Anonym (Lynx) skrev 2025-11-13 22:08:58 följande:
Jag visste inte heller om jag ville ha barn och blev sen gravid utan att ens ha tänkt på det som ett försök. Jag tänkte att det skull ta tid, jag var över 35 år.
Det var en chock, som du beskriver. Kändes inte kul alls.
Jag ville inte ens säga det till någon eftersom jag var rädd att bryta ihop om de sa grattis. Det kändes inte alls som något att gratulera till.
Men det är det. Det är kul och utvecklande att ha barn. Det är liksom inte bara barnet som växer upp, man utvecklas med sitt barn. Inte så mycket när de är jättesmå kanske, men sen genom skolan och upp i tonåren. Personligen tror jag att jag blivit en bättre människa av att vara förälder. Mindre egoistisk och mer förlåtande.
Så jag är i alla fall glad att jag fick barn.
Detta hade jag verkligen behövt läsa när jag blev gravid. Några år yngre när jag blev gravid men det var aldrig ett aktivt försök och jag kände precis samma. Jag mådde så dåligt över att jag bara liksom hejsan hoppsan hade blivit med barn, var inte mentalt förberedd och jag som ändå haft en vag vision om att någon gång bli förälder blev plötsligt extremt tveksam och rädd inför vad som skulle bli. Så många orosmoln och tvekan om huruvida jag skulle trivas i rollen som förälder, eller ens klara ansvaret. Men det löser ju sig. På riktigt. Man växer med uppgiften. Sedan är det inte alltid jätteroligt att vara mamma. Senast imorse blev jag kräkt rakt i ansiktet. Det är fullständigt livsomvälvande så det klart att en rimlig reaktion är att bli rädd och osäker, det är sunt att tveka.
TS, du har flera månader på dig att förbereda dig. Det kommer bli bra och VÅGA PRATA om hur du känner. Jag vet att det är tabu att prata kring graviditet och barn annat än som en välsignelse, men du vinner inget på att skämmas.
Jag vill också skicka med att graviditetsdepression är en grej, läs på om det. Det kan få en att tänka helt annorlunda än man gjorde innan man blev gravid.
Lycka till.