• Anonym (Väldigt ledsen)

Panik. Ingen känsel i nedre tandraden

Jag har haft jätteont i nedre käken och ett antal tänder på höger sida i nästan 3 månader. Inga fel på tänderna har hittats utan det är käkarna som spökar för mig. 

I onsdags gjordes en mindre operation för att ta bort en liten, liten skinnbit som satt mellan framtänderna på nedre käken. Tandläkaren (periodontist) satte fyra sprutor utan adrenalin runt framtänderna och skar bort utväxten och sa att han hade varit ner till käkbenet. Vad det betyder vet jag inte, om det betyder att han drog ut allt som fanns där eller "tvättade" vid käkbenet.

Jag har stygn så det är svårt att se vad som har hänt men jag tror att tandköttet mellan tänderna där är 2-3 mm lägre än tänderna bredvid om man tittar rakt framifrån, något jag var beredd på. 

Det jag är superorolig för är att jag inte har haft min smärta i käken och tuggtänderna sen dess. Det kan inte vara ett sammanträffande att smärtan försvann samtidigt. Tandläkaren kan ha kommit åt eller skurit av en nerv som går runt hela U:et av nedre tänderna och därför känner jag inte tänderna. Jag har googlat mycket och ska ringa direkt imorgon bitti men är jätteorolig nu och har varit hela helgen. 

Finns det någon som jobbar med tänder och kan säga vad som kan ha hänt? Och hur stora odds har jag att få tillbaka känseln? Hellre smärta än ingen känsel för resten av livet. 

• Svar på tråden Panik. Ingen känsel i nedre tandraden
  • Anonym (..)
    Tecum skrev 2025-11-16 18:37:30 följande:

Min tandläkare skadade en nerv då hon gav bedövning, jag är inte helt återställd än och lär aldrig bli det, Men det yttrar sig som en pirrande känsla i halva hakan och kinden, som om bedövningen inte släppt helt, och jag känner full smärta.

I ditt fall har du sluppit smärta och det är ju bra! Vet inte vad du menar med att tänderna inte känns, de ska väl inte kännas om allt är okej? Men absolut kan nerver skadas vid ingrepp i käken.

Testa ta å nyp på läppen om du får smärta då så är det ingen bedövning kvar ta typ ett finger eller något hårt å banka lätt på tänderna känner du något då är allt not alt
  • cosinus

Även om en nerv är skadad så betyder det ju inte att känseln inte kan komma tillbaka.

Efter en knäoperation återkom känsel till vissa delar efter 3 månader. Inte till hela knät, jag har ff ingen ytkänsel på vissa delar men det var en stor operation. Ärret är över 10 cm långt.

Efter att jag skurit mig i handen var känseln till två av fingrarna borta 3 månader. Det har kommit tillbaka fullt ut.

Efter att dottern opererat in skruvar i käkbenet för att få tänder (hon saknar anlag för vissa tänder) så var känseln borta i ett antal veckor innan det återvände.

Men, är nerverna skadade så brukar man inte bara känna frånvaro av smärta. Det brukar liksom kännas som när man sovit på armen eller suttit på foten. En sån där pirrande känsla, sockerdricka i foten, som vi brukade kalla det.

Man ska ju inte ha ont i tänderna så jag är lite inne på föregående talares linje. Kanske den där skinnflärpen irriterade mer än du förstod. Innan jag gav upp och drog ut mina visdomständer uppe som stod snett så fastnade det väldigt enkelt mat mellan dem och tänderna framför och ibland fick jag rejält ont på helt andra ställen i käken än där. Så spänningar av saker mellan tänder och irriterande tandkött kan stråla på konstiga ställen.

cosinus skrev 2025-11-17 16:38:00 följande:

Även om en nerv är skadad så betyder det ju inte att känseln inte kan komma tillbaka.

Efter en knäoperation återkom känsel till vissa delar efter 3 månader. Inte till hela knät, jag har ff ingen ytkänsel på vissa delar men det var en stor operation. Ärret är över 10 cm långt.

Efter att jag skurit mig i handen var känseln till två av fingrarna borta 3 månader. Det har kommit tillbaka fullt ut.

Efter att dottern opererat in skruvar i käkbenet för att få tänder (hon saknar anlag för vissa tänder) så var känseln borta i ett antal veckor innan det återvände.

