• Anonym (Therapy?)

Varför uppmanas folk att söka vård/ terapi när den sällan hjälper?

Så fort någon mår dåligt, är i djup kris eller får problem så uppmanas denne att gå i terapi/ söka vård. Psykiatrin är överbelastad idag och många går i terapi i många år utan att bli hjälpta. En del får t.o.m. mer problem än de hade innan av att gå i terapi. Vad många inte vet är också att psykologer och behandlare sällan ger patienten konkreta verktyg. De ska mest bara ställa frågor och det är meningen att patienten själv ska komma fram till lösningen på sina problem.

Samtidigt som många som verkligen skulle behöva vård inte söker den, kanske av rädsla för att bli stigmatiserad eller pga att det kanske skulle ge dem "dåligt rykte". Polisen får ofta skjutsa t.ex. självmordbenägna personer till psyket, när det egentligen inte är deras jobb, något som poliser uttryckt frustration över.

Pga överbelastad psykiatri startade Hjälplinjen för ungefär ett år sedan, en linje dit folk som mår dåligt och behöver prata kan ringa dygnet runt, alla dagar i veckan.

Psykisk ohälsa ökar, men det verkar finnas en övertro på att psykiatrin alltid kan hjälpa dem som behöver. Hur många exempel finns det egentligen på människor som gått i terapi och blivit hjälpt av det? Jag kan tänka mig att det kan hjälpa bara att ha någon att prata med, men på det stora?

• Svar på tråden Varför uppmanas folk att söka vård/ terapi när den sällan hjälper?
  • Anonym (Therapy?)
    Anonym (En som varit där) skrev 2025-11-17 18:35:14 följande:

Jag tror att många som söker samtalsstöd, gör det för att de vill att någon annan ska hjälpa dem. Jag menar inte hårt nu, utan att man har en förhoppning om att någon annan t ex ska få bort de känslorna man har. problemet är att du själv är den personen som måste göra det jobbet. Det låter hårdare än vad det är, framförallt när man känner att livet är hopplöst. Men jag tror att det är så. Jag tror att man bara kan dämpa sina känslor om man medicinerar eller pratar om dem. Men jag tror att de lätt biter sig fast om du inte förstår att du kan må bättre och att du själv är den som måste göra jobbet för att nå dit i slutändan. Du kan vara arg på andra och känna att livet är så där fruktansvärt orättvist, som det faktiskt är. Men att enbart söka bekräftelse i att det är därför du mår som du gör, hjäper sällan i längden. Medicin kan hjälpa för att klara av att nå till att orka förändringen som behövs. Är du öppen för att du är den som måste göra jobbet, så tror jag att du lättare kan ta del av det stödet du behöver. Jag tror nämligen att man måste hitta sin egen väg för att må bättre. När man mår dåligt så får man massor av tips om hur man ska må bättre, men för mig hjälpte det sällan för jag gjorde det mer för andras skull, än för att jag själv ville må bra. Ibland kunde dessa misslyckanden göra att jag kände mig ännu mer värdelös. Jag hade ingen ork och såg mycket mörker. När jag själv gjorde valet att sluta lägga skuld på andra och annat, kunde jag med hjälp av terapi förstå mig själv bättre och hitta min väg. Jag hamnade tillbaka i mörkret ibland, men kände av skillnaden när jag själv tog ansvar för mitt liv. I dag mår jag mycket bättre. Tack vare mig själv och med hjälp och stöd i samtal. 

Så länge du inte vill bli hjälpt, utan mer bara vill ha någon som tycker synd om dig och har empati, så kommer du inte hitta en lösning på problemen, eftersom du inte vill ha en lösning. Många som går i terapi förstår inte ens själva att de egentligen inte vill ha någon lösning, kanske är det de som går i terapi i många år utan att bli hjälpta. När man säger till någon att personen borde gå i terapi/ söka vård, så borde man först analysera om människan ifråga verkligen vill bli hjälpt, eller om hen bara vill fortsätta älta hur orättvist behandlad hen blivit av livet och andra människor.

