitt val, min kropp men vägde in sin åsikt. 

Är det normalt att känna såhär? Hjälp. 

• Svar på tråden Jag ska göra abort.
  • Tow2Mater
    Anonym (M.) skrev 2025-11-11 16:59:26 följande:

Det är din kropp och mannen kan inte bestämma att du ska göra abort. Han kan inte ens "vara med och bestämma" det, för det är fortfarande du som måste genomgå ingreppet, det är du som kommer att få leva med minnena. 

Det är även DU som kan att få mest dåligt samvete senare (om han inte blir frälst eller något) eftersom mannen trots allt bara upplever det i andra hand och på avstånd, han kan distansiera sig från det, han skulle t.o.m. - om han drabbas av dåligt samvete någon gång - kunna döva sitt samvete med att det VAR ditt beslut, att det ÄR kvinnans beslut enbart, i Sverige. För det ÄR det ju, om man är en vuxen kvinna med egen bostad och egen ekonomi - för en tonårsflicka kan det vara svårare att hävda sig när föräldrarna driver på om aborten. 

Vad tänker du om ditt barns behov av syskon, för övrigt? Ett halvsyskon är bättre än inget syskon, och ett helsyskon antar jag är uteslutet i erat fall. Jag har alltid saknat syskon, och om jag hade fått veta att min mamma haft ett syskon på gång, men valt att avbryta havandeskapet, så hade jag aldrig förlåtit henne. 

Sluta skamma TS. En del skaffar syskon, en del inte. Det ena är varken bättre eller sämre än det andra.

TS, lyssna inte på skammande. Följ DITT hjärta.
  • Anonym (Kl)
    Tow2Mater skrev 2025-11-11 17:10:12 följande:
    Sluta skamma TS. En del skaffar syskon, en del inte. Det ena är varken bättre eller sämre än det andra.

TS, lyssna inte på skammande. Följ DITT hjärta.
    Håller med!! Fy vilken opassande kommentarer från "M".. 

TS du ska absolut inte känna skuld
  • Anonym (Där kan man tycka olika)

Vad tänker du om ditt barns behov av syskon, för övrigt? Ett halvsyskon är bättre än inget syskon, och ett helsyskon antar jag är uteslutet i erat fall. Jag har alltid saknat syskon, och om jag hade fått veta att min mamma haft ett syskon på gång, men valt att avbryta havandeskapet, så hade jag aldrig förlåtit henne. 

Och hade min mamma skaffat mig ett halvsyskon med stolpskottet som förstörde hennes liv så hade jag inte velat veta av henne, som vuxen.
    Lyckligtvis frågade hon mig och svaret var solklart nej.

Min man har ett helsyskon som han har brutit helt med, de har varit hund och katt från att han var bebis. Hon försökte döda honom ett par gånger pga avundsjuka.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Där kan man tycka olika) skrev 2025-11-11 17:34:00 följande:
    Och hade min mamma skaffat mig ett halvsyskon med stolpskottet som förstörde hennes liv så hade jag inte velat veta av henne, som vuxen.
    Lyckligtvis frågade hon mig och svaret var solklart nej.

Min man har ett helsyskon som han har brutit helt med, de har varit hund och katt från att han var bebis. Hon försökte döda honom ett par gånger pga avundsjuka.
    Frågade din mamma dig om du ville att hon skulle göra abort? Ett så gräsligt övertramp. Och ju mindre du var, desto värre. Jag tänker, att ett barn som får bestämma något sådant t.o.m. skulle kunna få mardrömmar och psykiska besvär, typ se det döda fostret komma och spöka och sådant. 
  • Anonym (Där kan man tycka olika)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-11 17:47:55 följande:
    Frågade din mamma dig om du ville att hon skulle göra abort? Ett så gräsligt övertramp. Och ju mindre du var, desto värre. Jag tänker, att ett barn som får bestämma något sådant t.o.m. skulle kunna få mardrömmar och psykiska besvär, typ se det döda fostret komma och spöka och sådant. 
    Nej, hon frågade mig om jag ville ha ett syskon.
  • Anonym (Gravid)

Kvällen slutade inte särskilt bra igår. Han kom helg gick in och la sig direkt, ville inte prata med mig alls. Uttrycker att jag stängt han ute (fast de har jag inte men de är nog en känsla han har) och så ville han inte prata med. 

Jag gör rätt i en abort och kommer hålla mig hos en vän tills detta är klart. Inte kul när det ska gapas och skrikas, jag behöver stöd, han lika så men de verkar inte gå. 

• Anonym (Jj)

Det är din kropp och mannen kan inte bestämma att du ska göra abort. Han kan inte ens "vara med och bestämma" det, för det är fortfarande du som måste genomgå ingreppet, det är du som kommer att få leva med minnena. 

Det är även DU som kan att få mest dåligt samvete senare (om han inte blir frälst eller något) eftersom mannen trots allt bara upplever det i andra hand och på avstånd, han kan distansiera sig från det, han skulle t.o.m. - om han drabbas av dåligt samvete någon gång - kunna döva sitt samvete med att det VAR ditt beslut, att det ÄR kvinnans beslut enbart, i Sverige. För det ÄR det ju, om man är en vuxen kvinna med egen bostad och egen ekonomi - för en tonårsflicka kan det vara svårare att hävda sig när föräldrarna driver på om aborten. 

Men vad skriver du? Många barn utan syskon klarar sig fint. Hellre en förälder som mår bra, än ha en massa syskon och föräldern mår skit.

