• Anonym (B)

Benzo, väldigt liten mängd

Lever med svår ångest. Det är dokumenterat hos psykiatrin. 

Har noll stöd och är isolerad 90% av min tid. Ofrivilligt kan tilläggas då jag försökt i 5 år att få en praktikplats/arbetsträning, men blir nekad. Vilket även vården vet om.

Jag skulle vilja be läkaren att skriva ut Benzo, enbart kanske 5 tabletter per månad. Så att jag har och kan ta vid akut dåligt mående. Då menar jag när jag ligger i sängen på natten och känner svårt lidande. Tänker max 5 tabletter per månad kan väl ej skapa beroende? Har de då anledning att neka?

• Svar på tråden Benzo, väldigt liten mängd
  • Anonym (J)

Nu var det längesen jag behövde ta det. Men när det var så, så. 

• Anonym (Vera)
    Teresse7 skrev 2025-11-13 19:26:40 följande:
    Det va en konstig jämförelse...

Är nog många som inte provar ALLT.. handlar nog om att få rätt hjälp. Benzo är ingen bra lösning i långa loppet, då finns det mkt som är bättre att äta varje dag. Långtidsverkande
    Det finns ingen läkare som skriver ut benzo som förstahandsalternativ man måste testat allt för att få det utskrivet. Ts vill inte ta det varje dag heller. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 21:12:49 följande:
    Det finns ingen läkare som skriver ut benzo som förstahandsalternativ man måste testat allt för att få det utskrivet. Ts vill inte ta det varje dag heller. 
    Jag fick Benzo innan jag hade provat något annat. Så du har fel.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Soja) skrev 2025-11-13 18:42:34 följande:
    Å jo det finns läkare som skriver ut benzo utan att förstå andra ångestdämpande preparat innan. Finns väldigt många olika mediciner och många är inte narkotikaklassade klassade. Så att påstå att alla som tar benzo har testat allt innan är helt galet att påstå. 

Jag menar bara att om TS kommer till psykritarötrin och får hjälp så finns det mängder av alternativa preparat. Hur man svarar på dessa är invididuellt och i många fall kan kan kombinera två olika. Nu vet bi inte vad TS testat och inte så mina inlägg har varit i välmening. 

Det är rätt komiskt att du tror att benzo är sista lösningen. Vägs ände är det definitivt inte. 
    Var då? Inte inom den skattefinansierade vården i alla fall. Det är skitsvårt att få Benzo utskrivet. Själv fick jag testa minst 10 andra preparat innan, man måste testa sig igenom alla allergimediciner, antipsykotiska och antidepressiva mediciner först. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (J) skrev 2025-11-13 21:13:43 följande:
    Jag fick Benzo innan jag hade provat något annat. Så du har fel.
    Då gick du till en privat läkare och betalade några tusen för besöket eller så var det inte i Sverige. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 21:16:13 följande:
    Då gick du till en privat läkare och betalade några tusen för besöket eller så var det inte i Sverige. 
    Men nej. En vårdcentral i södra Sverige är det. Som jag numera jobbar på också.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 21:16:13 följande:

Varför uttala sig sådär? När man inte vet. 

• Anonym (J)

Och nu pratar vi om ångestdämpande man tar vid behov och inte SSRI. 

• Anonym (Soja)
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 21:15:20 följande:
    Var då? Inte inom den skattefinansierade vården i alla fall. Det är skitsvårt att få Benzo utskrivet. Själv fick jag testa minst 10 andra preparat innan, man måste testa sig igenom alla allergimediciner, antipsykotiska och antidepressiva mediciner först. 
    Den skattefinansierade vården är lite invididuell beroende på vart man bor och vilken läkare man hamnar hos. Det ser väldigt olika ut. Man kan absolut få benzo utskrivet efter ett besök. Så va det för mitt ex. 

Beror ju helt på vad läkaren gör för bedömning och hur mkt man själv står på sig. 

Så att du går på när man skriver ett inlägg till någon i en tråd i välmening lite väl i onödan. 
  • Teresse7
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 21:12:49 följande:
    Jo det finns det visst. Ts vill ha benzo några dagar. Det är inte alls omöjligt att få om det är riktig kris. Händer att man gör så för att råda bot på allvarliga sömnproblem och sedan hittar alternativa mediciner som fungerar i långa loppet. 

Den vårdcentral du varit på är ju inte facit för alla andra vårdcentraler i Sverige. Det du har fått och inge fått är inte heller facit för vad alla andra får och inte får av sina läkare. 
  • Anonym (Benzo-prinsen)
    Anonym (B) skrev 2025-11-12 20:57:54 följande:
    Benzo, väldigt liten mängd

Lever med svår ångest. Det är dokumenterat hos psykiatrin. 

Har noll stöd och är isolerad 90% av min tid. Ofrivilligt kan tilläggas då jag försökt i 5 år att få en praktikplats/arbetsträning, men blir nekad. Vilket även vården vet om.

Jag skulle vilja be läkaren att skriva ut Benzo, enbart kanske 5 tabletter per månad. Så att jag har och kan ta vid akut dåligt mående. Då menar jag när jag ligger i sängen på natten och känner svårt lidande. Tänker max 5 tabletter per månad kan väl ej skapa beroende? Har de då anledning att neka?

Det är ett Lotto. Vissa läkare skriver gladeligen ut benzo medan andra vägrar göra det.

Många köper benzo via RC-shoppar, men det är såklart en risk när de inte kommer från apoteket.
Svar på tråden Benzo, väldigt liten mängd