Psykologen ska också lyssna på patientens önskemål om vad denne vill ha ut av terapin. Människor fungerar olika och det som hjälper en person, hjälper kanske inte en annan. Många psykologer har ingen egen erfarenhet av sådant som patienter har varit med om, därför kan de heller inte leva sig in i eller relatera till det, därför bör patienten byta behandlare tills hen får någon som förstår hen.
  • Anonym (Futura)
    Tukt skrev 2025-11-17 16:34:26 följande:
    Precis som du beskriver den. Att psykiska åkommor ska skötas hemma vid köksbordet och inte av proffs.
    Och anledningen till undvika det kan också vara att belastningen på omgivningen blir för stor. Det finns de som ältar sönder alla sina vänner i tur och ordning, eller förstör sin partnerrelation, över ett specifikt problem eller långvarigt trauma.

Då behöver man också hjälp av en utomstående. Jag som är öppen och kan tala om privata saker har fått höra rätt mycket genom åren som jag inte alls mått bra av att veta, och det har förändrat relationen till de inblandade på olika sätt.

Tack och lov gör hjärnan ofta sitt bästa för att förtränga riktigt jobbiga saker, efter några år.

• Anonym (Therapy?)
    Anonym (suck) skrev 2025-11-17 17:41:23 följande:
    Ja, tyvärr finns fortfarande uppfattningen att psykiska problem eller diagnoser inte är på riktigt, till skillnad från fysiska hälsoproblem.
    Sant. En del tror att vissa "skyller" på sina diagnoser för att ursäkta felaktiga beteenden, men så är det sällan. Både AD/HD, ADD och Autism/asperger är diagnoser som vissa anser är hittepå. En autist t.ex. kan vara väldigt ojämnt begåvad och verka intelligent inom vissa områden, men helt "rudis" inom andra. Därför tycker folk ofta att autisten egentligen är "normal", men deras hjärnor fungerar annorlunda än "vanligt" folks.
  • Jimmy75
    Anonym (Therapy?) skrev 2025-11-17 19:36:33 följande:
    Så länge du inte vill bli hjälpt, utan mer bara vill ha någon som tycker synd om dig och har empati, så kommer du inte hitta en lösning på problemen, eftersom du inte vill ha en lösning. Många som går i terapi förstår inte ens själva att de egentligen inte vill ha någon lösning, kanske är det de som går i terapi i många år utan att bli hjälpta. När man säger till någon att personen borde gå i terapi/ söka vård, så borde man först analysera om människan ifråga verkligen vill bli hjälpt, eller om hen bara vill fortsätta älta hur orättvist behandlad hen blivit av livet och andra människor.

Psykologen ska också lyssna på patientens önskemål om vad denne vill ha ut av terapin. Människor fungerar olika och det som hjälper en person, hjälper kanske inte en annan. Många psykologer har ingen egen erfarenhet av sådant som patienter har varit med om, därför kan de heller inte leva sig in i eller relatera till det, därför bör patienten byta behandlare tills hen får någon som förstår hen.
    Du vet förstås mycket om det jag har fetstilat här??? Utöver det var det tidigare krav på minst 50 timmar egenterapi vilket innebär att psykologen själv har gått i psykoterapi en gång i veckan i nästan tre terminer. Precis som med alla andra yrken är det skillnad mellan människor. Några är bra på vissa saker, några är bra på andra saker. Det är liksom inte annorlunda för psykologer eftersom de också är människor. Det du har rätt i här är din sista mening. Man bör byta behandlare om man märker att det inte gör någon skillnad. Psykologen bör rekommendera att man byter om hen märker att det inte hjälper. Dock ska man komma ihåg att det inte är ovanligt att människor ljuger eller på annat vis förvanskar det de berättar i terapirummet och då är det väldigt svårt att hjälpa. Det hela bygger på att patienten är sanningsenlig och så öppen som möjligt eftersom en psykolog varken läser tankar, eller har en inbygd lögndetektor.
  • Anonym (De)
    Anonym (Therapy?) skrev 2025-11-17 19:30:33 följande:
    De vill att du ska berätta om dina problem, varför du mår dåligt m.m. Problemet är att de inte är utbildade för att hjälpa folk/patienter på konkreta sätt. De ställer bara frågor och kanske på sin höjd ger förslag på hur du kan tänka istället. Men lösningen är det tänkt att du själv ska komma fram till.
    Der finns olika typer av terapi, och de kan passa olika bra för olika människor.

