Jag vet inte hur vi ska hjälpa henne!
Hej,
Det här är väldigt känsligt för mig att skriva, men jag känner mig helt maktlös och ber verkligen om råd och hjälp. Jag vet inte längre vad vi ska göra.
Min syster har sedan tonåren umgåtts med personer som haft destruktiva beteenden ? många av dem har tagit droger, och tyvärr har hon själv också fastnat i det. Hon har haft ett långvarigt missbruk, framför allt av bensodiazepiner och tramadol. Det har lett till destruktiva relationer, mycket lögner och manipulation. Vi misstänker att hon har utvecklat ett slags tvångsmässigt ljugande, nästan som mytomani.
Förra året försökte hon ta sitt liv efter att ha tagit en stor mängd tabletter. Efter det såg det ut som att livet började vända. Hon började plugga, verkade mer stabil och träffade till slut en kille som hon planerade att gifta sig med. Men sedan föll allt samman igen ? hon tog en överdos för ungefär ett år sedan, men lyckades återhämta sig och återgå till skolan.
Nu har det dessvärre blivit kaos på nytt. Hon har nyligen försvunnit hemifrån i flera dagar, och det visade sig att hon hade varit ute och tagit tabletter igen. Hon bor fortfarande hemma hos våra föräldrar, men nu säger hon att hon vill rymma. Hon är 26 år gammal, men känns ofta som att hon är fast i en destruktiv spiral som hon inte själv kan ta sig ur.
Det här har pågått i många år. Jag vet att vissa skulle säga att vi måste klippa banden, men det känns omöjligt ? jag är livrädd att hon ska ta sitt liv om vi gör det, och att vi sedan ska få leva med den skulden. Jag har försökt hjälpa henne på alla sätt jag kan, men ofta leder det till att hon blir arg, skriver elaka saker till mig, vänder på allt och skuldbelägger mig.
Hon har vid två tillfällen varit inom psykiatrin, men det känns inte som att hon har fått någon verklig hjälp eller uppföljning.
Vi som familj känner oss helt uppgivna och oroliga. Vi vet inte hur vi ska nå fram till henne längre, eller hur vi kan hjälpa henne utan att förlora oss själva i processen.
Finns det något vi kan göra för att hon ska få den hjälp hon verkligen behöver?