cosinus skrev 2025-11-19 10:52:15 följande:
Min pappa gick i pension 2 år före min mamma och då fick ofta mamma frågan om inte hon också skulle gå samtidigt.
Hon svarade: Absolut inte, då får han två år på sig att lära sig att vara pensionär själv och det behöver han.
För pappa var lite som din fru låter. För han var det en utmaning att sluta jobba. Det han då gjorde vara att vara sjukt rutinbunden i början. På m åndagar lagade han mat så det typ räckte för resten av veckan. På tisdagar .... ja jag minns inte hans schema men det var uttänkt och höll honom sysselsatt.
När mamma sen gick i pension så hade pappa redan rutiner och var van och mamma är inte en sådan som på nåt sätt behöver anpassa sig för att vara ledig.
Men jag inser ju att det är tvärtom för er. Att du som kanske är den som haft lättare för den här resan redan är inne i det och din fru kommer nu och ska hitta sitt sätt när du redan har ditt.
Men kanske inte så dumt med ett veckoschema ändå. Att hon tänker igenom vad hon vill göra. Att hon letar upp saker att engagera sig i. Kanske kan binda upp en väninna på träning, eller promenad eller fika eller bakning eller vad som nu passar en dag i veckan.
För pappa tog det ett år ungefär innan han var nog trygg i sin nya vardag för att släppa sitt schema.
Ja, om man har varit anställd i hela sitt liv, som min fru, så är det nog bra att från start ha ett veckoschema. Rutin är ju en sak som upphör när man inte går till jobbet.
Jag har varit pensionär i flera år när hon går i pension. Det var nog enklare för mig, för jag hade ett fritt yrke utan chefer och formella rutiner. Övergången var mjuk.