• Anonym (Stressad mamma)

Måste man ha Nissedörr?

Vet att många har det nu, ser en massa på Facebook och Instagram och vet att någon av barnens kompisar har det.

Har inte haft det förut och skulle allra helst slippa nu också.. Men ett av barnen frågade förra jul eftersom hennes kompis hade det. Har en bebis, en 3-åring och en 9-åring och en nyligen utflugen vuxen dotter. Mycket julklappar att handla, mycket att fixa ..

Jag gör mycket med barnen , nu runt Halloween och höstlovet har vi varit på både Skansen , Gröna Lund och Tyresta (bondgård som man kan besöka), bus eller godis såklart och lite annat.. Och planerar såklart att göra roliga saker runt jul också. Men att behöva hitta på saker som Nissen gör typ varje dag känns inte väldigt lockande när man ibland knappt har tid att gå på toaletten pga de minsta barnen.. För visst är det så det funkar? 

Hur gör ni andra och vad tänker ni? Måste man ha det nuförtiden? Eller kan man ha det utan att Nissen gör saker? Då blir det väl inte så kul eller? 

• Svar på tråden Måste man ha Nissedörr?
  • Anonym (Eh...)

Det är väl självklart att man inte måste ha det? 

Vi har haft en hemlig nisse som inte syns. Ibland reste han bort eller var sjuk. Sedan behöver man inte göra så avancerat och ha en massa brev och sådant heller. 

Jag började med det som inspiration från en förskola jag jobbade på. De gömde en porslinstomte som barnen fick leta efter varje dag. Lite tråkigt att det bara var de tidiga som fick leta och sedan pekade till alla andra var han var. 

Vi hade en liten presentpåse som vi gömde här hemma. I kunde det vara en pepparkaka var, en clementin eller vad vi nu tyckte var bra att lägga i. Ibland busade nissen - typ mest till helgerna.

Men när jag började med våra fanns det inte en enda dörr eller elf on the shelf i Sverige. Efter tre år så kom det smygande för att fullkomligt EXPLODERA. 

Folk är hysteriska. Vill du ha så gör det på din nivå. Och ett tips - om du tänker köra - involvera nioåringen i det hela, tänk att få skapa lite mys för sina syskon! 

• Anonym (Höstmys)
    Anonym (Stressad mamma) skrev 2025-11-11 18:35:38 följande:
    Måste man ha Nissedörr?

Vet att många har det nu, ser en massa på Facebook och Instagram och vet att någon av barnens kompisar har det.

Har inte haft det förut och skulle allra helst slippa nu också.. Men ett av barnen frågade förra jul eftersom hennes kompis hade det. Har en bebis, en 3-åring och en 9-åring och en nyligen utflugen vuxen dotter. Mycket julklappar att handla, mycket att fixa ..

Jag gör mycket med barnen , nu runt Halloween och höstlovet har vi varit på både Skansen , Gröna Lund och Tyresta (bondgård som man kan besöka), bus eller godis såklart och lite annat.. Och planerar såklart att göra roliga saker runt jul också. Men att behöva hitta på saker som Nissen gör typ varje dag känns inte väldigt lockande när man ibland knappt har tid att gå på toaletten pga de minsta barnen.. För visst är det så det funkar? 

Hur gör ni andra och vad tänker ni? Måste man ha det nuförtiden? Eller kan man ha det utan att Nissen gör saker? Då blir det väl inte så kul eller? 

Är lite i samma tankar som du.., 
    Jag har tänkt att om vi ska ha en får det gott räcka att han dyker upp vid varje advent, dvs ?bara? 4 gånger 😄

Men håller med övriga som svarat dig; nej, Nisse behövs inte

• Anonym (Både farsa och gubbjävel)

Finns det inga gränser för hur långt folk kan böja sig för att tro att deras barn ska bli lyckligare än andras.
    Blrir matt när jag läser TS men ger också stilpoäng För Tyresta vilken indikerar eget engagemang.
    Jul och födelsedagar och framför allt Halloween har ju gått rakt överstyr.
    Säger inte att min linje varit rätt alls men - vi har gjort saker med barnen (typ Tyresta) , åkt ut och metat och sett hur en abborre ser ut inuti. Samlat ved och grillat korv och pinnbröd.
    Tror verkligen inte att en "Nisse-dörr" är det man minns som vuxen utan vad man verkligen gjorde tillsammans är det som räknas.

Jag släpade med mina barn på en jävla massa skit när de var små - och det är det de pratar om än idag.
    Lägg tid på barnen, det är det bästa du kan ge dem! Förutom kärlek förstås...

• cosinus

om du vill ha det så anpassa det så det blir hanterbart. Typ bara helger eller bara advent eller ?

mina barn lyckades till slut tjata igenom presentkalender. Har fyra barn så gjorde klart att ni får öppna var fjärde dag. 6 paket per barn var ändå görbart. 2 paket per barn var oftast något godis de tjatat om men inte fått köpa. I övrigt typ bubbelbad, plåster med roliga mönster, Nåt par strumpor med figurer de gillar. Såna saker. 

vi hade när jag var barn små paket på helgerna vissa år. 

Man är fri att utforma sånt precis som man vill så det funkar för en. 

