• Anonym (I)

Tvätt temperatur

Tvättar ni strumpor, trosor/kalsonger, träningskläder, T-shirts samt mjukisbyxor i 60 grader?
    Är det något av dessa plagg ni kör i 30-40? 

• Svar på tråden Tvätt temperatur
  • Anonym (Lakan)
    Anonym (g) skrev 2025-11-14 19:50:32 följande:
    För att högre temp sliter mer på underkläderna=dyrt att ständigt köpa nytt. Brukade köra 60, gav upp men så mycket nedsmutsning är det inte i mina iaf.
    Ah, jag tänkte väl mer på andra hållet - varför tvättar du inte allt i 40 grader om du tänker att 40 grader räcker?
  • Anonym (Lakan)
    Spucks skrev 2025-11-14 19:55:32 följande:
    Jag använder lakan och handdukar mycket längre än jag brukar använda mina underkläder ;) Dessutom har ja dem på hela kroppen - i svängkläderna svettas jag, handdukarna torka jag mig på hela kroppen. Så det känns betydligt fräschare att tvätta i 60 grader.
    Jag vet inte vilken intensiv nedsmutsning mina underkläder utsätts för. Visst kan man har flytningar, men de är ju inte på något sätt skadliga, så om några bakterier håller sig kvar efter tvätten gör det inget. Så länge man inte har någon infektion åtminstone.
    Fair enough - bra förklaring! 😊
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Beror på material)

Bomullstrosor och strumpor, 60 absolut, men mina spetstrosor? Absolut inte!
    Träningskläder är ju som regel syntetmaterial då det blir 40.
    Mjukisbyxor och T-shirts blir 40, oftast pga tryck.
    Jeans utan stretch, 60. Med stretch blir det 40. 

• Anonym (Hej)

Jag tvättar alla kläder i samma maskin, 40 grader.

• Anonym (Klimpen)
    Anonym (Wilma) skrev 2025-11-14 15:05:44 följande:

Jag kör det mesta som det står 40 grader på i 60 grader. Tycker inte det blir rent på 40 grader. Har hellre i lite mindre tvättmedel och högre värme än tvärtom. Jag märker att tonåringens t-shirtar inte blir av med svettlukt på 40 grader så då började jag inse att 40 inte tar bort allt. 

All vittvätt i 95 grader - handdukar, lakan och ibland barnets strumpor som blir otroligt smutsiga. 

Vissa enstaka plagg i 30 eller på ylleprogrammet. 

Om man har för lite tvättmedel når inte koncentrationen upp till det som kallas CMC - kritisk micellkoncentration. Vid den koncentrationen bildar komponenterna i tvättmedlet kluster som kan binda fettlöslig smuts. Når man inte upp till cmc fungerar inte tvättmedlet som det ska. 

Å andra sidan mäter man ju inte särskilt exakt och den rekommenderade dosen ligger förmodligen en bra bit över cmc. Men det kan ändå vara bra att känna till. :) 

• Anonym (Lakan)
    Suzzan99 skrev 2025-11-14 22:49:24 följande:
    Vad i min argumentation är fel?
    Jag tänkte mest på att du hånade den du citerade beträffande att hen inte "visste" vad tvättmedlet gör med bakterierna - utifrån det drar jag slutsatsen att du tror att tvättmedel är bakteriedödande, vilket det ju så klart inte är (eller - det finns kanske tvättmedel som är bakteriedödande, men överlag, nej).
  • Anonym (Tjong)

Jag brukar tvätta enligt detta

https://illvet.se/manniskan/stammer-det-verkligen-att-underklader-behover-tvattas-i-60-grader

Så får du kläderna rena på bästa sätt

Kall tvätt: Om du vill tvätta i vatten som bara är 15?20 grader varmt behöver du använda ett särskilt tvättmedel för kallt vatten, som innehåller enzymer som fungerar vid så låga temperaturer.

Ljummen tvätt: De flesta kläder blir rena vid 40 grader, och om du bedömer att kläderna inte är så smutsiga kan det räcka med 30 grader. Tänk dock på att bakterier inte dör vid den temperaturen.

Varm tvätt: Välj 60 grader när du tvättar sängkläder, handdukar, diskhanddukar, underkläder och andra textiler som kan innehålla stora mängder bakterier och kvalster.

Het tvätt: Om du har smutstvätt med fläckar av avföring eller kräks kan den innehålla sjukdomsalstrande bakterier. Då är det klokt att tvätta i över 90 grader.