En del människor tycker kanske att det är svårt att gå in i sig själva och få syn på vad de känner/tänker och spontant börja tala om vad som rör sig inom dem med terapeuten. Då kan det bli tyst.Terapier som bygger på det kanske inte passar så bra för de patienterna.

(OBS! Man behöver inte ha full "koll" på sitt inre i de terapierna heller, men som patient behöver man kunna prata om vad som råkar dyka upp i tankarna/känslorna i stunden.)

I andra terapier kan terapeuten vara mer aktiv, sätta igång övningar och hjälpa till att ringa in problem. Också komma överens om en hemläxa att öva på under veckan. Den typen av terapi kan passa en del bättre, medan andra inte trivs med det. 

Gemensamt för alla terapier är väl att man som patient ändå behöver kunna berätta om vilka områden och situationer i livet där man upplever svårigheter. Eller om man allmänt upplever en viss känsla. 

Gemensamt är också att patientens problem/frågeställningar är i centrum och att terapeuten har en hjälpsam eller åtminstone en en respektfull attityd mot parienten (eftersom terapeuten i vissa typer av terapier har en viss roll, kan det vara lite skillnad i hur aktivt bejakande man som terapeut är mot patienten.)

Så egentligen borde man som patient vara lite insatt i olika terapier och känna efter hur man själv skulle vilja ha det. 

Det man kan kolla upp är t.ex.:
    psykyodynamisk terapi
    interpersonell psykodynamisk terapi
    mentaliseringsinriktad terapi MCT
    anknytningsinriktad terapi. 
    kognitiv beteendeterapi KBT 
    beteendeterapi BT
    acceptance and commitment theraphy (ACT)
    existensiell terapi
    gestaltterapi
    DBT

En del terapier kan man få genom regionen (vårdcentralen och psykiatrin) och då blir de mindre kostsamma,  medan andra är helt privata. 
    Så det kan ju bli en kostnadsskillnad. 

Inom regionen (tidigare hette det landstinget) har terapeuterna (som alltid är legitimerade, dvs de har viss nivå av utbildning,  som det inte är givet att en privat terapeut har. Terapeuttiteln är inte skyddad ), antigen någon typ av beteendeterapi eller någon typ av psykodynamisk terapi. Där gäller ju högkostnadsskydd.
  • Anonym (två ggr)
    De vill att du ska berätta om dina problem, varför du mår dåligt m.m. Problemet är att de inte är utbildade för att hjälpa folk/patienter på konkreta sätt. De ställer bara frågor och kanske på sin höjd ger förslag på hur du kan tänka istället. Men lösningen är det tänkt att du själv ska komma fram till.
    Det hade säkert varit något i alla fall om Dess psykologer eller vad de var hade ställt en enda fråga ens. Det gjorde de inte. Vid det första tillfället, när jag var 11, visste jag inte ens varför jag var där. Jag varken mådde dåligt eller hade problem, enligt mig. Jag har senare fått veta att Andra ansåg att jag mådde dåligt och hade problem, för jag passade inte in i deras mall över 11-åriga flickor. 
  • Jimmy75
    Får jag av nyfikenhet fråga vad du jobbar med? Det spelar i sig ingen roll vad det är, om det är kassan på ICA, inredningsdesigner på IKEA, kyrkovaktmästare eller handläggare inom någon myndighet. Jag är helt enkelt bara nyfiken på vad du jobbar med, om du tycker det känns okej att svara på alltså.
  • Anonym (Therapy?)
    Jimmy75 skrev 2025-11-17 22:53:50 följande:
    Får jag av nyfikenhet fråga vad du jobbar med? Det spelar i sig ingen roll vad det är, om det är kassan på ICA, inredningsdesigner på IKEA, kyrkovaktmästare eller handläggare inom någon myndighet. Jag är helt enkelt bara nyfiken på vad du jobbar med, om du tycker det känns okej att svara på alltså.
    Jag är handläggare på socialtjänsten, och får möta en del fall som psykiatrin inte lyckas hjälpa, så jag har kött på benen s.a.s.
  • Jimmy75

