Tips inför intervju!?
Ska på anställningsintervju och man brukar ju få frågan om det finns nåt negativt med en, nåt man behöver jobba med och jag behöver förslag/tips på vad man kan säga som ändå låter okej.
Tack på förhand!
Ska på anställningsintervju och man brukar ju få frågan om det finns nåt negativt med en, nåt man behöver jobba med och jag behöver förslag/tips på vad man kan säga som ändå låter okej.
Tack på förhand!
Bäst är väl att vara ärlig om man vet att man har en svaghet som kommer att bli uppenbar ganska fort?
Ska man bara fabulera så kan väl följande fungera:
- vill gärna avsluta saker, glömmer tiden och blir sittande sent ibland
- kan vara för noggrann, måste öva mer på "good enough"
- alltför hjälpsam, tar på mig för mycket och kan behöva hjälp att prioritera ibland
- lite för social, får lätt förtroenden av andra som ibland tar tid från jobbet
- lite för målinriktad, måste aktivt tänka mer på hur människor har det och mår runtom, om de faktiskt har möjlighet att göra det jag ber om eller ej.
Då visar man att man förstår att även i grunden goda karaktärsdrag kan gå till överdrift, men att man känner sig själv tillräckligt väl för att försöka motverka detta.
Den som uppenbart är blyg eller alltid kommer försent ska dock nog inte försöka sälja in sig som socialt geni eller punktligheten själv. Förklara istället vad du gör för att det inte ska vara så stor nackdel för dig.
"Jag har börjat rida och då träffar jag många nya och måste bli mer social"
"Jag sätter ett extra larm hemma och om jag missar någon dag sitter jag klart kvar och jobbar igen det direkt".
(Nackdel+ pågående åtgärd)= självinsikt= en person som aktivt utvecklar sig
Bäst är väl att vara ärlig om man vet att man har en svaghet som kommer att bli uppenbar ganska fort?
Ska man bara fabulera så kan väl följande fungera:
- vill gärna avsluta saker, glömmer tiden och blir sittande sent ibland
- kan vara för noggrann, måste öva mer på "good enough"
- alltför hjälpsam, tar på mig för mycket och kan behöva hjälp att prioritera ibland
- lite för social, får lätt förtroenden av andra som ibland tar tid från jobbet
- lite för målinriktad, måste aktivt tänka mer på hur människor har det och mår runtom, om de faktiskt har möjlighet att göra det jag ber om eller ej.
Då visar man att man förstår att även i grunden goda karaktärsdrag kan gå till överdrift, men att man känner sig själv tillräckligt väl för att försöka motverka detta.
Den som uppenbart är blyg eller alltid kommer försent ska dock nog inte försöka sälja in sig som socialt geni eller punktligheten själv. Förklara istället vad du gör för att det inte ska vara så stor nackdel för dig.
"Jag har börjat rida och då träffar jag många nya och måste bli mer social"
"Jag sätter ett extra larm hemma och om jag missar någon dag sitter jag klart kvar och jobbar igen det direkt".
(Nackdel+ pågående åtgärd)= självinsikt= en person som aktivt utvecklar sig
Svara något som är sant men som som bara marginellt påverkar arbetsuppgiften. Jag, som har ett kvalificerat kontorsarbete, skulle sanningsenligt säga att jag är oteknisk. Det är en dålig egenskap när kopiatorn strular men det gör mig inte olämplig för jobbet.
Du behöver hitta något som inte ligger alldeles för långt bort från arbetsuppgifterna för att visa att du förstår frågan ur deras synvinkel, och ge ett svar som visar att du har självinsikt om en brist som ligger precis utanför de uppgifterna.
När de har ställt sina standardfrågor, försök styra över samtalet till det omvända. Fråga om det som de älskar mest att prata om: Sig själva och sitt eget företag!
Ta reda på mycket via nätet, och ställ intressanta frågor om hur de hanterar olika saker, vilka utmaningar företaget har framöver, med mera. Det visar att du är ambitiös och insatt, och att du förstår hur du kommer att behövas på företaget.
Le mycket. Lägg händerna närmare dem om möjligt, så att du är inne i deras comfort zone, det skapar intimitet.
Intervjun är nu genomförd och jag tror det gick bra. Vi skrattade mycket tillsammans. Och jag fick inte frågan om vad jag har för brister.
Intervjun är nu genomförd och jag tror det gick bra. Vi skrattade mycket tillsammans. Och jag fick inte frågan om vad jag har för brister.