Men, är nerverna skadade så brukar man inte bara känna frånvaro av smärta. Det brukar liksom kännas som när man sovit på armen eller suttit på foten. En sån där pirrande känsla, sockerdricka i foten, som vi brukade kalla det.

Man ska ju inte ha ont i tänderna så jag är lite inne på föregående talares linje. Kanske den där skinnflärpen irriterade mer än du förstod. Innan jag gav upp och drog ut mina visdomständer uppe som stod snett så fastnade det väldigt enkelt mat mellan dem och tänderna framför och ibland fick jag rejält ont på helt andra ställen i käken än där. Så spänningar av saker mellan tänder och irriterande tandkött kan stråla på konstiga ställen.

Tack för din berättelse. 

Jag visste inte att man inte bara brukar ha frånvaro av smärta utan även pirrande känslor. 

Jag var tillbaka hos tandläkaren igår och han sa irriterat att inget hade gått fel på operationen och att han absolut inte kunde ha träffat någon nerv varken med sprutorna eller när han gröpte ur tandköttet för att få bort alla celler så att den inte ska växa tillbaka. Han hade använt väldigt lite bedövning sa han och bara bedövat framtänderna. Det enda han gjorde var att titta och peta lite med något vasst på några ställen sen sa han att allt var bra. 
    Han ringde även min ordinare tandläkare och berättade om operationen senare på dagen och min ordinare tandläkare sa att risken att något hände var försvinnande liten. Jag får väl tro på det då. Kanske. Men det är ett väldigt sammanträffande i så fall tycker jag om han inte råkade komma åt en nerv eller om jag fick en blodutgjutning, svullnad eller något som stoppade känslen till tänderna i flera dagars tid. (Jag litar inte på tandläkare som ni märker.)

Jag gillar att lära mig saker så Tecum eller nån annan som vill berätta; 

När ni fick nervskada fick ni "sockerdrickan" direkt eller vad var symptomen? På hur många ställen hade ni symptom samtidigt? 
    Hur blev ni utredda sen? Bara en vanlig undersökning eller fick ni CT röntgen för att se nerverna? Fick ni bara beskriva symptomen? 
  • Tecum
    Anonym (Väldigt ledsen) skrev 2025-11-18 16:52:38 följande:
    Tack för din berättelse. 

Jag visste inte att man inte bara brukar ha frånvaro av smärta utan även pirrande känslor. 

Jag var tillbaka hos tandläkaren igår och han sa irriterat att inget hade gått fel på operationen och att han absolut inte kunde ha träffat någon nerv varken med sprutorna eller när han gröpte ur tandköttet för att få bort alla celler så att den inte ska växa tillbaka. Han hade använt väldigt lite bedövning sa han och bara bedövat framtänderna. Det enda han gjorde var att titta och peta lite med något vasst på några ställen sen sa han att allt var bra. 
    Han ringde även min ordinare tandläkare och berättade om operationen senare på dagen och min ordinare tandläkare sa att risken att något hände var försvinnande liten. Jag får väl tro på det då. Kanske. Men det är ett väldigt sammanträffande i så fall tycker jag om han inte råkade komma åt en nerv eller om jag fick en blodutgjutning, svullnad eller något som stoppade känslen till tänderna i flera dagars tid. (Jag litar inte på tandläkare som ni märker.)

Jag gillar att lära mig saker så Tecum eller nån annan som vill berätta; 

När ni fick nervskada fick ni "sockerdrickan" direkt eller vad var symptomen? På hur många ställen hade ni symptom samtidigt? 
    Hur blev ni utredda sen? Bara en vanlig undersökning eller fick ni CT röntgen för att se nerverna? Fick ni bara beskriva symptomen? 
    För min del fick jag symptomen, pirrandet, direkt, bedövningen släppte aldrig riktigt. Symptomen var/är på samma ställe hela tiden, halva hakan och halva läppen.

Tandläkaren trodde att det skulle läka sig själv på ett halvår eller så. Då det inte skedde fick jag efter ett år remiss till länssjukhuset där jag beskrev symptomen ock fick CT-röntgen. Nervskadan konstaterades men jag fick ingen ersättning för vårdskada då det inte ansågs att jag drabbats av tillräckligt lidande.