Ok, perfekt! Själv är jag inne på mitt tolfte år som psykolog i olika verksamheter Under dessa år har jag suttit i fler kontakter och möten än jag kan räkna med olika handläggare och medarbetare inom socialtjänsten. Tror du att jag för den sakens skull kan ditt jobb, vet vad du är ute efter i varje enskilt uppdrag, varför du ställer vissa typer av frågor osv?

Psykologer/terapeuter gör si och de gör så och de är ute efter ditt och efter datt.

Om jag hade fått en krona för varje gång jag läste "fakta" och bestämda uppfattningar om vad mitt jobb går ut på och varför jag gör på ena eller andra viset hade jag varit miljonär nu. Jag finner det häpnadsväckande att det finns så många människor som uppenbarligen vet MER om mitt jobb än jag själv gör med den ironiska lilla gemensamma nämnaren att NOLL stycken av alla dessa experter själva är utbildade inom yrket.

Du MÅSTE ju ha stött på samma fenomen som jag nyss beskrivit när det gäller ditt jobb också. Vågar du dig på att gissa vad en majoritet av alla som haft med socialtjänsten att göra har för åsikter om de personerna som jobbar där? Om jag skulle använda mig enbart av DEN informationskällan skulle jag haft noll förtroende för den verksamheten, men vet du vad. Jag har tillräckligt mycket mellan öronen för att förstå att det finns massor av faktorer som påverkar vad de säger och varför de gör det och jag skulle aldrig någonsin inbilla mig att jag kan och förstår ditt jobb bättre än du själv gör, alldeles oavsett hur många socialsekreterare jag träffat i ett professionellt sammanhang, så att du, med tanke på vilket jobb du har mage och fräckheten att mansplaina vad en annan yrkeskategori gör/inte gör, hur de gör och varför är en gåta för mig. Men vad vet jag? Du kanske har träffat tillräckligt många kirurger i dina dagar att du kan deras jobb också - tänk vad smidigt sätt att lösa resursbrist på. Man kanske kan få blindtarmen bortopererad på socialtjänsten då ju.

Du kan ju fråga mig hur många "fall" jag har stött på där socialtjänsten inte har lyckats hjälpa. Tycker du att jag ska sluta orosanmäla av den anledningen? "Varför ska jag skicka folk till socialtjänsten när det sällan hjälper"?

Jag upprepar - jag blir mörkrädd av att se en sådan fråga från en person i din position med till synes noll reflektion kring om exakt samma fråga ställdes om den egna verksamheten och den egna yrkeskategorin.

• Anonym (Therapy?)
    Jimmy75 skrev 2025-11-18 00:24:52 följande:

Ok, perfekt! Själv är jag inne på mitt tolfte år som psykolog i olika verksamheter Under dessa år har jag suttit i fler kontakter och möten än jag kan räkna med olika handläggare och medarbetare inom socialtjänsten. Tror du att jag för den sakens skull kan ditt jobb, vet vad du är ute efter i varje enskilt uppdrag, varför du ställer vissa typer av frågor osv?

Psykologer/terapeuter gör si och de gör så och de är ute efter ditt och efter datt.

Om jag hade fått en krona för varje gång jag läste "fakta" och bestämda uppfattningar om vad mitt jobb går ut på och varför jag gör på ena eller andra viset hade jag varit miljonär nu. Jag finner det häpnadsväckande att det finns så många människor som uppenbarligen vet MER om mitt jobb än jag själv gör med den ironiska lilla gemensamma nämnaren att NOLL stycken av alla dessa experter själva är utbildade inom yrket.

