Tvätt temperatur
Tvättar ni strumpor, trosor/kalsonger, träningskläder, T-shirts samt mjukisbyxor i 60 grader?
Är det något av dessa plagg ni kör i 30-40?
Tvättar ni strumpor, trosor/kalsonger, träningskläder, T-shirts samt mjukisbyxor i 60 grader?
Är det något av dessa plagg ni kör i 30-40?
Bomullstrosor och strumpor, 60 absolut, men mina spetstrosor? Absolut inte!
Träningskläder är ju som regel syntetmaterial då det blir 40.
Mjukisbyxor och T-shirts blir 40, oftast pga tryck.
Jeans utan stretch, 60. Med stretch blir det 40.
Jag tvättar alla kläder i samma maskin, 40 grader.
Jag kör det mesta som det står 40 grader på i 60 grader. Tycker inte det blir rent på 40 grader. Har hellre i lite mindre tvättmedel och högre värme än tvärtom. Jag märker att tonåringens t-shirtar inte blir av med svettlukt på 40 grader så då började jag inse att 40 inte tar bort allt.
All vittvätt i 95 grader - handdukar, lakan och ibland barnets strumpor som blir otroligt smutsiga.
Vissa enstaka plagg i 30 eller på ylleprogrammet.
Om man har för lite tvättmedel når inte koncentrationen upp till det som kallas CMC - kritisk micellkoncentration. Vid den koncentrationen bildar komponenterna i tvättmedlet kluster som kan binda fettlöslig smuts. Når man inte upp till cmc fungerar inte tvättmedlet som det ska.
Å andra sidan mäter man ju inte särskilt exakt och den rekommenderade dosen ligger förmodligen en bra bit över cmc. Men det kan ändå vara bra att känna till. :)
Jag brukar tvätta enligt detta
https://illvet.se/manniskan/stammer-det-verkligen-att-underklader-behover-tvattas-i-60-grader
Tvättar nästan all min tvätt i 60 grader. Mest för att jag är uppvuxen med det och att man fått höra från olika håll att inte alla bakterier dör vid 40 grader, som svamp bl.a.
I vår familj finns både kvalsterallergi och envisa svampinfektioner, så här går underkläder, strumpor, lakan och handdukar i 60. Resten i 30 eller 40.
Tvättar alltid lakan, handdukar och underkläder i 60 grader. Resten i 40. Byter kläder varje dag och kör träningskläder direkt så behövs inte högre temp.
Ull och vissa känsliga finkläder i 30.
Tvättar nästan all min tvätt i 60 grader. Mest för att jag är uppvuxen med det och att man fått höra från olika håll att inte alla bakterier dör vid 40 grader, som svamp bl.a.
Har man nagelsvamp tex finns alltid rester av det i ens strumpor.
Det växer för övrigt inte bakterier eller svamp i smutsiga kläder som blir liggande (om du inte knölar ner dem svettiga i en plastpåse tex). Det behövs fukt för att sånt ska växa.
Men jag håller med om att det är onödigt att tvätta allt i 60. Det går åt mer än dubbelt så mycket el i 60 jämfört med 40, så folk skulle spara pengar på att dels inte tvätta så ofta dels tvätta i lägre temperatur.
Har man nagelsvamp tex finns alltid rester av det i ens strumpor.
Det växer för övrigt inte bakterier eller svamp i smutsiga kläder som blir liggande (om du inte knölar ner dem svettiga i en plastpåse tex). Det behövs fukt för att sånt ska växa.
Men jag håller med om att det är onödigt att tvätta allt i 60. Det går åt mer än dubbelt så mycket el i 60 jämfört med 40, så folk skulle spara pengar på att dels inte tvätta så ofta dels tvätta i lägre temperatur.
Jag brukar tvätta enligt detta
https://illvet.se/manniskan/stammer-det-verkligen-att-underklader-behover-tvattas-i-60-grader