Har känseln kommit tillbaka något? Lider du av känselbortfallet eller är du bara orolig? Jag tror inte att du ska oroa dig utan vara glad att du slapp smärtan. 
    Tecum skrev 2025-11-18 19:24:42 följande:
    För min del fick jag symptomen, pirrandet, direkt, bedövningen släppte aldrig riktigt. Symptomen var/är på samma ställe hela tiden, halva hakan och halva läppen.

Tandläkaren trodde att det skulle läka sig själv på ett halvår eller så. Då det inte skedde fick jag efter ett år remiss till länssjukhuset där jag beskrev symptomen ock fick CT-röntgen. Nervskadan konstaterades men jag fick ingen ersättning för vårdskada då det inte ansågs att jag drabbats av tillräckligt lidande.

Har känseln kommit tillbaka något? Lider du av känselbortfallet eller är du bara orolig? Jag tror inte att du ska oroa dig utan vara glad att du slapp smärtan. 
    Vad länge det tog innan du fick CT. Jag har läst att man kan få kortison och andra mediciner i början för att hjälpa nervernas läkning på traven och sen också nervtransplantation ibland. Det var visserligen i USA och det kanske inte är samma behandlingar i Sverige. 

Jag vet att det låter knasigt att reagera på att inte ha smärta men när det har varit mitt normala i 9 veckor i nedre käken och ett par tänder och sen försvinner det från en dag till nästa i samband med operationen (i nedre käken) så vore det ju konstigt om jag inte reagerade. Plötsligt kunde jag tugga som vanligt också och det har jag inte kunnat på den sidan på 9 veckor. Men jag antar att mitt enda symptom är avsaknad av smärta. Förutom idag då jag tycker mig känna lite pirr mellan övre läppen och näsan och i hakan. Jag vet inte vad jag ska tro... 

Jag glömde att ett annat symptom är att mina tänder alltid känns som att bettet inte passar när jag vaknar och tar bort bettskenan. Sen operationen förra onsdagen så har det känts normalt vilket absolut inte är normalt för mig. 
    Imorse var första dagen jag vaknade och bettet kändes lite konstigt igen vilket jag tar som ett bra tecken till att allt förhoppningsvis återgår till det normala. 

Tandläkarna kan säga vad dom vill men jag tror att han kom åt en nerv eller att jag fick en blodutgjutelse, svullnad eller vad som nu kan ha hänt som gjorde mig bedövad. Jag hoppas att det bara var något temporärt och är på väg bort nu och att inte tänderna eller något annat tog någon skada i långa loppet. 

Din CT förresten Tecum, vet du om nerven var helt av och det var därför du aldrig blev återställd? 

Cosinus, menar du att din hand och ditt knä saknade känsla i några månader men under den tiden ändå kände "sockerdricka"? 

• cosinus

Du frågade ovan om vidare utredningar och nej det har inte varit några såna. 

I fallet med handen så hade jag ju själv (av misstag) stoppat in en kniv i handen vilket fick två fingrar att tappa känseln. Läkaren kunde ju liksom se att hålet i handen stämde överens med var nerverna går så det var ju högst rimligt. Sockerdrickakänslan uppstår inte när man är helt stilla utan när man rör vid det som är bortdomnat. De sa tre veckor men det tog ganska precis tre månader innan det kom tillbaka som innan.

I fallet med knät så är det ju samma, det kom ju efter en operation. Det var bortdomnat några månader det som kom tillbaka och delar är ju fortfarande utan känsel. Samma sak där, tar jag på det området känns det som sockerdricka.

• Tecum
    Anonym (Väldigt ledsen) skrev 2025-11-19 14:38:01 följande:

Jag glömde att ett annat symptom är att mina tänder alltid känns som att bettet inte passar när jag vaknar och tar bort bettskenan. Sen operationen förra onsdagen så har det känts normalt vilket absolut inte är normalt för mig. 
    Imorse var första dagen jag vaknade och bettet kändes lite konstigt igen vilket jag tar som ett bra tecken till att allt förhoppningsvis återgår till det normala. 

Tandläkarna kan säga vad dom vill men jag tror att han kom åt en nerv eller att jag fick en blodutgjutelse, svullnad eller vad som nu kan ha hänt som gjorde mig bedövad. Jag hoppas att det bara var något temporärt och är på väg bort nu och att inte tänderna eller något annat tog någon skada i långa loppet. 