Du MÅSTE ju ha stött på samma fenomen som jag nyss beskrivit när det gäller ditt jobb också. Vågar du dig på att gissa vad en majoritet av alla som haft med socialtjänsten att göra har för åsikter om de personerna som jobbar där? Om jag skulle använda mig enbart av DEN informationskällan skulle jag haft noll förtroende för den verksamheten, men vet du vad. Jag har tillräckligt mycket mellan öronen för att förstå att det finns massor av faktorer som påverkar vad de säger och varför de gör det och jag skulle aldrig någonsin inbilla mig att jag kan och förstår ditt jobb bättre än du själv gör, alldeles oavsett hur många socialsekreterare jag träffat i ett professionellt sammanhang, så att du, med tanke på vilket jobb du har mage och fräckheten att mansplaina vad en annan yrkeskategori gör/inte gör, hur de gör och varför är en gåta för mig. Men vad vet jag? Du kanske har träffat tillräckligt många kirurger i dina dagar att du kan deras jobb också - tänk vad smidigt sätt att lösa resursbrist på. Man kanske kan få blindtarmen bortopererad på socialtjänsten då ju.

Du kan ju fråga mig hur många "fall" jag har stött på där socialtjänsten inte har lyckats hjälpa. Tycker du att jag ska sluta orosanmäla av den anledningen? "Varför ska jag skicka folk till socialtjänsten när det sällan hjälper"?

Jag upprepar - jag blir mörkrädd av att se en sådan fråga från en person i din position med till synes noll reflektion kring om exakt samma fråga ställdes om den egna verksamheten och den egna yrkeskategorin.

För att vara psykolog tycker jag du uttrycker dig ganska aggressivt. Jag vet att synen på socialtjänsten inte är den bästa hos de som upplever sig blivit orätt behandlade, men vi får ju ófta ta oss an de stackare som upplever att de inte blir hjälpta av psykiatrin. / sina behandlare. Och socialpsykiatrin - boendestöd, dagverksamheter m.m., har inte den kompetens att hjälpa som ordinarie psykiatrin har, eller SKA ha. Jag har haft en klient som gått hos olika psykologer och behandlare i drygt 20 års tid utan att ha blivit hjälpt. Hen var ofta arg och frustrerad och det gick ut över mig, för att ingen kunde hjälpa honom.

En annan klient hade en psykolog som mer eller mindre försökte trycka ner henom och få hen att må sämre. Ibland får vi hjälpa klienter att kontakta IVO - inspektionen för vård och omsorg, för att en del inte kan föra sin egen talan på ett trovärdigt sätt.

Psykologer är till för att hjälpa och ska således göra sitt jobb.
  • Anonym (Kitten)
    Anonym (två ggr) skrev 2025-11-17 17:57:06 följande:

Jag har skickats till terapi/psykolog två gånger, en gång som barn och en gång för ett par år sedan, som ung vuxen. Jag valde alltså inte själv kontakt.

Ända sedan dess har jag undrat vad de vill egentligen. Vad de vill att man ska säga, liksom. Vid båda dessa tillfällen satt vi bara och stirrade, ingen sa något alls. Bara knäpptyst.

Precis. Görs det på det viset funkar det ju inte. Man behöver som patient vilja ha hjälpen och vilja göra det jobb som krävs. 
  • Anonym (Kitten)
    Anonym (Therapy?) skrev 2025-11-17 23:54:32 följande:
    Jag är handläggare på socialtjänsten, och får möta en del fall som psykiatrin inte lyckas hjälpa, så jag har kött på benen s.a.s.

Och där bekräftade du den bild jag tyvärr redan hade av folk på Socialtjänsten. :( 
    Inte konstigt att myndigheten anklagas för att inte samarbeta med psykiatrin. 

Det är ett problem att det saknas psykologikompetens inom socialtjänsten. Precis som att det finns socionomer inom psykvården skulle det behövas psykologer inom socialtjänsten. 