• Anonym (H)

Tvättar nästan all min tvätt i 60 grader. Mest för att jag är uppvuxen med det och att man fått höra från olika håll att inte alla bakterier dör vid 40 grader, som svamp bl.a.

• Anonym (Klimpen)

I vår familj finns både kvalsterallergi och envisa svampinfektioner, så här går underkläder, strumpor, lakan och handdukar i 60. Resten i 30 eller 40. 

• Anonym (Kvinna)

Tvättar alltid lakan, handdukar och underkläder i 60 grader. Resten i 40. Byter kläder varje dag och kör träningskläder direkt så behövs inte högre temp.

• Anonym (Kvinna)

Ull och vissa känsliga finkläder i 30.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (H) skrev 2025-11-15 00:02:44 följande:

Tvättar nästan all min tvätt i 60 grader. Mest för att jag är uppvuxen med det och att man fått höra från olika håll att inte alla bakterier dör vid 40 grader, som svamp bl.a.

Har du kläderna på dig i många dagar, låter de ligga eller varför tror du att det finns en massa svamp och bakterier i dina plagg?
  • Anonym (Klimpen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-11-15 12:58:42 följande:
    Har du kläderna på dig i många dagar, låter de ligga eller varför tror du att det finns en massa svamp och bakterier i dina plagg?

Har man nagelsvamp tex finns alltid rester av det i ens strumpor. 

Det växer för övrigt inte bakterier eller svamp i smutsiga kläder som blir liggande (om du inte knölar ner dem svettiga i en plastpåse tex). Det behövs fukt för att sånt ska växa. 

Men jag håller med om att det är onödigt att tvätta allt i 60. Det går åt mer än dubbelt så mycket el i 60 jämfört med 40, så folk skulle spara pengar på att dels inte tvätta så ofta dels tvätta i lägre temperatur. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Klimpen) skrev 2025-11-15 14:57:00 följande:

Har man nagelsvamp tex finns alltid rester av det i ens strumpor. 

Det växer för övrigt inte bakterier eller svamp i smutsiga kläder som blir liggande (om du inte knölar ner dem svettiga i en plastpåse tex). Det behövs fukt för att sånt ska växa. 

Men jag håller med om att det är onödigt att tvätta allt i 60. Det går åt mer än dubbelt så mycket el i 60 jämfört med 40, så folk skulle spara pengar på att dels inte tvätta så ofta dels tvätta i lägre temperatur. 

Ja, har man svamp bör man nog tvätta de plaggen varmare. Jag har inga problem med varken det eller bakterier.

Jag brukar tvätta blött eller fuktiga kläder direkt. Eller iaf hänga på tork (bad, gympa/träningskläder osv).
  • Anonym (H)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-11-15 12:58:42 följande:
    Jag har haft problem med svampinfektioner förut och läkaren jag gick till sa att svamp inte dör vid 40 grader och behöver tvätta i minst 60 grader för att det ska försvinna. 
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Tjong) skrev 2025-11-14 23:36:25 följande:

Jag brukar tvätta enligt detta

https://illvet.se/manniskan/stammer-det-verkligen-att-underklader-behover-tvattas-i-60-grader

Så får du kläderna rena på bästa sätt
    Kall tvätt: Om du vill tvätta i vatten som bara är 15?20 grader varmt behöver du använda ett särskilt tvättmedel för kallt vatten, som innehåller enzymer som fungerar vid så låga temperaturer.

Ljummen tvätt: De flesta kläder blir rena vid 40 grader, och om du bedömer att kläderna inte är så smutsiga kan det räcka med 30 grader. Tänk dock på att bakterier inte dör vid den temperaturen.

Varm tvätt: Välj 60 grader när du tvättar sängkläder, handdukar, diskhanddukar, underkläder och andra textiler som kan innehålla stora mängder bakterier och kvalster.

Het tvätt: Om du har smutstvätt med fläckar av avföring eller kräks kan den innehålla sjukdomsalstrande bakterier. Då är det klokt att tvätta i över 90 grader.
    Bingo! 

Med andra ord har jag helt rätt i att tvätta det mesta i 60 grader! Särskilt tonårssonens svettiga t-shirtar! 
  • Anonym (Klimpen)
    Anonym (Wilma) skrev 2025-11-17 10:12:32 följande:
    Bingo! 

Med andra ord har jag helt rätt i att tvätta det mesta i 60 grader! Särskilt tonårssonens svettiga t-shirtar! 
    Hm, snarare tvärtom väl? Det står ju att 40 eller 30 oftast räcker. 
Svar på tråden Tvätt temperatur