Har en kompis som har en massa syskon. Hon fick ta hand om syskonen för mamman grät bara hela tiden och ville därifrån. Jag själv bad mina föräldrar lämna varann för de var bara med varann för barnens skull, sa de själva. Så nej. Hellre en lycklig förälder, så barnet med blir lycklig. Och hon är inte det. Och hon bestämmer själv. 
  • Anonym (Jj)

Hade du aldrig förlåtit din mamma o mej fått reda på att hon gjort abort? Så hon ska hellre må skit menar du, bara du hade fått ditt syskon? Alltså snälla.

• Anonym (Jj)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-11-12 06:30:03 följande:

Kvällen slutade inte särskilt bra igår. Han kom helg gick in och la sig direkt, ville inte prata med mig alls. Uttrycker att jag stängt han ute (fast de har jag inte men de är nog en känsla han har) och så ville han inte prata med. 

Jag gör rätt i en abort och kommer hålla mig hos en vän tills detta är klart. Inte kul när det ska gapas och skrikas, jag behöver stöd, han lika så men de verkar inte gå. 

Du har all rätt att vara ledsen och känna att du inte kan/orkar prata om allt just nu. Det är Han som borde bete sig annorlunda för att få dig att känna dig trygg nog att öppna dig och prata. Han gör Dig ledsen  och nu försöker han vända det mot dig. 

Nu behöver du fokusera på dig själv. Han vet baga inte hur han ska hantera sina egna känslor, det är tydligt, han vet ju inte hur han ska bete sig uppenbarligen. 

Låt han vara sur om han blir det. Det går öve. Skriker han och gapar åt dig? det är inte okej i den här situationen. Du är så stark och duktig som står på dig. Du gör helt rätt. 

Mönga kramar . vi finns här för dig.

• KimLinnefeldt

Om du vill ha det här barnet, så fullfölj. Det är inte så himla enkelt att bli gravid, särskilt när man är på väg mot 40. 

Han har gjort dig gravid, ni har exakt samma ansvar för barnet.

Försök sälja in det till honom, berätta vilken fin pappa han kommer att bli, att han kan ångra sig hela livet om den här sonen eller dottern inte finns i hans liv, att det kan vara sista chansen för honom att bli pappa, att det aldrig är enkelt att vara förälder men att det underbara överväger. Be honom prata med andra män som blivit pappor.

Min pappa sa: Det är lätt att bli förälder, men det är svårt att vara det.

Om du gör abort för att han vill det så finns risken att du ångrar det resten av ditt liv, och drömmer om det barn som aldrig fick födas.

• cutepenguin

Ursäkta, va? Dina känslor är inte alla andras känslor. Jag är också enda barnet och har ALDRIG saknat ett syskon? Mina föräldrar är fortfarande tillsammans, jag är 30+, har en egen familj nu och nä, inte ens nu saknar jag ett syskon. Det finns inget behov av syskon? Känns snarare som att du lägger väldigt mycket vikt i något som KANSKE kunde blivit. Tänk om du haft ett syskon men ni inte har kontakt idag eller har jättedålig relation? Hade du känt samma sak då? Tycker du resonerar jättekonstigt. Vad saknar Du med att inte ha ett syskon menar du?? Och kan du verkligen sakna något som du aldrig haft? Ett syskon är ingen magisk person.

• Anonym (Jj)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-12 13:00:59 följande:

Om du vill ha det här barnet, så fullfölj. Det är inte så himla enkelt att bli gravid, särskilt när man är på väg mot 40. 

Han har gjort dig gravid, ni har exakt samma ansvar för barnet.

Försök sälja in det till honom, berätta vilken fin pappa han kommer att bli, att han kan ångra sig hela livet om den här sonen eller dottern inte finns i hans liv, att det kan vara sista chansen för honom att bli pappa, att det aldrig är enkelt att vara förälder men att det underbara överväger. Be honom prata med andra män som blivit pappor.

Min pappa sa: Det är lätt att bli förälder, men det är svårt att vara det.

Om du gör abort för att han vill det så finns risken att du ångrar det resten av ditt liv, och drömmer om det barn som aldrig fick födas.

Hon har skrivit att hon inte vill när han gör som han gör och det får respekteras. Förstår henne fullt ut. Man kan ju inte skaffa för att hoppsan man får kanske inte det på ett annat sätt. Barnet ska ha det bra också. Man ska inte bara avla fram ett barn. 
  • Anonym (Jj)

Och Hon ska också må bra! det gör hon ju inte nu. Låt henne ta det beslutet själv. Hur hon än vill göra. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Jj) skrev 2025-11-12 15:14:53 följande:
    Hon har skrivit att hon inte vill när han gör som han gör och det får respekteras. Förstår henne fullt ut. Man kan ju inte skaffa för att hoppsan man får kanske inte det på ett annat sätt. Barnet ska ha det bra också. Man ska inte bara avla fram ett barn. 
    Det är ju liksom inte som att köpa hund.

Att föda ett barn eller ej får konsekvenser för en, resten av livet. Får man inte barn (jag tänker mest på mannen nu) så får man inte vara lika lekfull igen, inte kittla magen, inte gå på balettuppvisningar och skolavslutningar. Och man får inga barnbarn.
  • Anonym (Det)

Det är kvinnans ansvar att förhindra ofriviliga graviditeter.
    Mannen kan visst få vara med och bestämma 
  • Anonym (qwerty)

Han kommer aldrig vara redo och det komme inte hålla efter att du gjort abort. Du kommer snart inse att han inte är så "fantastisk"

Svar på tråden Jag ska göra abort.