• Anonym (Medmänniskor)

Jag tror helt ärligt att väldigt mycket - inte allt,  skulle kunna avhjälpas om vi alla bara vore mer medmänskliga och lyhörda.
    Om folk vågade fråga och vågade bry sig.

Vi lever i en tid av JAG här och nu och att känslor och just att må dåligt och vara nere är något som är fel och skamligt.
    Livet är inte alltid en dans på rosor och ibland mår man skit av att göra saker man kanske tidigare inte hade några problem med. 
    Det innebär inte att man behöver vare sig mediciner eller terapi.

• Anonym (De)
    Anonym (De) skrev 2025-11-17 21:02:49 följande:
    Der finns olika typer av terapi, och de kan passa olika bra för olika människor.

En del människor tycker kanske att det är svårt att gå in i sig själva och få syn på vad de känner/tänker och spontant börja tala om vad som rör sig inom dem med terapeuten. Då kan det bli tyst.Terapier som bygger på det kanske inte passar så bra för de patienterna.

(OBS! Man behöver inte ha full "koll" på sitt inre i de terapierna heller, men som patient behöver man kunna prata om vad som råkar dyka upp i tankarna/känslorna i stunden.)

I andra terapier kan terapeuten vara mer aktiv, sätta igång övningar och hjälpa till att ringa in problem. Också komma överens om en hemläxa att öva på under veckan. Den typen av terapi kan passa en del bättre, medan andra inte trivs med det. 

Gemensamt för alla terapier är väl att man som patient ändå behöver kunna berätta om vilka områden och situationer i livet där man upplever svårigheter. Eller om man allmänt upplever en viss känsla. 

Gemensamt är också att patientens problem/frågeställningar är i centrum och att terapeuten har en hjälpsam eller åtminstone en en respektfull attityd mot parienten (eftersom terapeuten i vissa typer av terapier har en viss roll, kan det vara lite skillnad i hur aktivt bejakande man som terapeut är mot patienten.)

Så egentligen borde man som patient vara lite insatt i olika terapier och känna efter hur man själv skulle vilja ha det. 

Det man kan kolla upp är t.ex.:
    psykyodynamisk terapi
    interpersonell psykodynamisk terapi
    mentaliseringsinriktad terapi MCT
    anknytningsinriktad terapi. 
    kognitiv beteendeterapi KBT 
    beteendeterapi BT
    acceptance and commitment theraphy (ACT)
    existensiell terapi
    gestaltterapi
    DBT

En del terapier kan man få genom regionen (vårdcentralen och psykiatrin) och då blir de mindre kostsamma,  medan andra är helt privata. 
    Så det kan ju bli en kostnadsskillnad. 

Inom regionen (tidigare hette det landstinget) har terapeuterna (som alltid är legitimerade, dvs de har viss nivå av utbildning,  som det inte är givet att en privat terapeut har. Terapeuttiteln är inte skyddad ), antigen någon typ av beteendeterapi eller någon typ av psykodynamisk terapi. Där gäller ju högkostnadsskydd.
    Tillägg till ovanstående:
    Det klart att det finns gånger när en psykolog av olika skäl inte kan hjälpa en patient. 

Det kan vara att personen inte har möjlighet att erbjuda den sorts terapi som patienten behöver. Exempelvis har DBT visat sig vara bra i många fall mot självskador, men det är en personalintensiv terapi med många typer av insatser, och det finns ofta inte utrymme i budgeten för det.

Överhuvudtaget kan resursbrist göra att man inte har möjlighet att träffa patienten så ofta eller så länge som man skulle behöva (om persomen har komplexa problem t.ex.). 

Det kan också vara så att terapeuten inte är tillräcklogt utbildad eller har efarenhet inom ett visst område, så att de inte ser att den här patienten har autism eller en personlighetsstörning. (Ibland undrar jag när jag har tittat på "Gift vid första ögonkastet" på SVT om någon deltagare har den typen av svårigheter). 
    När den person som det gäller har lite andra förutsättningar som t.ex autism, kan vara svårt att använda de vanliga metoderna på vanligt sätt i många fall. I alla fall behöver man ha förståelse för att personen har de problemen.