Det du skriver att man utformar så som man vill är jag helt ombord med. verkligen.
    MEN TS verkar ju mer brydd om vad "alla andra" gör med Nissedörrar o.s.v.
    Det är skillnad! Gör vad du vill för dina barn - inte vad andra gör för dina barn!
    Förhoppningsvis är det du och den andra föräldern som känner era barn bäst och behöver inte bry er om  vad andra föräldrar gör med sina barn.
    Man törs knappt skriva sånt här utan risk för att bli sedd som en "plysch-tomte" men ligger långt därifrån. 
    Uppskattar däremot empatiska barn som ser andras behov långt bakom "Nisse-dörrar"

• Anonym (Stressad mamma)

Tack så mycket för era svar:)

Inget av barnen har sagt något nu men det var 9-åringen (då 8 år) som frågade förra julen eftersom en av hennes bästa kompisar hade det. Jag kan ha sagt att vi ska försöka ha det nästa jul (den här alltså) men minns inte riktigt. 

Vi har flyttat tidigare i år också och inte ens hunnit packa upp allt och få iordning helt än fast det har gått över ett halvår så det bidrar ju lite till stressen också. Hade inte planerat att behöva göra det med en nyfödd men det var problem med gamla rör och vattenläckor där vi bodde som hyresvärden inte gjorde något åt så det blev så att vi flyttade. Vi trivs bra där vi bor nu men flytt med en nyfödd är inget jag rekommenderar 😅

Men jag har fått bra tips här:) Ska fundera lite men om vi skulle ha det iallafall så kan vi ju göra så att den antingen flyttar in typ en vecka innan jul eller bara gör saker på helger eller advent. Det som någon skrev om att typ lämna en pepparkaka eller skumtomte låter ju inte så jobbigt :) Men att ha en Nisse som hittar på saker typ varje dag eller gör något avancerat är nog helt uteslutet för oss iallafall i år.

• Anonym (nisse-slayer)

Nej!!!
    Jag har t o m lärt mina barn att nån bövla Disney-jultomte inte finns, och då får ju Nisse och hans dörrar åka med (oavsett ursprung). Ibland har jag använt uttryck som "amerikansk kulturimperialism", som ungarna givetvis inte begriper, men de fattar ju att det inte är något bra.
    Mina barn har fått höra om den gamla traditionen Julbocken istället. Bockar har de sett på riktigt, till skillnad från tomtar. 

Man hinner få ihop nog med stressmoment ändå, innan det blir jul...

Anonym (Stressad mamma) skrev 2025-11-11 22:13:57 följande:

Tack så mycket för era svar:)

Inget av barnen har sagt något nu men det var 9-åringen (då 8 år) som frågade förra julen eftersom en av hennes bästa kompisar hade det. Jag kan ha sagt att vi ska försöka ha det nästa jul (den här alltså) men minns inte riktigt. 

Vi har flyttat tidigare i år också och inte ens hunnit packa upp allt och få iordning helt än fast det har gått över ett halvår så det bidrar ju lite till stressen också. Hade inte planerat att behöva göra det med en nyfödd men det var problem med gamla rör och vattenläckor där vi bodde som hyresvärden inte gjorde något åt så det blev så att vi flyttade. Vi trivs bra där vi bor nu men flytt med en nyfödd är inget jag rekommenderar 😅

Men jag har fått bra tips här:) Ska fundera lite men om vi skulle ha det iallafall så kan vi ju göra så att den antingen flyttar in typ en vecka innan jul eller bara gör saker på helger eller advent. Det som någon skrev om att typ lämna en pepparkaka eller skumtomte låter ju inte så jobbigt :) Men att ha en Nisse som hittar på saker typ varje dag eller gör något avancerat är nog helt uteslutet för oss iallafall i år.

Ni verkar ju kunna förflytta er.
    Varför inte en jul picnic på dagen innan julmat och Kalle för de som önskar.
    Bästa av världar?
  • Anonym (TK)

Fjantigt, nytt påhitt som började 2014. Strunta i det!!

• Anonym (Q)

Vi kör att nissen gör ett bus mot en person, som sedan blir den som gör ett nissebus mot någon annan i familjen. Lather, rinse, repeat. Det tar pressen från föräldrarna och involverar samtidigt barnen mer aktivt då de får vara med att hitta på hyss. 

Dock måste jag erkänna att vi lärde oss den hårda vägen då vi hade dino-vember när de äldre barnen var yngre då dinosaurierna gjorde hyss hela november. Kul, men alldeles för mycket jobb.

• Anonym (Hm)

Ja. En nissedörr krävs enligt lagen. Det är sedan länge känt :) 

• Anonym (men)
    Måste man ha Nissedörr?

Nej, du måste inte ha Nisse-dörr. Det blir ytterligare en grej att hålla på med och det kan bli för mycket.

MEN, om du känner att du ändå vill ha detta för att barnen vill det så kan ju Nissen få göra saker du ändå tänkt göra med barnen. Att Nissen kommer med brev om att baka pepparkakor, tända adventsljusen, gå på julmarknad eller vad det nu är ni ändå kommer att göra. Elle vanliga saker som badhuset, åka till en särskild affär eller nåt.
    Och Nissen kommer kanske inte varje dag? Kanske bara på helgen, eller några gånger på en vecka?

Nissen behöver inte vara så överambitiös, det behöver inte vara något bus, det räcker att Nissen bara finns. 
  • pärlor
    Måste man ha Nissedörr?

Du behöver inte ha en nisse-dörr.
Svar på tråden Måste man ha Nissedörr?