Panik. Ingen känsel i nedre tandraden
Jag har haft jätteont i nedre käken och ett antal tänder på höger sida i nästan 3 månader. Inga fel på tänderna har hittats utan det är käkarna som spökar för mig.
I onsdags gjordes en mindre operation för att ta bort en liten, liten skinnbit som satt mellan framtänderna på nedre käken. Tandläkaren (periodontist) satte fyra sprutor utan adrenalin runt framtänderna och skar bort utväxten och sa att han hade varit ner till käkbenet. Vad det betyder vet jag inte, om det betyder att han drog ut allt som fanns där eller "tvättade" vid käkbenet.
Jag har stygn så det är svårt att se vad som har hänt men jag tror att tandköttet mellan tänderna där är 2-3 mm lägre än tänderna bredvid om man tittar rakt framifrån, något jag var beredd på.
Det jag är superorolig för är att jag inte har haft min smärta i käken och tuggtänderna sen dess. Det kan inte vara ett sammanträffande att smärtan försvann samtidigt. Tandläkaren kan ha kommit åt eller skurit av en nerv som går runt hela U:et av nedre tänderna och därför känner jag inte tänderna. Jag har googlat mycket och ska ringa direkt imorgon bitti men är jätteorolig nu och har varit hela helgen.
Finns det någon som jobbar med tänder och kan säga vad som kan ha hänt? Och hur stora odds har jag att få tillbaka känseln? Hellre smärta än ingen känsel för resten av livet.