Ibland är det en dålig matchning mellan vilken typ av terapi som terapeuten kan ge och vad patienten behöver. Eller en dålig matchning mellan terapeit och , av olika skäl. Alla passar imte ihop med alla, det blir inget förtroende.

Sedan finns det terapeuter som av olika skäl är för självcentrerade och brister i ödmjukhet. Har inte vett att säga att patienten behöver någon annan form av hjälp. 

I samarbeten med socialtjänsten kan det vara att patienten behöver ha fast mark under fötterna på olika sätt i livet, för att orka gå igenom den förändringsprocess som en terapi innebär. Som psykolog ser man ibland hur socialtjänstens brist på resurser och olika stödjande insatser sätter käppar i hjulet. Socialtjänsten, precis som psykologerna, har brister i organisationens möjlighet att erbjida den hjälp som behövs. 

Ibland har personen ett dolt missbruk som gör att det är svårt att stödja en förändring. Man jobbar med en sak i terapin.  men en stor del av måendet beror på missbruket. 

En del människor blir erbjudna terapi, men är inte riktigt redo för att satsa just då. Kan vara det vid ett senare tillfälle. 

En del har faktiskt oupptäckta medicinska sjukdomar eller brister, som misstas för psykiska problem. Här får man skylla primärvården som inte utreder problemen i grunden alla gånger. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Therapy?) skrev 2025-11-17 23:54:32 följande:
    De som du möter kanske inte är helt representativa eftersom det kan vara så att de som kommer så långt som till socialtjänsten ofta är just sådana som inte blivit hjälpta på andra sätt.
  • EpicF
    Anonym (Therapy?) skrev 2025-11-16 15:37:11 följande:
    Finns väl gott om "amatörpsykologer" som är intresserade om att försöka lösa andras problem, för det mesta är det mer samtalet med en annan människa som den som mår dåligt behöver, terapi har fördelen att behandlaren är utbildad i psykologi, men ibland kan man behöva prata med/ umgås med en "vanlig" människa med.
    Absolut finns det "amatörpsykologer". Men  de är just amatörpsykologer och lan enbart erbjuda terapi för "skojs skull", inte som regelrätt behandling. 

Finns många "amatörläkare" också, men går man till dessa när man har cancer eller dylikt. 

I terapi kan även behandlare vara psykiater (spec.läkare inom psykiatri) eller psykiatrisjuksköterska (spec.sjuksköterska inom psykiatri) så är inte bara inom psykologi och ab psykologer man kan få behandling. 
  • EpicF
    Anonym (Therapy?) skrev 2025-11-16 15:37:11 följande:
    Finns väl gott om "amatörpsykologer" som är intresserade om att försöka lösa andras problem, för det mesta är det mer samtalet med en annan människa som den som mår dåligt behöver, terapi har fördelen att behandlaren är utbildad i psykologi, men ibland kan man behöva prata med/ umgås med en "vanlig" människa med.
    Och då använder man sina vänner, familj, bekanta eller jourhavande kompis. Och det är heller inte en typ av behandling, utan umgås man som vanligt. 
  • Anonym (De)
    EpicF skrev 2025-11-19 07:59:07 följande:
    Absolut finns det "amatörpsykologer". Men  de är just amatörpsykologer och lan enbart erbjuda terapi för "skojs skull", inte som regelrätt behandling. 

Finns många "amatörläkare" också, men går man till dessa när man har cancer eller dylikt. 

I terapi kan även behandlare vara psykiater (spec.läkare inom psykiatri) eller psykiatrisjuksköterska (spec.sjuksköterska inom psykiatri) så är inte bara inom psykologi och ab psykologer man kan få behandling. 
    Läkare och specialistsjuksköterskor som ger psykoterapi har då gått en terapiutbildning som är just inom psykologi.
Svar på tråden Varför uppmanas folk att söka vård/ terapi när den sällan hjälper?