Din CT förresten Tecum, vet du om nerven var helt av och det var därför du aldrig blev återställd? 

Nej jag vet inte det.
  • Anonym (H)

Jag inte att den typ av bedövning kan ha påverkat nerver, som du sa lades i fronten underkäken. 

cosinus skrev 2025-11-19 15:26:43 följande:

Du frågade ovan om vidare utredningar och nej det har inte varit några såna. 

I fallet med handen så hade jag ju själv (av misstag) stoppat in en kniv i handen vilket fick två fingrar att tappa känseln. Läkaren kunde ju liksom se att hålet i handen stämde överens med var nerverna går så det var ju högst rimligt. Sockerdrickakänslan uppstår inte när man är helt stilla utan när man rör vid det som är bortdomnat. De sa tre veckor men det tog ganska precis tre månader innan det kom tillbaka som innan.

I fallet med knät så är det ju samma, det kom ju efter en operation. Det var bortdomnat några månader det som kom tillbaka och delar är ju fortfarande utan känsel. Samma sak där, tar jag på det området känns det som sockerdricka.

Det verkar vara olika då att vissa har pirret hela tiden och andra när man trycker på området.

Jag har haft pirr runt munnen, haka och ovanför läppen, sen igår till och från -dvs en vecka senare. Jättemärkligt och något som jag aldrig har haft förut. Vet inte hur jag ska komma nånvart med tandläkaren som envist säger att inget kan ha hänt. Men jag antar att det bara är att vänta på om det går över eller inte om det ändå inte finns något man kan göra medicinskt men jag skulle bra gärna vilja _veta_ om något hände under operationen eller inte. 
    Tecum skrev 2025-11-19 17:32:20 följande:
    Nej jag vet inte det.
    Okej. 
    Anonym (H) skrev 2025-11-19 17:51:08 följande:

Jag inte att den typ av bedövning kan ha påverkat nerver, som du sa lades i fronten underkäken. 

Jag tror du menade skriva att du inte tror att bedövningen kan ha påverkat nerverna? 

Det ska ju vara ovanligt men ingen kan säga _hur_ ovanligt om det är 1 på 1000, 1 på 100 000 eller 1 på miljonen som det händer. Men rent tekniskt så kan det ju hända om man lägger fyra sprutor runt framtänderna och sen "städar ur" bakom tandköttet ända ner till käkbenet för att försöka få bort alla celler. Det finns nerver där det "städades" bekräftade min tandläkare. Men det verkar som att jag bara får försöka hoppas på det bästa och att jag går oskadad ur det här. 

Jag fortsätter att skriva för rätt vad det är så dyker det upp någon som har varit med om samma sak eller som arbetar med tandvård och kan sånt här. 

Imorse vaknade jag för andra dagen i rad av att bettet inte passade och det tar jag som en sak i rätt riktning eftersom att det ju är mitt normala. 
    När jag körde eltandborsten över tandköttet 3-4 tänder bort från där det opererades så gjorde det ont både igår kväll och imorse. Känslan satt dessutom kvar sen. Jag har aldrig ont i tandköttet och det gör ju ont på samma ställe varje gång. Kan det ha varit en blodutgjutelse där kanske som stoppade känseln hela vägen bakåt?  Eller en nerv men en nerv kanske inte gör ont om man kör över den med tandborste? 

Jag har _väldigt_ svårt att tro på att inget hände i samband med operationen. Jag gick från daglig smärta i månader till att känna noll. Fjärde dagen efter operationen tror jag att jag fick lite, lite känsel i några tänder igen. På 6-8 dagen nånting så fick jag pirr runt munnen och även att bettet började kännas fel igen och nu dag 8-9 gör det ont i tandköttet. Hata slumpen, säger man ju.

Nu hoppas jag att allt återgår till det normala snarast men jag undrar även om tänderna kan ha tagit skada av att ha varit utan känsel? Jag tänker om dom inte har haft blodflöde eller nåt sånt och kommer att dö nu? Eller att dom kanske får någon annan skada som jag inte ens har tänkt på för att jag inte är utbildad i ämnet? 

Svar på tråden Panik. Ingen känsel i nedre tandraden