• Anonym (A)

Hur lång mens med mirena

Jag har skaffat Mirena hormonspiral. Har funkat okej, lite småblödningar men inget överdrivet. Nu fick jag mens och det har pågått ett tag nu, hade mycket kortare mens (bortfallsblödning) med tex kombinerade ppiller.
    Fick ni lång mens med Mirena? Ni med erfarenheter

• Svar på tråden Hur lång mens med mirena
  • Grässtrå77

För mig försvann mensen helt andra månaden. Utifrån de jag har pratat med, typ 10 kvinnor, verkar det antingen bli så att mensen försvinner helt rätt så fort eller så stökar den under många månader. De jag känner som den har stökat för har gett upp efter typ ett halvår.

• Anonym (A)

Jag förstår. Om den stökar, menar du då typ att den har varit riklig för dom eller att det blivit mycket mellanblödningar eller så? Du hade mens första månaden alltså?

• Anonym (A)
    Grässtrå77 skrev 2025-11-17 23:49:06 följande:

För mig försvann mensen helt andra månaden. Utifrån de jag har pratat med, typ 10 kvinnor, verkar det antingen bli så att mensen försvinner helt rätt så fort eller så stökar den under många månader. De jag känner som den har stökat för har gett upp efter typ ett halvår.

Jag förstår. Om den stökar, menar du då typ att den har varit riklig för dom eller att det blivit mycket mellanblödningar eller så? Du hade mens första månaden alltså?
  • Anonym (Vet inte)

Jag har svårt att veta vad som är vad sedan jag satte i min. Först blödde jag konstant och ganska rikligt i nära fyra månader, därefter har jag haft kortare små blödningar, nästan alltid efter ansträngning (inte speciellt hård, utan typ lång skogspromenad eller städat vinden), ibland har det känts som mens, med molvärk och svullen mage och bröst, andra gången bara blödningar, men aldrig mer än tre dagar och ganska sparsamt. 

• Anonym (...)

Min försvann helt

• Grässtrå77
    Anonym (A) skrev 2025-11-18 00:04:01 följande:

De som upplever stök har haft mellanblödningar, osäker på hur mycket de blödit.

Vad jag minns var första mensen som vanligt, den andra var halv och sen försvann den. Jag har inte haft mens på 13 år och det är så skönt. Jag tipsade många kompisar om miraklet men insåg sen att det inte blev ett mirakel för alla tyvärr.
  • Anonym (A)

Okej. Verkar väldigt olika för alla. Får se hur det blir här. 🙈

• Anonym (Ja)

Ja. jag har 3 dagars mens. När jag testade mirena så fick jag mens i 7 dagar istället. Väntade säkert 4-5 mån. men den försvann inte, var lika regelbunden som vanligt. men längre. Tog ut den då

• Elin pelin

Jag hade den första månaden mens i tre veckor, nästa månad i kanske två veckor (jag hade alltså bara 1 veckas uppehåll) sedan avtog mensen succesivt och efter 6 nån upphörde den helt. Den kom inte tillbaka förens jag tog bort spiralen. Håll ut, det blir bättre men kan ta tid!

• LaFontaine

Min mens stökade i ett år och jag hade mens i uppemot tio dagar. Det var ändå en befrielse, eftersom jag klarade mig på trosskydd efter flera år av dubbla skydd och sova på handduk. 

Efter ett drygt år stabiliserade det sig plötsligt och höll sig stabilt tills det var dags att byta.

• Anonym (A)

Okej, mycket olika erfarenheter..  tror jag ger det tre månader som barnmorskan tyckte. Blött lite smått innan mensen kom nu förra torsdagen och har sen dess blött varje dag. Tror inte jag håller ut om det är såhär i tre månader, med sån lång mens. Men det kanske ger sig. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (A) skrev 2025-11-23 14:00:08 följande:

Okej, mycket olika erfarenheter..  tror jag ger det tre månader som barnmorskan tyckte. Blött lite smått innan mensen kom nu förra torsdagen och har sen dess blött varje dag. Tror inte jag håller ut om det är såhär i tre månader, med sån lång mens. Men det kanske ger sig. 

det är väl mest för kvinnor med riklig blödning som det kan vara värt att invänta.

jag själv har väldig sparsam mens som den är redan. så att jag blödde ännu lite mindre, fast istället längre, Var absolut inte värt det i slutändan.

egentligen anser jag bara att man ska ha sådant här om man blöder väldig mycket eller har endometrios. annars kan killen ha kondom eller sterilisera sig.

det kan ju inte vara lika jobbigt att behöva ha kondom som att blöda konstant i + 3 månader
  • Elin pelin
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-28 01:13:03 följande:
    det är väl mest för kvinnor med riklig blödning som det kan vara värt att invänta.

jag själv har väldig sparsam mens som den är redan. så att jag blödde ännu lite mindre, fast istället längre, Var absolut inte värt det i slutändan.

egentligen anser jag bara att man ska ha sådant här om man blöder väldig mycket eller har endometrios. annars kan killen ha kondom eller sterilisera sig.

det kan ju inte vara lika jobbigt att behöva ha kondom som att blöda konstant i + 3 månader
    Du kan absolut ha en poäng. Jag blödde igenom en nattbinda på 1 timme innan spiralen, efter 6 mån med Mirena hade jag ingen mens alls, så väl värt väntan!
Svar på tråden Hur lång mens med mirena